Traktorer och redskap med CTIS

Agricultural tyre inflation modeling

CENTRAL DÄCKTRYCKSREGLERING (CTIS) : STÄLL IN TRYCKET I DINA LANTBRUKSDÄCK DIREKT

HUR FUNGERAR AUTOMATISK DÄCKTRYCKSREGLERING FÖR TRAKTORER?

Den centrala däcktrycksregleringen använder sensorer, ventiler och en styrenhet för att beräkna ditt optimala däcktryck för terrängen och förbättra dina körförhållanden. Systemet aktiverar sedan ventilerna för att pumpa upp eller tömma ur luftfrån däcken.
Förare kommer nu att kunna ställa in däcktrycket och få en förbättrad fordonsupplevelse direkt från stolen.

Central Tire Inflation System : How does it work ?

VAD ÄR FÖRDELARNA MED CENTRAL DÄCKTRYCKSREGLERING (CTIS)?

As farmer, change tire pressure on move is a MUST to have

STÄLL IN DÄCKTRYCKET NÄR SOM HELST FRÅN FÖRARSTOLEN

Det är ofta ett MÅSTE att ställa in däcktrycket för lantbruksmaskiner flera gånger om dagen.

Flera saker påverkar det optimala däcktrycket: fordonstypen, lasten, trycket och hastigheten.

Som lantbrukare kan du behöva ställa in trycket flera gånger på lantbruket, beroende grödan.

Med central däcktrycksreglering (CTIS) kan du ställa in trycket direkt i stolen.


Jag vill veta hur jag implementerar  CTIS på mitt fordon

ÖKA DIN PRODUKTIVITET OCH SPARA PENGAR, SKYDDA DIN JORD OCH MINSKA RISKEN FÖR HJULSPINN

Använd rätt däck och tjänster för att öka din produktivitet

CTIS: Öka din produktivitet

Öka din produktivitet

Upp till 4 % ökad produktivitet med förbättrad dragkraft*

Bättre dragkraft, mindre slirande, ökad arbetstid och minskad bränsleförbrukning.

Spara mer pengar: bränsleförbrukning, däck som håller längre med mera

CTIS: Minska dina kostnader

Minska dina kostnader

Upp till 10 % mindre bränsle på fältet när du ställer in däcktrycket*

Däckets utökade kontaktyta genererar mindre tryck på jorden för att undvika packning och uppnå bästa möjliga agronomiska avkastning.

Öka avkastningen från din mark

CTIS: Skydda din jord

Skydda din jord

Upp till 33 % mindre tryck tillämpas på jorden när inställning av tryck används**

Bättre tryckhantering ger minskat däckslitage, mindre bränsleförbrukning och minskad arbetstid för att ge dig och din maskin bästa möjliga upplevelse.

Minska jordpackning med våra tjänster och däck

CTIS: Mindre hjulspinn

Minska risken för hjulspinn

Upp till 30 % mindre förlust av dragkraft vid aktiv användning av CTIS*

Låt inte regnperioder minska din produktion. Med CTIS behöver du inte längre oroa dig för förseningar orsakade av vädret.

Tack vare CTIS (Central Tyre Inflation System) kan du nu dra nytta av fördelarna direkt i förarstolen!

LANTBRUKARE SOM HAR ÖVERTYGATS AV CTIS***

 

Utrustningen blir tyngre, snabbare och mer kraftfull. Åkrarna är längre ifrån varandra. Vägarna kräver högre tryck för att hantera värmebildningen, vikten och hastigheten, medan arbetet på åkern kräver minsta möjliga tryck för att säkerställa maximal dragkraft och minskat marktryck. Att endast ha ett tryck leder till nackdelar – läs mer om hur CTIS kan hjälpa dig.

 

VARFÖR SKA JAG STÄLLA IN TRYCKET I MINA LANTBRUKSDÄCK?

Öka avkastningen från din mark

Skydda din jord

FÅ EN BÄTTRE SKÖRD

På lantbruk kan upprepad användning av lantbruksutrustning leda till jordpackning, vilket minskar jordens luftning, infiltrering samt gör det svårare för näring att nå rötterna. Den ekonomiska inverkan som jordpackning har är betydande och kan leda till minskad skörd, eventuella sjukdomar och att jorden bryts ned.

Minska jordpackning med våra tjänster och däck

Begränsa jordpackning

BEGRÄNSA JORDPACKNING

Därför är det mycket viktigt att använda mindre tryck på åkrarna för att minska utrustningens anliggningsyta samt begränsa spårbildning och jordpackning.

Spara mer pengar: bränsleförbrukning, däck som håller längre med mera

Minska dina kostnader

SPARA MER PENGAR

Oavsett vilket fordon du använder är rätt däcktryck grundläggande för att garantera en bra upplevelse på vägarna. Det hjälper dig att begränsa rullmotståndet, minskar bränsleförbrukningen och gör att däcken håller längre.

VISSTE DU DETTA? MICHELINS ULTRAFLEX-TEKNIK KAN GE DIG ÄNNU FLER CTIS-FÖRDELAR

Förbättra din CTIS-upplevelse genom att använda däck som är utformade för lågt tryck.

HUR FÅR JAG MER INFORMATION OM CTIS?

MICHELIN rekommenderar CTIS-systemet som har designats och utvecklats av vårt dotterbolag PTG – en expert på uppumpningsteknik i mer än 30 år.

KAN CTIS-SYSTEMET ANVÄNDAS FÖR MIN TRAKTOR OCH MINA REDSKAP?

Central däcktrycksreglering (CTIS) är kompatibel för alla lantbruksmaskiner: gödseltankvagnar, gödselspridare, såmaskiner och andra redskap.

CTIS passar:

  • Alla fordon
  • Alla däckmärken och däckserier
  • Alla konfigurationer
Central Tire Inflation System (CTIS) is compatible for all your agricultural machinery

 

HUR KOPPLAS CENTRAL DÄCKTRYCKSREGLERING TILL MIN TRAKTOR?

 

All CTIS components for an implementation on a  tractor

Central Tyre Inflation System components schema

CTIS består av:

  1. ett centralt styrsystem
  2. en roterande koppling vid hjulet
  3. luftledningar för att koppla CTIS-höljet till varje däck
  4. en anslutning mellan CTIS och terminalen (t.ex.: Isobus) i din hytt
  5. en anslutning mellan CTIS och traktorns luftsystem

Inställningen av ditt lantbruksfordon hanteras av en yrkeskunnig expertpartner. Ladda ned vår produktinformationsguide för att få en mer omfattande bild av CTIS, inklusive teknisk information.

VAD KAN JAG SPECIFIKT STYRA FRÅN HYTTEN?

Gränssnitt för att ställa in lantbruksdäckets tryck

Exempel med ISOBUS-terminal

Gränssnittet på din terminal är väldigt lätt att hantera:

  • Pumpa snabbt upp eller töm ur luft ur däcken, även när du är i rörelse
  • Välj ditt underlag (väg, åker) och din last (från full till tom)
  • Välj axel
  • Ange ett intervall på högt och lågt tryck per axel
  • Till 18 olika konfigurationer

 

Kan integreras helt i ISOBUS-terminal

MICHELIN DÄCKUPPUMPNING: VANLIGA FRÅGOR

HUR MYCKET KOSTAR CTIS? JAG VILL HA EN ANPASSAD OFFERT FÖR ETT SYSTEM.

Vi behöver mer information för att erbjuda dig en offert. Kontakta oss för att fortsätta med din anpassade offert genom att klicka HÄR.

ÄR DET KOMPATIBELT MED ALLA FORDON?

Nästan alla lantbruksfordon kan få CTIS installerat. Vår främsta marknad är i allmänhet traktorer och släp. Men vi kan även implementera våra system på sprutor, såmaskiner och skogsbruksmaskiner.

HUR LÅNG TID TAR INSTALLATIONEN AV ETT CTIS-SYSTEM?

Vanligtvis tar det mellan 10 och 12 timmar per axel, men installationen varierar beroende på utrustning. Kontakt vår CTIS-personal för installationsråd HÄR.

KAN INSTALLATIONEN AV CTIS UPPHÄVA NÅGRA GARANTIER I SAMBAND MED MIN UTRUSTNING?

Vårt system är säkert baserat på stränga kvalitets- och säkerhetsstandarder. De flesta OE-märken har godkänt användningen av CTIS på viss utrustning. Kontakta vår CTIS-expert med specifika tillverkarfrågor HÄR.

BEHÖVER JAG YTTERLIGARE UTRUSTNING FÖR ATT INSTALLERA CTIS?

För att CTIS ska fungera krävs en luftkompressor (såsom en luftkompressor för broms). Om din utrustning inte har en kan en CTIS-återförsäljare skaffa en åt dig.

KAN JAG ANVÄNDA CTISOM MIN UTRUSTNING INTE HAR EN ISOBUS?

Inga problem! Vi erbjuder en alternativ digital lösning för att hjälpa dig hantera CTIS på din utrustning.

VAD ÄR FÖRDELARNA (AVKASTNINGEN) MED CTIS?

Det finns många fördelar med CTIS. Den mest tydliga är förbrukning och tid till följd av mindre slirande. Däckslitage och längre användning är ytterligare några. Den viktigaste fördelen är att jorden skyddas bättre, vilket är viktigt för avkastningen. Du hittar mer information HÄR.

VARFÖR SER JAG YTTERLIGARE TUBER I GUMMI (ELLER METALL) PÅ INSIDAN/UTSIDAN AV HJULET?

Tuberna i gummi eller metall på utsidan av hjulet är ett standardförfarande och ett tillförlitligt sätt att fylla däcket med luft. På axlarna har vi utvecklat en inre roterande koppling som gör det mer diskret och lättare att använda på tvillingdäck.

KAN JAG KÖRA NÄR DÄCKET PUMPAS UPP ELLER TÖMS PÅ LUFT? FINNS DET NÅGRA RISKER?

Ja! CTIS (Central Tyre Inflation System) är avsett att användas direkt eller när du är i rörelse utan hastighetsbegränsningar. Det är säkert att använda när du är i rörelse.

 

Jag vill hålla mig uppdaterad om lantbrukslösningar

RÄTTSLIGA MEDDELANDEN

* Baserat på en fältstudie under verkliga förhållanden i Skottland 2016 vid användning av en Fendt 939-traktor utrustad med däck av typen Axiobib IF650/65R34 och Axiobib IF710/75R42 samt ett treaxlat Stewart-släp med däck av typen Cargoxbib HF 600/55R26.5. Jordens testförhållande: jord med tung blålera. Även baserad på en fältstudie som utfördes under verkliga förhållanden i Frankrike 2017 vid användning av en Fendt 724 Vario-traktor utrustad med däck av typen MICHELIN Machxbib 710/55 R30 och MICHELIN Machxbib 900/50 R42 samt ett GYRAX BMXL 240-släp utrustat med däck av typen Cargoxbib HF 710/50 R26.5. Jordens testförhållande: ler- och kalkhaltig jord. Aktuella resultat kan variera beroende på jord och väderförhållanden.

** Baserat på TERRANIMO-beräkningar och en fältstudie utförd under verkliga förhållanden i Frankrike 2020 av Bern University of Applied Sciences, School of Agricultural, Forestry and Food Sciences HAFL, på begäran av Michelin, vid användning av en JOHN DEERE 7310-traktor utrustad med däck av typen MachXBib 600/70R30 och MachXBib 710/70R42 samt ett treaxlat THIEVIN-släp utrustat med däck av typen TrailXBib 650/55R26.5-däck. Aktuella resultat kan variera beroende på jord och väderförhållanden.

*** Extern studie på uppdrag av Michelin som utfördes genom en ”däckkontroll” under det fjärde kvartalet av 2021 i enlighet med den europeiska geografiska perimetern.

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+