Background Abstract background Help and Advice
abstract light bokeh background
INNOVATION FÖR ATT ÖKA DIN MOBILITET
Hos Michelin innebär innovation att skapa nytt värde som passar våra användare. Innovation har och kommer fortsätta att spela en nyckelroll i ditt företags tillväxt och prestanda.
MICHELIN-TEKNIKER
Vi tror starkt på att göra innovation till en central del av vår strategi: innovation, var den än kommer ifrån, är en väsentlig drivkraft för vår utveckling av konkurrenskraft och hållbarhet för ditt företag och dina affärsaktiviteter.
Michelins teknikcenter sysselsätter över 6 000 personer inom mer än 350 olika specialistområden, inklusive forskare, ingenjörer, utvecklare och testare. Globalt finns det mer än 10 200 aktiva patent som registrerats av Michelins teknikcenter. Vi vet att forskning och utveckling av nya produkter, nya material och tekniker har betydelse i din verksamhet.
Nya tekniker som gör däck säkrare, förlänger deras liv och i längden gör dem lönsammare och grönare.
Edito michelin casing Help and Advice
Carcasse Michelin Poids Lourd
Background factory visit 244 Help and Advice
pneu michelin
Edito chemistry Help and Advice
Background ecosystem michelin group Corporate fleet
Edito michelin casing Help and Advice
Carcasse Michelin Poids Lourd
DÄCKSTOMMEN
Ett stort antal innovationer som rör stommen, ger bättre däckhållbarhet och bidrar direkt till att hålla din bränsleförbrukning under kontroll.
OPTICOIL-teknik
EFFEKTIVT MATERIALUTNYTTJANDE FÖR HÅLLBAR MOBILITET
En ny klinchtarkitektur möjliggör betydande besparingar, begränsar förbrukningen av råmaterial och minskar koldioxidutsläppen, utan någon påverkan på däckets prestanda och tillförlitlighet. På så vis förbättrar Michelin miljöavtrycket från sin däckverksamhet.
Opticoil-tekniken kombineras i allmänhet med Duracoil-tekniken som gör klinchområdet mer robust. Dessutom leder denna teknik till en bättre värmekontroll i klinchområdet.
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesFör att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesINFINICOIL-teknik
MICHELIN, HÅLLBARHET MEDAN KILOMETERNA TICKAR IVÄG
Lansering av obrutet stålband som är upp till 400 m långt, lindat runt däcket för att ge det bättre stabilitet under däckets hela liv.
Denna teknik, som är associerad med andra, möjliggör ett försprång i prestanda i den nya arkitekturen i form av:
slitstyrka, slitagemönster och regummering
POWERCOIL-teknik
MICHELIN, UTHÅLLIGHET MED FÖRBÄTTRAT RULLMOTSTÅND
En ny generation robusta kablar med stålhölje gör varje däck lättare. Detta ger bättre slitstyrka och minskat rullmotstånd.
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesDURACOIL-teknik
EN FÖRSTÄRKT VULST FÖR ÖKAD ROBUSTHET:
Vi tillverkar högkvalitativa produkter som håller längre. Duracoil bidrar till att stommen håller längre genom att förbättra däck-/hjulgränssnittet. Medan det arbetar, skyddar det högkvalitativa nylonet vulstområdet och ger förbättrad stabilitet för däcktån. Med denna förstärkning, förbättras stommens hållbarhet och regummering.
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesEdito michelin ultraflex Help and Advice
michelin ultraflex zoom
Michelin Ultraflex-teknik
MICHELIN UltraFlex-tekniker
PRODUKTIVITETSVINSTER OCH MARKSKYDD
Michelin antog den dubbla utmaning 2004 genom att uppfinna MICHELIN UltraFlex, en omvälvande innovation som möjliggör för jordbruksdäck att köra med lågt tryck och samtidigt skydda marken, vilket gör det möjligt för dig att öka din avkastning.
För bättre skörd och för att öka din jords bördighet, är det viktigt att inte kompaktera jorden.
MICHELIN UltraFlex-teknik löser både halvorna i denna ekvation: mindre tryck = mindre kompaktering = mer markskydd = högre avkastning.
En brittisk studie gjord på Harper Adams-universitetet visar att Michelin UltraFlex-teknik kan ge jordbruksavkastningsvinster på 4 %. Som exempel kan nämnas att när ett jordbruk producerar en avkastning på åtta ton per hektar och säljer veteskörden för 200 euro per ton, ger det en vinst motsvarande 64 euro per år och hektar.
MICHELIN UltraFlex-teknik är redan tio år gammal, men den går en ljus framtid till mötes: MICHELIN AXIOBIB 2-däck, även märkta AIR +/- SYSTEMS READY, kan utrustas med ett fjärrsystem för däcktrycksreglering där användaren kan övervaka och anpassa däcktrycket efter terräng och användarförhållanden.
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesB2-teknik
HANTERA EXTREMA FÖRHÅLLANDEN INOM BYGG OCH ANLÄGGNING
För att öka produktiviteten i gruvor och stenbrott, men även inom bygg- och anläggningsverksamheter, pressas maskiner och däck regelbundet till sina gränser. Den exklusiva B² -tekniken från Michelin gör vulstområdet robustare och därför ökar den däckets livslängd.
För att öka produktiviteten i gruvor och stenbrott, men även inom bygg- och anläggningsverksamheter, pressas maskiner och däck regelbundet till sina gränser. Den exklusiva B² -tekniken från Michelin gör vulstområdet robustare och därför ökar den däckets livslängd.
Däck-/fälggränssnitt sätts på prov när högt vridmoment används eller vid tunga laster. MICHELIN-däck med B²-teknik har en bred metallvulsttråd som ökar området i kontakt med fälgen. Styrkan på vulstområdet ökas och det sker färre rotationer på fäljen.
Gräv mer, bär mer: B²-teknik ger upp till 20 % högre vridmoment*, vilket gör maskiner produktivare.
*Intern studie jämfört med standard MICHELIN-däck. Specifika värden enligt storlek.
Picto b2 technology Help and Advice
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesNRF-teknik
KLARA AV DE EXTREMA FÖRHÅLLANDEN VID GRUVDRIFT UNDER JORD
Motstånd mot besvärliga förhållanden förbättras genom:
• Ytterligare två skikt läggs till däckstrukturen och de innehåller nylonsträngar som är korsvävda i hela gummit, för större motstånd och robusthet.
• Nya kablar i arbetslagret ger förbättrad motståndskraft mot stötar och bättre skydd mot oxidation.
Background factory visit 244 Help and Advice
pneu michelin
SLITBANA
Spjutspetsteknik för våra däcks slitbana med mönster som utvecklas och anpassar sig efter hand som däcket slits för att öka livslängd och prestanda.
REGENION-teknik
MICHELIN-GREPP, KILOMETER EFTER KILOMETER
Självförnyande slitbanemönster, som stöds av vår 3D-printingteknik för metall, vilket ger grepp under däckets hela livstid. Nya spår växer fram under däckets liv för ökad mobilitet.
2018 vann de två Michelin-ingenjörerna bakom REGENION-tekniken det europeiska uppfinnarpriset i industrikategorin.
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesEdito chemistry Help and Advice
MATERIAL
Spjutspetsteknik för våra däcks slitbana med mönster som utvecklas och anpassar sig efter hand som däcket slits för att öka livslängd och prestanda.
CARBION-teknik
MICHELIN, HÅLLBARHET DAG EFTER DAG
Ett material som är resultatet av en nyskapande blandningsprocess, där vissa delar av slitbanan blandas medan de är flytande. Detta ger ett mer enhetligt material.
Detta material ökar däcket körsträckeprestanda.
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesFör att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesSILICION-teknik
MER KISELDIOXID för MINSKAD BRÄNSLEFÖRBRUKNING
Genom att integrera en hög procent kiseldioxid i slitbanegummit, har Michelin lyckats tänja gränserna för rullmotstånd som sparar bränsle utan att kompromissa med däckets hållbarhet.
Background ecosystem michelin group Corporate fleet
BORTOM DÄCKET
Med relaterade tjänster eller nya typer av produkter gör Michelins däckinnovationer däcken säkrare och hållbarare samt ökar lönsamheten.
Edito michelin x tweel ssl all terrain Construction and Industry
TWEEL teknik för luftfria däck
INGET UNDERHÅLL. INGA KOMPROMISSER.
MICHELIN X®TWEEL™ i en enda, komplett enhet som omfattar luftfria radialdäck och ett hjul. Slitbana och hjul är sammanfogade med flexibla ekrar i höghållfast polyuretan. Därför krävs inget underhåll av tryck och de kan inte punkteras. Detta är en teknik som betydligt minskar stilleståndstiden för maskiner. Det ger även enastående bekvämlighet för de som kör jordbruks- och motorredskap (bygg och anläggning) utrustade med luftfria däck.
RFID-teknik
Ett RFID-chip (integrerat chip för radiofrekvensidentifiering) är en smart elektronisk komponent som tar emot och sänder radiosignaler (trådlöst) så att en produkt kan identifieras på ett unikt och standardiserat sätt.
Identifieringen av alla MICHELIN-däck som använder pålitliga miniatyr-RFID-chips monterade i däck, innebär att de kan spåras under hela deras livscykel, från tillverkning till återvinning. Denna patenterade teknik marknadsförs för att få en bred spridning inom däckbranschen.
Picto rfid logo 1 Help and Advice
Pneu Michelin technologie
Background image operating advice Help and Advice
Zoom sur les roues d'un camion équipé en pneus Michelin
Som den enda delen i fordonet med markkontakt, har ett däck potential att ge unik detaljerad data under hela dess livstid. Med RFID-teknik har Michelin valt att göra däcken "smarta" genom att koppla dem till ett bredare ekosystem där målet är oändlig innovation och att skapa potential.
Michelin-gruppen kommer att öka takten för uppkoppling av sina produkter och koppla upp alla MICHELIN-däck, även personbilsdäck, till 2023. Av MICHELIN-lastbilar har redan 90 % utrustats med RFID-chips i Nordamerika och Europa.
Visuel clé Michelin MEMS Lite
MICHELIN®MEMS®4
Ett komplett och innovativt däckhanteringssystem
MEMS®4 är fjärde generationen kända Michelin-system för hantering av jordlastare, en TPMS-lösning för hantering av gruvfordon som har tagit konceptet med uppkopplade däck ännu ett steg. Genom att lägga till en GPS-position i realtid och accelerometerdata till den digitala plattformen, minskar denna speciella tjänst för yrkesverksamma inom gruvsektorn, däckunderhållskostnader samtidigt med fordonstillgänglighet och driftsäkerhet.
MICHELIN QuickScan: automatisk inspektion och förebyggande underhållsteknik för dina däck
Ett pålitligt, diskret och innovativt system:
- Automatiserad övervakning av däckslitage med hjälp av magnetiska skannrar
- Fungerar i alla väder (regn, snö etc.)
- Ett system som patenterats av Michelin (över 15 patentansökningar)
- Ger tryckvarningar för passagerartransporter
- Snabbt och enkelt att installera, med kamerabaserad fordonsidentifiering.
Ett universellt system:
- Fungerar på alla typer av tunga lastbilar (traktor, släpvagn, bärare), bussar och däckmärken
Picto Quickscan michelin solution Help and Advice
Picto quickscan logoo Help and Advice
Edito quickscan michelin solution wheel Help and Advice
En rad diagnosverktyg speciellt för dina behov:
- Diagnostiska rapporter gemensamt utformade med flottor Tydliga, precisa förslag för åtgärder från Michelins experter