Autocar sur une route

picture vignette autocar

Autocar sur une route

FACTS FOR IMPACT

Riktiga fakta, riktig förändring

I din verksamhet finns det krav: dina kunder, dina leverantörer – de väntar på dig. Du måste kunna vara i tid utan orosmoment. För att detta ska kunna funka måste du omge dig med pålitliga samarbetspartners.

Men det räcker inte med tillit. Du måste kunna visa att du kan leverera och kunna peka på verifierade fördelar.

Oavsett vilka behov du har eller vilka känsliga punkter som finns i din verksamhet så syns EFFEKTEN av vilka däck du valt på LIVSLÄNGDEN, på BRÄNSLEFÖRBRUKNINGEN, på er MILJÖPÅVERKAN ... Det hela blir ännu bättre när din tillförlitlighet bekräftas av trogna samarbetspartners.

Dessa FAKTA kommer från massiva mängder data som samlats in ute på fältet och från kundberättelser från andra aktörer inom din bransch. De är baserade på faktisk användning i verkliga förhållanden.

MICHELIN - Facts For Impact 2022 - EN

LIVSLÄNGD

fact5 su

Priset för uthållighet går till MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ F-däck

På styraxeln rullar de i genomsnitt 253 466 km, att jämföras med 178 600 km för en annan framstående konkurrent. Och eftersom de förbrukar mindre bränsle och avger mindre koldioxid säkerställer de samtidigt en optimal kostnadskontroll.

fact1 su

Uthållighetsrekord tack vare mönsterskärning och regummering från MICHELIN för Bioret Group

Deras flotta av ledade lastbilar är utrustade med MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ 315/70R22.5. Genom att mönsterskära och regummera däcken kunde man uppnå detta otroliga resultat och även sänka kostnaden per kilometer samt sitt miljöavtryck. Vi gratulerar dem!

fact6 su

Förbättrad uthållighet med MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ T-däck

På släpvagnsaxeln når de i genomsnitt 40 841 km längre än en av sina främsta konkurrenter – detta motsvarar ett helt varv jorden runt! Genom sin pålitlighet från första till sista kilometern och sin förmåga att bidra till att minska miljöavtrycket möjliggör de en kostnadsoptimering på samtliga nivåer.

fact7 su

Hållfastheten hos MICHELINs regionala sortiment är sedan länge bevisad.

Oavsett förhållanden täcker de i genomsnitt 258 684 km, vilket innebär en 28 % bättre hållfasthet jämfört med konkurrenterna. Optimerade kostnader har alltid varit en prioritering i fråga om regionala sortiment. Och kommer att så förbli.

fact14 su

En utmärkt transportupplevelse med MICHELIN X® COACH™ Z-däck för företaget KTEL

Deras flotta på 276 bussar, inklusive 50 lokalbussar, rullar över bergsvägar samt utmed större motorvägar. MICHELIN X® COACH™ Z är ett självklart val för dem eftersom däcken levererar jämn
prestanda över ett högt antal kilometer och erbjuder optimal säkerhet, oavsett vägens skick.
Dessutom kan förare och passagerare avnjuta av exceptionell komfort ombord: MICHELIN X® COACH™ Z-däck för inget oljud och vibrerar inte.
För Stratos Kouroupakis och Georgios Arhontakis väger alla dessa fördelar upp för skillnaderna i inköpspriset.

MILJÖ OCH BRÄNSLEFÖRBRUKNING

fact2 su

27,89 färre ton koldioxid på ett år tack vare MICHELIN Remix®-regummering för Transports Jammet

Det var tack vare att man regummerade 98 % av sin flotta som man kunde uppnå ett så pass positivt koldioxidavtryck. 94 % av deras däck mönsterskars också. Genom att förlänga respektive däcks livslängd sänkte man också sin totala ägandekostnad och sina koldioxidutsläpp. Bravo Transports Jammet!

fact3 su

Dubbla vinster med MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ DRIVE-däck

Detta sortiment är utformat att optimera miltalet, men förmår samtidigt att täcka i genomsnitt 202 726 km på drivaxeln. Sänk dina bränslekostnader samtidigt som du sänker koldioxidutsläppen.

fact8 su

Ekonomisk körning med MICHELIN X® MULTI™ T-däck

På den tredje släpvagnsaxeln rullar de i genomsnitt 138 414 km – ett resultat som slår testade konkurrenter med 16 %. Eftersom däcken behöver bytas mindre ofta och mindre råmaterial används, sänks även miljöavtrycket. Lönsamhet rakt igenom!

fact9 su

Bästa avkastning på investeringen med MICHELINs flerlivsmodell för Transports ARA

Genom att välja regummering och mönsterskärning från MICHELIN kunde man utöka livslängden för respektive däck. En vinnande metod för cirkulär ekonomi som sänkte deras totala ägandekostnad och koldioxidutsläpp.

fact10 su

MICHELIN är ledande inom regummering

Den toppmoderna tekniken i höljena från MICHELIN gör dem särskilt robusta och möjliggör regummering i dubbelt så många fall som konkurrenternas. Faktum är att 90 % av alla MICHELIN-däck godkänns för regummering, att jämföras med 44 % för samtliga konkurrenter sammanräknade. Varje regummering bidrar till att begränsa användningen av råmaterial samt det totala avtrycket på miljön. Allt som allt blir varje enskilt däck mycket kostnadseffektivt.

LASTBILSTILLVERKARE OCH DÄCKÅTERFÖRSÄLJARE

fact4 su

Priset för föredragen prestanda bland däck går till MICHELIN X® LINE™ ENERGY™-däck

Det faktum att våra kunder oftast efterfrågar dessa däck som originalutrustning beror på att de i genomsnitt rullar 235 511 km på drivaxeln. Tack vare deras låga bränsleförbrukning sänker de även koldioxidutsläppen. Det är möjligt att maximera sina marginaler och samtidigt förbereda sig inför framtida VECTO-krav.

fact12 su

Hantering, säkerhet och låg bränsleförbrukning: Prestanda godkänd av 86 % av återförsäljarna av däck för bilar och skåpbilar

Återförsäljarna, som känner till de problem som ditt företag står inför, förlitar sig på MICHELIN-däcken tack vare deras erkända prestanda över tid och deras förbättrade säkerhet. Av dessa skäl rekommenderas de av specialister för att utrusta dina nyttofordon eller personbilar. Du vinner i slutändan eftersom du väljer det varumärke som i genomsnitt ligger 18 poäng före konkurrenterna.

fact13 su

MICHELINs långvariga prestanda bekräftas av specialister

De känner till både de utmaningar som finns inom transportsektorn samt de som ditt företag ställs inför. Därför förlitar sig 80 % av distributörerna på produkter från MICHELIN Group. 85 % av distributörerna bekräftar produkternas prestanda inom styrning, säkerhet och bränsleförbrukning. De bekräftar även MICHELINs förmåga att anpassa sig efter alla de sätt du använder deras produkter på. Genom att följa specialisternas råd gör du ett vinnande och långsiktigt val.

RÄTTSLIGT MEDDELANDE

Fact1 - Vittnesmål erhållet (per post) från Bioret Group 2020-01-17. Testat vid verkliga användningsförhållanden på 1 000 fordon utrustade med MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ 315/70R22.5 i drift i Frankrike och Europa.

Fact2 - Vittnesmål erhållet (per post) från Transports Jammet 2014-02-20. Studien utförd på 470 MICHELIN-däck under 2013. 94 % mönsterskars och 98 % godkändes för regummering. Regummering sparade in 23 ton råmaterial, motsvarande 27,89 ton koldioxid, för 2013.

Fact3 - Testat vid verkliga förhållanden på storlek 315/80R22.5 på drivaxeln och nedslitna förbi markeringen för 50 %, för samtliga användningsområden. Det genomsnittliga miltalet för ett MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ D-däck är 202 726 km (intern MICHELIN-källa och -beräkning, baserat på mätningar utförda av MICHELIN team i samband med kundbesök på 487 axlar i Italien, Spanien, Frankrike, Belgien, Tyskland, Polen, Portugal, Bulgarien, England och Grekland mellan januari 2015 och juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm. Resultaten kan variera beroende på klimatförhållanden och vägtyp. En lägre bränsleförbrukning och lägre koldioxidutsläpp är knutna till ett lägre rullmotstånd jämfört med andra MICHELIN-sortiment.

Fact4 - Studien "GFK 2017" för en panel bestående av 954 köpare av ledade lastbilar i Tyskland, Polen och Storbritannien: MICHELIN är det mest valda varumärket vid valfri montering. Intern "KBI 2019"-studie utförd av MICHELIN: Sortimentet MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ är den bästsäljande MICHELIN-referensen i Europa 2019 och säljs till följande lastbilstillverkare: Renault, Daf, Volvo. Storlek 315/70R22.5 testade vid verkliga förhållanden på drivaxeln och nedslitna förbi markeringen för 50 %, för samtliga användningsområden. Det genomsnittliga miltalet för ett MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ D-däck är 235 511 km (intern MICHELIN-källa och -beräkning av däcklivslängd baserat på mätningar av 2 189 axlar i Spanien, Frankrike, Italien, Polen, Tyskland, England, Portugal, Bulgarien, Belgien, Ungern, Österrike, Tjeckien, Rumänien, Skottland, Grekland, Nederländerna, Turkiet, Sverige, Serbien, Kroatien, Norge, Ryssland, Slovenien och Bosnien-Hercegovina mellan februari 2014 och juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en återstående extrapolering av däckets livslängd på upp till 3 mm. Resultaten kan variera beroende på klimatförhållanden och vägtyp.

Fact5 - Storlek 385/55R22.5 testade vid verkliga förhållanden på styraxeln och nedslitna förbi markeringen för 50 %, för samtliga användningsområden. Det genomsnittliga miltalet för ett MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ F -däck är 253 466 km, med certifieringen A för rullmotstånd (intern MICHELIN-källa och -beräkning, baserat på mätningar utförda av MICHELIN-team i samband med kundbesök på 157 axlar i Spanien, Italien, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Tyskland, Grekland, Polen och Tjeckien mellan maj 2017 och juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm. Det genomsnittliga miltalet för ett GOODYEAR FUELMAX S-däck vid 385/55R22.5 är 178 660 km, med certifieringen B för rullmotstånd (intern MICHELIN-källa och -beräkning, baserat på mätningar utförda av MICHELIN-team i samband med kundbesök på 193 axlar i Frankrike, Belgien, Tyskland, Spanien, Polen, Italien, Österrike, Nederländerna, Portugal, Kroatien, England och Skottland mellan juli 2015 och juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm.

Fact 6 - Intern MICHELIN-beräkning baserad på jordens omkrets vid ekvatorn, som uppgår till 40 075 km. Storlek 385/55R22.5 testade vid verkliga förhållanden på tredje släpvagnsaxeln och nedslitna förbi markeringen för 50 %, för samtliga användningsområden. Det genomsnittliga miltalet för ett MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ T-däck är 193 696 km (intern MICHELIN-källa och -beräkning, baserat på mätningar utförda av MICHELIN-team i samband med kundbesök på 140 axlar i Spanien och Portugal mellan september 2015 och juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm. Det genomsnittliga miltalet för ett GOODYEAR FUELMAX T-däck vid 385/55R22.5 är 152 855 km (intern MICHELIN-källa och -beräkning, baserat på mätningar utförda av MICHELIN-team i samband med kundbesök på 103 axlar i Spanien och Portugal mellan september 2015 och juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm. Resultaten kan variera beroende på klimatförhållanden och vägtyp. "Till sista kilometer" innebär ned till juridisk slitagegräns (1,6 mm). Se juridiska slitagegränser som gäller för ditt land.

Fact 7 - Genomsnittet beräknat internt av MICHELIN baserat på en modell med 2 däck per styraxel och 4 däck per drivaxel: 53 578 km (eller 28 %) mer för däck tillhörande regionalt MICHELIN-sortiment jämfört med genomsnittet för konkurrenterna från Bridgestone, Continental samt Goodyear. Storlek 315/70R22.5 testade vid verkliga förhållanden på styraxel och nedslitna förbi markeringen för 50 %, för samtliga användningsområden. Det genomsnittliga miltalet för ett MICHELIN X® MULTIWAY3D XZE-däck är 234 082 km (intern MICHELIN-källa och -beräkning, baserat på mätningar utförda av MICHELIN-team i samband med kundbesök på 105 axlar i Frankrike, Spanien, England, Tyskland, Nederländerna, Italien, Ryssland och Belgien mellan oktober 2012 och juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm Med mätningar utförda på samma kvantiteter i identiska geografiska områden blev konkurrenternas prestanda följande: Genomsnittligt miltal för ett BRIDGESTONE R-STEER 001-däck vid 315/70R22.5 uppgår till 161 240 km (intern MICHELIN-studie och -beräkning för däcklivslängd under perioden januari 2014 till och med juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm. Genomsnittligt miltal för ett CONTINENTAL CONTI HYBRID HS3-däck vid 315/70R22.5 uppgår till 202 824 km (intern MICHELIN-studie och -beräkning för däcklivslängd under perioden december 2014 till och med juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm. Genomsnittligt miltal för ett GOODYEAR KMAX S-däck vid 315/70R22.5 uppgår till 180 798 km (intern MICHELIN-studie och -beräkning för däcklivslängd under perioden juli 2014 till och med juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm. Storlek 315/70R22.5 testade vid verkliga förhållanden på drivaxeln och nedslitna förbi markeringen för 50 %, för samtliga användningsområden. Det genomsnittliga miltalet för ett MICHELIN X® MULTIWAY3D XDE-däck är 249 219 km (intern MICHELIN-källa och -beräkning, baserat på mätningar utförda av MICHELIN-team i samband med kundbesök på 136 axlar i Frankrike, Spanien, England, Nederländerna, Italien, Belgien, Tyskland, Sverige, Turkiet, Portugal, Ryssland och Polen mellan november 2012 och juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm. Med mätningar utförda på samma kvantiteter i identiska geografiska områden blev konkurrenternas prestanda följande: Genomsnittligt miltal för ett BRIDGESTONE R-DRIVE 001-däck vid 315/70R22.5 uppgår till 176 106 km (intern MICHELIN-studie och -beräkning för däcklivslängd under perioden januari 2015 till och med juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm. Genomsnittligt miltal för ett CONTINENTAL CONTI HYBRID HD3-däck vid 315/70R22.5 uppgår till 198 126 km (intern MICHELIN-studie och -beräkning för däcklivslängd under perioden november 2013 till och med juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm. Genomsnittligt miltal för ett GOODYEAR KMAX D-däck vid 315/70R22.5 uppgår till 211 018 km (intern MICHELIN-studie och -beräkning för däcklivslängd under perioden januari 2015 till och med juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm. Resultaten kan variera beroende på klimatförhållanden och vägtyp.

Fact8 - Storlek 385/65R22.5 testade vid verkliga förhållanden på tredje släpvagnsaxeln och nedslitna förbi markeringen för 50 %, för samtliga användningsområden. Det genomsnittliga miltalet för ett MICHELIN X® MULTI T-däck är 138 414 km (intern MICHELIN-källa och -beräkning, baserat på mätningar utförda av MICHELIN-team i samband med kundbesök på 228 axlar i Spanien, Frankrike, Italien, Belgien, Polen, Nederländerna, England, Tyskland och Turkiet mellan februari 2015 och juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm. Detta kan jämföras med de mätningar som utförts med samma kvantiteter i identiska geografiska zoner och som visat att det genomsnittliga miltalet för ett BRIDGESTONE R168 PLUS-däck vid 385/65R22.5 uppgår till 118 614 km (intern MICHELIN-studie och -beräkning för däcklivslängd under perioden mars 2015 till och med juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm. Detta kan jämföras med de mätningar som utförts med samma kvantiteter i identiska geografiska zoner och som visat att det genomsnittliga miltalet för ett CONTINENTAL CONTI HYBRID HT3-däck vid 385/65R22.5 uppgår till 119 109 km (intern MICHELIN-studie och beräkning för däcklivslängd under perioden januari 2016 till och med juni 2019) samt på simuleringar baserade på insamlade resultat, med en extrapolering av återstående däcklivslängd på upp till 3 mm. Resultaten kan variera beroende på klimatförhållanden och vägtyp.

Fact9 - Vittnesmål från Transports ARA erhållet (per post) i maj 2016. Testat vid verkliga förhållanden på 46 lastbilar använda uteslutande för godstransport i Italien utrustade med MICHELIN X® LINE D- eller MICHELIN X MULTIWAY 3D XDE-däck.

Fact10 - Studien genomförd på över 473 000 höljen mellan 2015 och 2018. Data insamlade i Storbritannien av TRS, en oberoende insamlare av höljen, som beräknat godkännandekvoten av regummerade däck efter märke, för en första regummering. Intern MICHELIN-beräkning utförd på antalet höljen i slutet av sin första livslängd, efter märke, samt betraktade som "acceptabla" för regummering, delat med antalet höljen i slutet av sin första livslängd. Konkurrentgenomsnittet har beräknats med hjälp av data för respektive konkurrent från samma studie: Goodyear 57 %, Dunlop 55 %, Continental 53 %, Bridgestone 50 %, Fulda 44 %, Sava 43 %, Firestone 33 %, Pirelli 20 %.

Fact12 - Studien genomförd på över 473 000 höljen mellan 2015 och 2018. Data insamlade i Storbritannien av TRS, en oberoende insamlare av höljen, som beräknat godkännandekvoten av regummerade däck efter märke, för en första regummering. Intern MICHELIN-beräkning utförd på antalet höljen i slutet av sin första livslängd, efter märke, samt betraktade som "acceptabla" för regummering, delat med antalet höljen i slutet av sin första livslängd. Konkurrentgenomsnittet har beräknats med hjälp av data för respektive konkurrent från samma studie: Goodyear 57 %, Dunlop 55 %, Continental 53 %, Bridgestone 50 %, Fulda 44 %, Sava 43 %, Firestone 33 %, Pirelli 20 %.

Fact13 - 2020 års IPSOS-studie “Distributor satisfaction analysis” (analys av distributörstillfredsställelse) utfördes på en panel bestående av 183 distributörer i Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Rumänien och Storbritannien mellan december 2017 och mars 2020. 80 % angav MICHELIN som det "varumärke jag kan lita på". För 85 % av distributörerna utvecklar MICHELIN "däck vars prestanda i fråga om styrning, säkerhet och bränsleförbrukning varar över tid". För 83 % av de svarande tillhandahåller MICHELIN "däck som specifi kt anpassats för transportföretagens behov".

Fact14 - Kundberättelse från företaget KTEL som arbetar med transport i Grekland med en flotta bestående av 276 fordon utrustade med däcken MICHELIN X® COACH™ Z. (2021)

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+