Agricultural tyre inflation modeling
CENTRAL DÄCKTRYCKSREGLERING (CTIS) : STÄLL IN TRYCKET I DINA LANTBRUKSDÄCK DIREKT
HUR FUNGERAR AUTOMATISK DÄCKTRYCKSREGLERING FÖR TRAKTORER?
Den centrala däcktrycksregleringen använder sensorer, ventiler och en styrenhet för att beräkna ditt optimala däcktryck för terrängen och förbättra dina körförhållanden. Systemet aktiverar sedan ventilerna för att pumpa upp eller tömma ur luftfrån däcken.
Förare kommer nu att kunna ställa in däcktrycket och få en förbättrad fordonsupplevelse direkt från stolen.
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesVAD ÄR FÖRDELARNA MED CENTRAL DÄCKTRYCKSREGLERING (CTIS)?
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesSTÄLL IN DÄCKTRYCKET NÄR SOM HELST FRÅN FÖRARSTOLEN
Det är ofta ett MÅSTE att ställa in däcktrycket för lantbruksmaskiner flera gånger om dagen.
Flera saker påverkar det optimala däcktrycket: fordonstypen, lasten, trycket och hastigheten.
Som lantbrukare kan du behöva ställa in trycket flera gånger på lantbruket, beroende grödan.
Med central däcktrycksreglering (CTIS) kan du ställa in trycket direkt i stolen.
Jag vill veta hur jag implementerar CTIS på mitt fordon
ÖKA DIN PRODUKTIVITET OCH SPARA PENGAR, SKYDDA DIN JORD OCH MINSKA RISKEN FÖR HJULSPINN
CTIS: Öka din produktivitet
Öka din produktivitet
Upp till 4 % ökad produktivitet med förbättrad dragkraft*
Bättre dragkraft, mindre slirande, ökad arbetstid och minskad bränsleförbrukning.
CTIS: Minska dina kostnader
Minska dina kostnader
Upp till 10 % mindre bränsle på fältet när du ställer in däcktrycket*
Däckets utökade kontaktyta genererar mindre tryck på jorden för att undvika packning och uppnå bästa möjliga agronomiska avkastning.
CTIS: Skydda din jord
Skydda din jord
Upp till 33 % mindre tryck tillämpas på jorden när inställning av tryck används**
Bättre tryckhantering ger minskat däckslitage, mindre bränsleförbrukning och minskad arbetstid för att ge dig och din maskin bästa möjliga upplevelse.
CTIS: Mindre hjulspinn
Minska risken för hjulspinn
Upp till 30 % mindre förlust av dragkraft vid aktiv användning av CTIS*
Låt inte regnperioder minska din produktion. Med CTIS behöver du inte längre oroa dig för förseningar orsakade av vädret.
Tack vare CTIS (Central Tyre Inflation System) kan du nu dra nytta av fördelarna direkt i förarstolen!
LANTBRUKARE SOM HAR ÖVERTYGATS AV CTIS***
Utrustningen blir tyngre, snabbare och mer kraftfull. Åkrarna är längre ifrån varandra. Vägarna kräver högre tryck för att hantera värmebildningen, vikten och hastigheten, medan arbetet på åkern kräver minsta möjliga tryck för att säkerställa maximal dragkraft och minskat marktryck. Att endast ha ett tryck leder till nackdelar – läs mer om hur CTIS kan hjälpa dig.
VARFÖR SKA JAG STÄLLA IN TRYCKET I MINA LANTBRUKSDÄCK?
Skydda din jord
FÅ EN BÄTTRE SKÖRD
På lantbruk kan upprepad användning av lantbruksutrustning leda till jordpackning, vilket minskar jordens luftning, infiltrering samt gör det svårare för näring att nå rötterna. Den ekonomiska inverkan som jordpackning har är betydande och kan leda till minskad skörd, eventuella sjukdomar och att jorden bryts ned.
Begränsa jordpackning
BEGRÄNSA JORDPACKNING
Därför är det mycket viktigt att använda mindre tryck på åkrarna för att minska utrustningens anliggningsyta samt begränsa spårbildning och jordpackning.
Minska dina kostnader
SPARA MER PENGAR
Oavsett vilket fordon du använder är rätt däcktryck grundläggande för att garantera en bra upplevelse på vägarna. Det hjälper dig att begränsa rullmotståndet, minskar bränsleförbrukningen och gör att däcken håller längre.
VISSTE DU DETTA? MICHELINS ULTRAFLEX-TEKNIK KAN GE DIG ÄNNU FLER CTIS-FÖRDELAR
Förbättra din CTIS-upplevelse genom att använda däck som är utformade för lågt tryck.
HUR FÅR JAG MER INFORMATION OM CTIS?
MICHELIN rekommenderar CTIS-systemet som har designats och utvecklats av vårt dotterbolag PTG – en expert på uppumpningsteknik i mer än 30 år.
KAN CTIS-SYSTEMET ANVÄNDAS FÖR MIN TRAKTOR OCH MINA REDSKAP?
Central däcktrycksreglering (CTIS) är kompatibel för alla lantbruksmaskiner: gödseltankvagnar, gödselspridare, såmaskiner och andra redskap.
CTIS passar:
- Alla fordon
- Alla däckmärken och däckserier
- Alla konfigurationer
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesHUR KOPPLAS CENTRAL DÄCKTRYCKSREGLERING TILL MIN TRAKTOR?
Central Tyre Inflation System components schema
CTIS består av:
- ett centralt styrsystem
- en roterande koppling vid hjulet
- luftledningar för att koppla CTIS-höljet till varje däck
- en anslutning mellan CTIS och terminalen (t.ex.: Isobus) i din hytt
- en anslutning mellan CTIS och traktorns luftsystem
Inställningen av ditt lantbruksfordon hanteras av en yrkeskunnig expertpartner. Ladda ned vår produktinformationsguide för att få en mer omfattande bild av CTIS, inklusive teknisk information.
VAD KAN JAG SPECIFIKT STYRA FRÅN HYTTEN?
Exempel med ISOBUS-terminal
Gränssnittet på din terminal är väldigt lätt att hantera:
- Pumpa snabbt upp eller töm ur luft ur däcken, även när du är i rörelse
- Välj ditt underlag (väg, åker) och din last (från full till tom)
- Välj axel
- Ange ett intervall på högt och lågt tryck per axel
- Till 18 olika konfigurationer
Kan integreras helt i ISOBUS-terminal
MICHELIN DÄCKUPPUMPNING: VANLIGA FRÅGOR
Vi behöver mer information för att erbjuda dig en offert. Kontakta oss för att fortsätta med din anpassade offert genom att klicka HÄR.
Nästan alla lantbruksfordon kan få CTIS installerat. Vår främsta marknad är i allmänhet traktorer och släp. Men vi kan även implementera våra system på sprutor, såmaskiner och skogsbruksmaskiner.
Vanligtvis tar det mellan 10 och 12 timmar per axel, men installationen varierar beroende på utrustning. Kontakt vår CTIS-personal för installationsråd HÄR.
Vårt system är säkert baserat på stränga kvalitets- och säkerhetsstandarder. De flesta OE-märken har godkänt användningen av CTIS på viss utrustning. Kontakta vår CTIS-expert med specifika tillverkarfrågor HÄR.
För att CTIS ska fungera krävs en luftkompressor (såsom en luftkompressor för broms). Om din utrustning inte har en kan en CTIS-återförsäljare skaffa en åt dig.
Inga problem! Vi erbjuder en alternativ digital lösning för att hjälpa dig hantera CTIS på din utrustning.
Det finns många fördelar med CTIS. Den mest tydliga är förbrukning och tid till följd av mindre slirande. Däckslitage och längre användning är ytterligare några. Den viktigaste fördelen är att jorden skyddas bättre, vilket är viktigt för avkastningen. Du hittar mer information HÄR.
Tuberna i gummi eller metall på utsidan av hjulet är ett standardförfarande och ett tillförlitligt sätt att fylla däcket med luft. På axlarna har vi utvecklat en inre roterande koppling som gör det mer diskret och lättare att använda på tvillingdäck.
Ja! CTIS (Central Tyre Inflation System) är avsett att användas direkt eller när du är i rörelse utan hastighetsbegränsningar. Det är säkert att använda när du är i rörelse.
Jag vill hålla mig uppdaterad om lantbrukslösningar
* Baserat på en fältstudie under verkliga förhållanden i Skottland 2016 vid användning av en Fendt 939-traktor utrustad med däck av typen Axiobib IF650/65R34 och Axiobib IF710/75R42 samt ett treaxlat Stewart-släp med däck av typen Cargoxbib HF 600/55R26.5. Jordens testförhållande: jord med tung blålera. Även baserad på en fältstudie som utfördes under verkliga förhållanden i Frankrike 2017 vid användning av en Fendt 724 Vario-traktor utrustad med däck av typen MICHELIN Machxbib 710/55 R30 och MICHELIN Machxbib 900/50 R42 samt ett GYRAX BMXL 240-släp utrustat med däck av typen Cargoxbib HF 710/50 R26.5. Jordens testförhållande: ler- och kalkhaltig jord. Aktuella resultat kan variera beroende på jord och väderförhållanden.
** Baserat på TERRANIMO-beräkningar och en fältstudie utförd under verkliga förhållanden i Frankrike 2020 av Bern University of Applied Sciences, School of Agricultural, Forestry and Food Sciences HAFL, på begäran av Michelin, vid användning av en JOHN DEERE 7310-traktor utrustad med däck av typen MachXBib 600/70R30 och MachXBib 710/70R42 samt ett treaxlat THIEVIN-släp utrustat med däck av typen TrailXBib 650/55R26.5-däck. Aktuella resultat kan variera beroende på jord och väderförhållanden.
*** Extern studie på uppdrag av Michelin som utfördes genom en ”däckkontroll” under det fjärde kvartalet av 2021 i enlighet med den europeiska geografiska perimetern.