Hållbar mobilitet: Utveckla ditt företag, minska din miljöpåverkan med MICHELINs däck och lösningar
Utveckla din transportverksamhet, minska din miljöpåverkan med MICHELINs däck och lösningar
Transportindustrin befinner sig vid ett vägskäl. Den står inför flera utmaningar, som brist på förare, inflation och stigande bränslekostnader, och befinner sig i centrum av klimatkrisen: Vägtransporter står för cirka 15% av de globala CO2-utsläppen. (1)
Du är kanske redo att agera för att hantera klimatkrisen, men bara om det går hand i hand med ditt företags intressen. Vi har förståelse för din försiktighet och de utmaningar du står inför.
På Michelin är vi engagerade i att minska transportindustrins miljöpåverkan.
Det är därför vi vill stötta dig och visa dig att ett hållbart tänkande kan vara fördelaktigt för att minska ditt miljöavtryck OCH för din verksamhet. Step Up är vår globala strategi för att göra just detta.
Låt oss STEP UP sida vid sida.
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesTa stegen idag för att förbättra din verksamhet OCH minska din miljöpåverkan!
1- Börja med att välja ekodesignade däck
För att minimera miljöpåverkan från våra produkter och tjänster och samtidigt bibehålla eller till och med förbättra prestandan använder vi oss av ekodesign.
Detta innebär att vi utvärderar påverkan i varje steg av däckets livscykel(2). Vi kan sedan utnyttja åtgärder inom flera kategorier för att minska våra däcks miljöpåverkan.
Minska däckens rullmotstånd och vikt för att minska bränsleförbrukningen
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesBränsle/energi står för upp till 26 % av en flottas kostnader (3) och har en direkt inverkan på utsläppen, eftersom en liter diesel släpper ut 2,66 kg CO2 (4).
Att använda lättare däck med lägre rullmotstånd bidrar därför till att minska utsläppen från fordon OCH till att minska bränslekostnaderna.
Ökad livslängd för att minska avfallet
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesGenom att investera i däck som är konstruerade för att hålla ända till sista millimetern av den lagstadgade slitgränsen minskar du bytesfrekvensen och håller din fordonsflotta på vägarna längre samtidigt som du bekämpar avfall.
Eftersom lång livslängd bara är ett första steg vill Michelin ge dig hög prestanda, även med slitna däck. Kolla in resultaten av en jämförelse med konkurrenterna ovan, under DEKRA:s övervakning.
Innovationer inom förnybara och återvunna material
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookies"Vi ersätter kontinuerligt råvaror baserade på fossila bränslen med återvunna och förnybara råvaror."(5)
Att samarbeta med en nyckelpartner inom hållbarhet som Michelin, hjälper dig att tillfredsställa kunder som vill stärka sitt miljöengagemang"
Tre exempel på våra mest energieffektiva däck:
Välj ett eko-designat alternativ när du köper ditt nya fordon! Lär dig varför vi är en pålitlig partner för tillverkare av originalutrustning
2- Varför alltid köpa nytt? Välj en modell med flera livslängder för lastbilsdäck
Ge nytt liv åt dina lastbilsdäck genom regummering och mönsterskärning. Att implementera en flerlivsmodell är en enkel sak: det kan hjälpa dig att sänka kostnaderna OCH minska ditt miljöavtryck. Dessutom är dessa metoder effektiva när det gäller att minska miljöpåverkan i både användningsfasen och råvarufasen för dina däck.
Edito picture regrooving retreading visit hamburg Freight transport Help and Advice
Rechapage d'un pneu en atelier
Regummering
- Kostar 40 % mindre än ett motsvarande nytt däck (6)
- Bara en regummering sparar 50 kg råmaterial och förhindrar att 115 kg CO2 släpps ut i atmosfären (7)
Vår kalkylator för hållbarhetspåverkan kvantifierar fördelarna med att regummera eller mönsterskära däck.
Lär dig hur dina handlingar bidrar till en mer hållbar framtid.
Varför flerlivsmodellen är ett MUST-HAVE
Multi-life-modellen gör underverk för din CPK (kostnad per kilometer). Ta reda på hur i videon nedan.
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookies3- Välj rätt rutinunderhåll för däcken för att nå framgång
Även om däcken spelar en viktig roll för att minska ditt miljöavtryck omfattar hållbarhet ett bredare spektrum av metoder, från att ha rätt däcktryck, till att rotera däcken för jämnt slitage, till att främja effektiva körbeteenden och mycket mer.
Din driftseffektivitet och miljöpåverkan är beroende av att du håller dig uppdaterad om dessa metoder och tekniska råd. Våra artiklar ger de senaste tipsen för den dagliga verksamheten för att hjälpa dig att vara så effektiv som möjligt, både med din tid och dina resurser!
Gillar du att hålla dig uppdaterad om branschämnen? För mer djupgående innehåll om ämnen som energieffektivitet, bränsleförbrukning och hållbar mobilitet, kolla in MICHELIN For My Business-bloggen
4- Gå bortom däcken: Tjänster kring däck och effektiv hantering av er flotta är avgörande.
Eftersom hållbarhet handlar om mer än bara däck är det viktigt att ha rätt anslutna lösningar och/eller fordonshantering för att stärka ditt miljöengagemang. Oroa dig inte för hanteringen av dina däck eller optimeringen av din flotta. Michelins nätverk av experter hjälper dig. Två av våra flaggskeppstjänster:
Upptäck MICHELIN Connected Fleet
För att se den här videon måste du acceptera cookies från Youtube-plattformen. Klicka på knappen nedan för att öppna cookie-modulen.
Acceptera Youtube-cookiesGenom att optimera förar- och fordonsbeteenden optimerar våra lösningar din flotta effektivitet, säkerhet och däckprestanda, vilket i sin tur hjälper dig att sänka bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen.
Läs mer om våra egna ambitioner för en hållbar mobilitet och framtid.
(1) Källa: https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport
(2) Från utvinning av råvaror till tillverkning, logistik, användning samt insamling och återvinning.
(3) Källa: Michelin Total Cost of Ownership Split-studie genomförd av Ducker Carlisle 2024, baserad på genomsnittet av de kostnader som flottans kunder rapporterade under telefonintervjuer.
(4) Källa: Storbritanniens regerings konverteringsfaktorer för växthusgaser för företagsrapportering, 2021
(5) Förnybara material som erhålls från naturresurser som kan återskapas under en kort tidsperiod i mänsklig skala, och återvunna material som erhålls genom en återvinningsoperation där industri- eller konsumentavfall upparbetas till produkter, material eller ämnen.
(6) Michelins interna studie utförd 2022 av ett analysverktyg för konkurrenskraft som utfördes på europeisk nivå och jämförde MICHELIN helt nya däck med MICHELIN Remix®.
(7) CO2-besparingen i samband med regummering beräknas utifrån den tillhörande materialbesparingen. När det gäller materialbesparing täcker ett regummerat MICHELIN Remix®-däck upp till 100 % av körsträckan för ett nytt MICHELIN-däck (slitbanemixen och slitbanemönstret för MICHELIN Remix®-däck är i stort sett desamma som för nya MICHELIN-däck; 90 % av däcken i MICHELIN Remix®-sortimentet är tillverkade av samma form och samma material som nya MICHELIN-däck och har därför lika bra prestanda; enligt interna tester som utförts av Michelins forsknings- och teknikcenter och kundutlåtanden som samlats in i Europa sedan 2015). Ett nytt däck väger i genomsnitt 70 kg. Ett däck som är redo att regummeras väger i genomsnitt 50 kg. CO2-påverkan från ett regummerat däck är kopplad till materialbesparingen, eller 115 kg CO2 som motsvarar 50 kg råmaterialbesparingar, med en hastighet på 2,3 kg CO2* per kg råmaterial.
* Ekvivalensen mellan CO2 och en liter bränsle eller kilogram råmaterial beräknas på följande sätt: Utsläppsfaktorn på 3,24 kg CO2 för 1 liter diesel kommer från den livscykelanalys som ADEME har genomfört för ren diesel. Den inkluderar utsläpp under dieselns produktionssteg (17%) och under dess förbränning (83%). Källa: ADEME: ADEME, studie "Well to wheel - JEC", v4, juli 2014. Utsläppsfaktorn på 2,3 kg CO2 för 1 kg däck kommer från livscykelanalysberäkningarna för produktion av ett däck (från vagga till grind), som Michelin utfört internt med hjälp av de beräkningsregler som utvecklats av däcktillverkarbranschen (TIP). Den omfattar steg som inkluderar utvinning av råmaterial, transport, tillverkning och distribution. Källa: UL Environment Standard: UL Environment Standard, "Product Category Rules for preparing an Environmental Product Declaration for the product category: Tyres", v3.05, februari 2022.
(8) Jämfört med ett slitet, icke regummerat MICHELIN-däck. Baserat på en genomsnittlig regummering på 4 mm. Information hämtad från rekommendationer från den franska däcktillverkarfederationen TNPF 2013 enligt vilka regummering av slitna däck ökar däckets livslängd genom att använda allt tillgängligt gummi.
(9) Intern studie som utfördes på Michelins testbanor i Ladoux (Frankrike) den 5 maj 2021 under DEKRA:s överinseende (rapport nr 21CPAEXT-030). För jämförelsen mellan nya däck och regummerade däck (R5 mm) användes två identiska Volvo FH500-lastbilar, utrustade med 315/70 R 22.5 MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2 & D2-däck och vardera dragande en fullastad (40 ton) Schmitz Cargobull-släpvagn utrustad med 385/55 R 22.5 MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ T-däck med identiska tryck (8,5 b, 7,5 b och 9,0 b). Resultaten kan variera beroende på väderförhållanden, vägtyp, däckdimension och körstil.
(10) CO2-besparingarna från Michelins multi-life-modell accentueras tack vare bränslebesparingarna i samband med mönsterskärning (upp till 5,4 %(1)). Enligt en studie under verkliga användningsförhållanden (med 315/70 R 22. 5-däck monterade på driv- och styraxlarna på en 4x2-lastbil som används för internationella och nationella långdistansresor och som har över 50 % slitage) är den genomsnittliga körsträckan för MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2 och MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ D2-däck 232 200 km före mönsterskärning* (*Michelin intern källa och beräkning, baserat på mätningar som gjorts av Michelins team under kundinspektioner på 488 axlar i Österrike, Belgien, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Serbien, Slovenien, Spanien och Turkiet under perioden 2020 till 2023), med en simulering baserad på de insamlade resultaten som föreslår extrapolering av livslängden tills 3 mm återstår. Resultaten kan variera beroende på väder- och vägförhållanden. Uppfattningen är att våra däck färdas upp till 25% (2) längre tack vare mönsterskärningen, dvs. 58.050 km (232.200 x 25%). Bränslebesparingen beräknas på den sträcka som de mönsterskurna däcken tillryggalagt (58 050 km) vid en genomsnittlig förbrukning på 29,5 L/100 km för nya däck och 27,91 L/100 km för mönsterskurna däck (källa: DEKRA-rapport nr 21CPAEXT-030). 29,5 x 5,4 %, dvs. en besparing på 1,59 L/100 km för en ledad lastbil