Gödsling: Bias- eller radialdäck?

Pneumatici tradizionali o radiali per la fertilizzazione

Gödsling: ska man använda bias- eller radialdäck?


Valet mellan bias- och radialdäck är mycket viktigt för hela odlingscykeln, och det är särskilt viktigt under gödslingsfasen. Som vi snart kommer att se kan rätt teknik göra enorm skillnad för att skydda jorden. Vilken kommer uppfylla dina behov? Läs mer om det i den här artikeln.

Risken med jordkompression

Gödslingsperioden kan vara mycket komplicerad på grund av vädret. Gödsel behandlas eller tillämpas oftast under blöta förhållanden, vilket kan ha en stor inverkan på jordkompression. Om jorden är blöt kan däcken på maskinen komprimera jorden genom att krossa porerna och tömma mikroporositeterna på luft. Det är här som du riskerar att göra mest skada.

Det bästa sättet att minska risken för detta är att arbeta med lågt tryck. Faktum är att du bör göra detta varje gång du arbetar på åkern, även före och efter gödselperioden samt under torra förhållanden. Vid skörd är risken för kompression också mycket hög eftersom maskinerna som används är tyngre och komprimerar jorden.

Men det är när du arbetar under blöta förhållanden som risken för kompression ökar. Lyckligtvis kan rätt val av däckteknik minska detta fenomen.

Skillnaden mellan bias- och radialdäck

Michelin uppfann radialtekniken redan 1946. Varför var detta en betydande uppfinning? Eftersom principen för radialmodellen är att sidoväggarna har separerats från kronan. Så när man tappar ur luft ur ett radialdäck blir sidoväggarna platta. Och eftersom mitten på däcket har separerats från sidoväggarna blir ytans kontakt med marken längre och antar en rektangulär form.

På ett biasdäck, sitter kronan och sidoväggarna ihop, vilket ger en kupolliknande form. När däcket tappas på luft påverkas både däckmönstret och sidoväggarna, vilket betyder att formen på kontaktytan är elliptisk och därmed mindre än på ett radialdäck.

Fördelen med radialdäck är att däckets kontaktyta på marken blir längre med minskat tryck, och eftersom lasten sprids över en större yta blir den mindre per kvadratcentimeter.

Hur gynnar större kontaktyta dig? Det ger flera väntade fördelar:

  • mindre jordkompression
  • förbättrad dragkraft, vilket betyder mindre bränsleförbrukning och bättre produktivitet
  • bättre komfort (den vidare gummidistributionen på marken ger bättre stötdämpning)

Håller radialdäck längre än biasdäck?

Det finns två typer av däckmotstånd: stötbetändighet och slittålighet.

Ett biasdäck är mer stötbeständigt eftersom det består av flera stommar. Å andra sidan hettas det upp mycket när det utsätts för stora påfrestningar, särskilt under gödslingsfasen när tankarna är tunga och däcken smala.

Ett radialdäck, som endast har en stomme, deformeras mindre och är bättre på att avleda hetta, vilket gör det till ett mer värmetåligt däck. De är utformade för att vara mer hållbara än biasdäck tack vare deras större kontaktyta, vilket gör att lasten distribueras jämnare och däcken slits mer enhetligt, vilket gör att de håller längre. Ett biasdäck, som har en elliptisk kontaktyta, är föremål för ett lokalt övertryck som kan göra att det slits ut snabbare.

Radialdäck + MICHELIN UltraFlex-teknik = kombinationen du behöver

Trots att det finns många fördelar med radialdäck  kan de bli ännu mer fördelaktiga om du väljer radialdäck med Michelin Ultraflex-teknik.
Faktum är att ett test som jämförde ett Michelin radialdäck med MICHELIN Ultraflex-teknik och ett radialdäck från en konkurrent visade att MICHELIN SPRAYBIB-däcket hade en 20 % större kontaktyta*:

20 % större kontaktyta med MICHELIN SPRAYBIB-däck med MICHELIN UltraFlex- och radialtekniker*

20 % större kontaktyta med MICHELIN SPRAYBIB-däck med MICHELIN UltraFlex- och radialtekniker*


1 : Kontaktyta från en konkurrents radialdäck med standardteknik (dimension: 380/90 R46 172D/175A8)
2 : Kontaktyta från MICHELIN SPRAYBIB-däcket, ett radialdäck med samma dimensioner, utformat med MICHELIN Ultraflex-teknik.​​​​​​​

I detta test* täcker konkurrentens däck 1 909 cm2 medan Michelin Spraybib-däcket täcker 2 287 cm2, vilket är 20 % mer markyta.

Med andra ord, när konkurrentens däck utövar ett tryck på mer än 27 ton per m2 på marken, minskar MICHELIN SPRAYBIB-däcket det normalt sett med 4,5 ton per m2, vilket ger bättre markskydd och dragkraft samt minskade bränslekostnader.

MICHELIN SPRAYBIB: ett radialdäck speciellt utformat för självkörande sprutor

MICHELIN SPRAYBIB radial tyre

Naturligtvis har vi flera radialdäck med MICHELIN Ultraflex-teknik som anpassats för olika maskiner:

Spara bränsle med anpassat tryck

De tre radialdäcksserierna med MICHELIN Ultraflex-teknik som nämndes ovan är även kompatibla med CTIS (central lufttrucksreglering)**. Med andra ord kan du använda systemet för att reglera däcktrycket utan att lämna fordonshytten, så att det alltid är optimalt för just din användning.
Ett optimerat däcktryck betyder att du kan dra nytta av alla fördelar med dina däck (mycket lågt tryck med MICHELIN Ultraflex-teknik, mindre jordkompression och bättre dragkraft) och undvika onödiga bränslekostnader.

Juridiska meddelanden

*Intern Michelin-studie som utfördes i Arbonne - Frankrike i januari 2022. Konkurrentdäck 380/90 R46 172D/175A8 och MICHELIN SPRAYBIB VF-däck 380/90 R46 CFO 173D/169E. Lasten per däck är identisk: 5 200 kg och trycken som används är de som rekommenderas av varje tillverkare: 3,2 b för konkurrentens däck och 2,3 b för MICHELIN SPRAYBIB CFO-däcket.
** CTIS är endast tillgängligt i vissa länder. Fråga din återförsäljare för mer information.

Behöver du mer hjälp? Läs vår guide för val av däck.

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+