MICHELIN ULTRAFLEX-TEKNIK: Sidovägg på jordbruksdäck

DÄCK MED ULTRAFLEX-TEKNIK FRÅN MICHELIN

ULTRAFLEX logo on the sidewall of a tire

MICHELIN ULTRAFLEX – rätt teknik för däck med lågt tryck

MICHELIN Ultraflex-teknik kan användas med lågt tryck samtidigt som de stöder mer belastning, högre hastigheter* och bevarar jorden.
MICHELIN-däck som utformats med Ultraflex-teknik ger bättre väggrepp, vilket leder till förbättrad produktivitet med en årlig produktivitetsökning på upp till 4 %(1).
 MICHELIN hjälper dig genom hela odlingsperioden med vårt stora utbud av slittåliga jordbruksdäck med MICHELIN UltraFlex-teknik för Improved Flexion (IF) och Very High Flexion (VF).

MICHELIN EVOBIB: pneu agrícola de baixa pressão graças à tecnologia MICHELIN Ultraflex

MICHELIN EVOBIB: baixa pressão graças à tecnologia MICHELIN ULTRAFLEX

durant la prC)sentation Presse du nouveau pneu agricole MICHELIN EVOBIB au Centre de Technologie du groupe Michelin C CC)bazat (63). Photo : JC)rC4me Cambier/MICHELIN

VAD ÄR MICHELIN ULTRAFLEX-TEKNIK?

MICHELIN ULTRAFLEX-teknik gör det möjligt att bära tunga laster vid lågt tryck oavsett hur snabbt du arbetar.

Vad är hemligheten? Innovativt och särskilt slittåligt hölje som ger mer flexibilitet.

Höljets flexibla utformning ger ett större avtryck och ökar däckets grepp. Optimera din skörd med MICHELINS UltraFlex-teknik.

MICHELIN Ultraflex Technology

VARFÖR ANVÄNDA DÄCK MED LÅGT TRYCK : UPPTÄCK FÖRDELARNA MED MICHELINS ULTRAFLEX-TEKNIK

Ett minskat tryck ökar däckets kontaktyta. Det lägre trycket ger bättre motorik som förbättrar din produktivitet och gör det möjligt att bära tyngre laster.

Swedish logo fuel savings tyre

BRÄNSLEBESPARINGAR

Ger bättre grepp, vilket minskar risken för att traktordäcken slirar, gör arbetet snabbare och sparar bränsle!

Swedish logo soil protection tyre

JORDSKYDD

+4 % AVKASTNING (1)genom att skydda jorden från kompression och spårbildning.

logotyp produktivitetsökning

Swedish logo productivity tyre

PRODUKTIVITET

Klara upp till 40 % (2) mer belastning vid samma lufttryck jämfört med ett radialdäck som inte är Very High Flexion (VF) av samma storlek

Upptäck vårt fullständiga utbud av jordbruksdäck utformade med MICHELINS Ultraflex-teknik som uppfyller alla dina behov under odlingscykeln

How can you improve your productivity, your yield and save fuel?

Fördelar

  • 24 % större kontaktyta (3)
  • Endast 21 mm djupa spår istället för 46 mm, dvs. 55 % grundare (3)
  • Rullmotstånd på mjuk mark under 20 % (3)
  • Dragkraften ökade med 7 % vid samma glidhastighet (3)
  • VF (Very High Flexion)-däck med 40 % högre lastkapacitet (2)


VF (Very High Flexion)-däck:

  • Förstärkta, mycket flexibla sidoväggar
  • Specialutformade gummiblandningar som gör höljet mycket slittåligt vid lågt tryck

LÅGTRYCKSDÄCKSSERIER SOM UTFORMATS MED MICHELIN ULTRAFLEX-TEKNIK:

GÅ STEGET LÄNGRE: FÅ UT MESTA MÖJLIGA AV DINA DÄCK MED LÅGT TRYCK

Impact of tyre pressure on soil compaction: low pressure tyre vs high pressure tyre

low pressure tyre vs high pressure tyre impact on soil compaction

Genom att definiera och anpassa trycket efter din användning och konfiguration!

Lågtrycksdäck begränsar jordkompression.

För att enkelt hitta trycket som bäst passar din användning kan du använda vår kostnadsfria kalkylator: MICHELIN Agropressure.

Low pressure tyres equipped with CTIS

low pressure tyres equipped with central tyre inflation system

Presseveranstaltung

Kontrollera däcktrycket direkt från traktorstolen!

Att säkerställa lågt tryck på fältet och högt tryck på vägarna har aldrig varit lättare. Med central däcktrycksreglering (CTIS) kan du maximera dina lantbruksfordons prestanda och väggrepp.

Upptäck alla fördelar med CTIS.

MICHELIN ULTRAFLEX-TEKNIK: VANLIGA FRÅGOR

VAD ÄR LÅGT DÄCKTRYCK?

Traktordäck med lågt tryck är däck med förstärkta, mycket flexibla sidoväggar och specialutformade gummiblandningar som gör höljet mycket slittåligt vid lågt tryck. De är IF (Improved Flexion)- eller VF (Very High Flexion)-certifierade och kan sänka trycket från 20 % till 40 % jämfört med standarddäck samtidigt som de stöder samma belastning(3).

Michelin utformade det första lågtrycksdäcket (VF) med MICHELINS Ultraflex-teknikår 2004 med MICHELIN XEOBIB.

VILKA DÄCK MED MICHELIN ULTRAFLEX-TEKNIK KAN JAG ANVÄNDA FÖR LANTBRUKSFORDON?
  • Traktorer: MICHELIN EVOBIB, MICHELIN AXIOBIB 2, MICHELIN XEOBIB, MICHELIN YIELDBIB, MICHELIN AXIOBIB
  • Skördetröskor och floaters: MICHELIN CEREXBIB 2, MICHELIN FLOATXBIB, MICHELIN CEREXBIB
  • Sprutor: MICHELIN SPRAYBIB CFO, MICHELIN SPRAYBIB, MICHELIN AGRIBIB ROW CROP IF
  • Släp och redskap: MICHELIN TRAILXBIB, MICHELIN VF XP27, MICHELIN CARGOXBIB HIGH FLOTATION
Har lågtrycksdäckens positiva inverkan på avkastning certifierats av ett oberoende organ?

En studie som utfördes av Harper Adams University(1) visade att MICHELINS ULTRAFLEX-teknik i genomsnitt ökar agronomisk avkastning med 4 % tack vare mindre jordkompression, bättre grepp och förbättrad bränsleförbrukning. Dessa resultat har bekräftats av liknande studier som utfördes i USA (Illinois) och Brasilien (Mato Grosso).

Till exempel: ett lantbruk som producerar 8 ton vete per hektar och säljer varje ton vete för 200 £ skulle tjäna 64 £ extra per hektar om året. (baserat på 4 % i extra avkastning)

HUR LÅGT TRYCK KAN HJÄLPA BÖNDER ATT SKYDDA SIN JORD?

Michelin utformar lågtrycksdäck för att förhindra lantbruksmaskiner från att komprimera jorden för mycket.
Till exempel: för en last på 6 020 kg ska MICHELIN AXIOBIB 2-däckets tryck vara 1 bar (15PSI) medan ett standarddäck/ej VF (Very High Flexion)-däck ska vara 1,6 bar (23PSI), vid 65 km/h med storleken 710/75R42.(3)
Ju högre tryck, desto mer komprimeras jorden och vi vet även att jordkompression ändrar jordens struktur och kemiska sammansättning genom att avlägsna makroporer som främjar luft- och vattenflöde. När mineraliseringen av rötterna ändras minskar kompressionen jordens avkastning.

RÄTTSLIGT MEDDELANDE

(1) En studie utförd av Harper Adams University i Storbritannien 2012 visar att MICHELIN ULTRAFLEX-teknik i genomsnitt ökar agronomisk avkastning med 4 %. Dessa resultat har bekräftats av liknande studier som utfördes i USA (Illinois) och Brasilien (Mato Grosso).

(2) Normativ klyfta mellan standarddäck och VF (Very high Flexion)-däck.

(3) Jämfört med icke VF (Very High Flexion)-däck

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+