
Ska jag användahybriddäck för traktorer på vägar och åkrar
Ska jag användahybriddäck för traktorer på vägar och åkrar?
Använder du traktorn på både åkern och vägen? Prestandan du behöver från dina däck i dessa två miljöer är inte samma. Bör du utrusta din traktor med hybriddäck som kan anpassa sig till båda? Eller bör du välja traktordäck av standardtyp som designats för en av de två underlagen på bekostnad av den andra?
I den här artikeln besvarar våra experter alla dina frågor.
Jordbruk: Föränderliga behov
Fram till tidigt 2000-tal monterades traktorer med klassiska standarddäck med odifferentierad prestanda för alla användningsområden, oavsett om de främst användes på åkrar eller vägar.
En bonde som behövde ta sin plog till åkern bar den på traktorn, vilket krävde ett däck med högt tryck. Men när redskapet sedan användes på åkern var traktordäckets tryck inte längre lämpligt.
Högt tryck på åkern ledde till sämre prestanda, begränsad avkastning och genererade jordkompression. I motsats till detta ledde det låga trycket på vägen med en tung last (i detta fall plogen) till att traktordäcken snabbt blev utslitna samt en ökad bränsleförbrukning.

MICHELIN Evobib från vägen till åkern
Tracteur montés en pneus MICHELIN EVOBIB quitte le champ
MICHELINS första steg mot hybridanvändning
Michelin strävade därför efter att utveckla en teknik som kunde göra det möjligt för traktordäck att köras på vägen med ett tryck som reglerades för åkern. Det var detta som ledde till utvecklingen av MICHELINS UltraFlex-teknik.
Däcket förväntade sig kunna användas med 40 % lägre tryck än ett traktordäck av standardtyp för en viss last och bära 40 % mer än ett standarddäck med samma tryck.*
Kort sagt gör ett traktordäck med MICHELIN UltraFlex-teknik det möjligt att köra med ett lägre tryck på åkern än ett standarddäck, vilket ökar däckets kontaktyta, ger förbättrad dragkraft och därmed även avkastning, samtidigt som det minskar jordkompression. Och utan att reglera trycket kan traktorn även köras på vägen och bära en tyngre last än ett standarddäck.
Som vi precis förklarat går det att montera olika däck för att uppfylla din åkers behov. Men allt är inte möjligt och vi kommer nu att förklara varför.
CTIS: ett andra steg mot hybridanvändning
Eftersom tryckreglering mellan vägen och åkern var ett problem för många utvecklades en helt ny teknik: CTIS (central däcktrycksreglering)**.
Detta system gör det möjligt att reglera trycket på ett smart och enkelt sätt utan att behöva lämna traktorhytten.
** CTIS är endast tillgängligt i vissa länder. Fråga din återförsäljare för mer information.
Tre traktordäck för hybridanvändning
Nu när du vet mer om vår tekniska utveckling kommer vi hjälpa dig att hitta ett däck som bäst uppfyller dina behov. Alla våra lösningar kan användas för flera olika ändamål, men skillnaden är att hitta ett däck som bäst passar din traktors användningsområde. Nedan kommer vi att gå igenom tre hybriddäck och förklara hur du väljer rätt däck för din användning.
1. Hybriddäck optimerade för vägen OCH åkern
Vissa bönder kör lika mycket på vägen som på åkern och behöver ett hybriddäck som kan säkerställa god prestanda på båda underlagen.
Sedan utvecklingen av CTIS (central däcktrycksreglering)** har Michelin gjort detta möjligt genom skapandet av MICHELIN EVOBIB-däcket – ett 2-i-1-däck för två användningsområden: åkern och vägen.
Är MICHELIN EVOBIB-däcket rätt val för dig?

MICHELIN Evobib är hybriddäck för åkrar och vägar
Om du söker ett hybriddäck som kombinerar god prestanda på både vägen och på åkern, är MICHELIN EVOBIB utan tvekan det bästa däcket för dig.
På vägen ger däcket minskad bränsleförbrukning och dess livslängd förlängs på samma sätt som MICHELIN ROADBIB-däcket (vårt traktordäck för vägen som vi kommer att beskriva nedan).
På åkern och under normala förhållanden presterar MICHELIN EVOBIB-däcket på samma sätt som MICHELIN AXIOBIB2-däcket (vårt traktordäck för åkern som vi kommer att beskriva nedan).
MICHELIN EVOBIB-däck kräver CTIS**
För att använda MICHELIN-däck måste din traktor ha utrustats med ett fjärrstyrt uppblåsningssystem (CTIS**). Om du inte valde detta som ett tillval när du köpte din traktor kan du installera vårt Michelin Kit*.
2. Hybriddäck designade för bättre körning på vägen
Vissa bönder och entreprenörer ägnar mycket tid på vägarna mellan olika jobb (sådd, skörd osv.). Men däckmönstret på vanliga traktordäck gör dessa körningar högljudda och obehagliga.
Michelin, som har god erfarenhet inom vägdäck, beslutade sig därför för att utforma ett traktordäck som passade denna typen av användning, och som samtidigt kunde användas för att utföra uppgifterna på åkrarna. Detta resulterade i MICHELIN ROADBIB-däcket – ett traktordäck för vägen som även kan användas på åkern.
Är MICHELIN ROADBIB-däcket rätt val för dig?

MICHELIN Roadbib är traktordäck för vägen
Om du ägnar 80 % av din tid på vägen, drar släp och håller ett öga på bränsleförbrukningen, och 20 % av tiden på åkrar med inte alltför svårt underlag, är MICHELIN ROADBIB rätt däck för dig.
Detta traktordäck kan användas på åkrar, men ger inte bra dragkraft under svåra förhållanden. Det är mest lämpligt för vägar och förbrukar en lämplig mängd bränsle, erbjuder god komfort under resor och förväntas hålla längre än ett standarddäck.
MICHELIN ROADBIB-däcket är kompatibelt med CTIS**
För att göra det enklare att hantera trycket när du förflyttar dig från vägen till åkern och vice versa, är detta däck kompatibelt med CTIS* (men det är inte ett krav).
3. Traktordäck designade för bättre körning på åkern
Michelin har även utvecklat MICHELIN AXIOBIB2-däcket som främst används på åkrar. Detta traktordäck ger bra dragkraft för tungt arbete och traktorer på 160 till 550 CV, men kan även användas på vägarna tack vare Michelins Ultraflex-teknik.
Är MICHELIN AXIOBIB2-däcket rätt val för dig?

MICHELIN AXIOBIB2 är traktordäck för åkern
Om du ägnar störst del av din tid på åkern, ibland under svåra förhållanden, och söker förbättrad dragkraft och produktion är MICHELIN AXIOBIB2 det rätta däcket för dig.
Med sin MICHELIN Ultraflex-teknik kan det köra med lågt tryck på åkern, vilket ger minskad jordkompression, bättre dragkraft och förbättrad produktivitet.
MICHELIN AXIOBIB2-däcket är kompatibelt med CTIS**
Och för att göra det enklare att reglera trycket på vägen är detta traktordäck kompatibelt med CTIS (men det är inte ett krav).
Alternativet för traktorer med färre hästkrafter
Om du använder en traktor med färre hästkrafter för lantbruks- och industriuppgifter, eller för vinterarbete, finns det ett mångsidigt alternativ för dig: MICHELIN CrossGrip-däcket – ett hybriddäck för användning på vägar, gräs och snö.
Små traktorer, grävmaskiner, lastare och teleskoplastare kan utrustas med dem för bättre produktivitet och dragkraft.
Beroende på ditt användningsområde kan du välja den mest passande färgen:
- SVART för intensiv väganvändning
- GRÖNT för bra dragkraft i gräs
- VITT för bra dragkraft i snö
Nu när du vet allt om traktordäck för hybridanvändning är det dags att välja rätt däck för dig:
* Normativ klyfta mellan standarddäck och VF (Very high Flexion)-däck. VF-däck är en standardmärkning som certifierats av ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) och TRA (Tyre And Rim Associassion, USA)
** CTIS är endast tillgängligt i vissa länder. Fråga din återförsäljare för mer information.
Behöver du mer hjälp? Läs vår guide för val av däck.