wave7 article1 header

100 års erfarenhet av regummering av lastbilsdäck

Publicerat den 1 september 2023 - 3 Minut(ers) läsning

Under årens lopp har Michelin fortsatt att komma med innovativa idéer och lösningar för att bidra till utvecklingen av transportsektorn genom att hjälpa fordonsflottor att öka sin prestanda. I hopp om att bemöta ekonomiska svårigheter har Michelin därför tagit sig an utmaningen att ge sina däck nytt liv för att minska kostnader. Det var till följd av detta åtagande som regummeringen kom till för 100 år sedan. Följ med på en resa genom tiderna och ta reda på hur Michelin kom att bemästra denna innovativa teknik.

 

1923

photo

 

Låt oss regummera för att öka körsträckan!

Under mellankrigstiden, när transportsektorn befann sig i en svår ekonomisk situation, behövde kunder tillförlitliga däck som kunde skydda både människor och egendomar och som utlovade lång livslängd till ett rimligt pris.

När Michelin 1923 konstaterade att slitbanan på ett däck slits ut mycket snabbare än stommen, föreslogs det att däcket skulle återanvändas genom regummering: en process som 100 år senare är mer aktuell än någonsin!

1937

photo 1

 

Michelin uppfinner "Metallic", däcket med stålstomme

För att kunna bära tunga laster består stommen på lastbilsdäck av ett tiotal tygskikt. Michelins nästa utmaning var att utveckla en ny teknik som skulle göra det möjligt att regummera däcken flera gånger om. År 1937 uppfann företaget däcket "Metallic", det första däcket med en stålstomme som bestod av endast fyra lager stålkord.

1946

photo 2

Michelins första försök att regummera lastbilsdäck

Avallon-fabriken i södra Frankrike tillverkade det första varmregummerade lastbilsdäcket.


1966

photo 3

 

En splitterny Remix-process

Eftersom Michelin alltid strävat efter att upprätthålla kvaliteten och tillförlitligheten hos regummerade däck, lanserades Remix-processen 1966. Tack vare Remix-processen kan däck numera återställas med samma produkter och tillverkningsmetoder som för nya däck. Hur påverkar det en fordonsflottas produktivitet? Jo, det innebär en körsträcka på upp till 100 % jämfört med ett nytt däck!(1)

(1) Slitbaneblandningen och slitbanemönstret för MICHELIN Remix-behandlade däck är i stort sett desamma som för nya MICHELIN-däck. 90 % av MICHELIN Remix-däcken använder samma form och material som nya MICHELIN-däck, vilket eventuellt kan tyda på att MICHELIN Remix-däck och nya Michelin-däck har likvärdig prestanda. Interna utvärderingar utförda av Michelin Research and Technology Center baserat på kundutlåtanden som samlats in i Europa sedan 2015.


2121

photo 4

 

Produktionen av Remix-däck stiger fortfarande kraftigt

Under årens lopp har Michelin fortsatt att växa i sin roll som ledande aktör inom varm regummering. År 2021 tillverkades det 18 miljonte Michelin Remix®-däcket i Hombourg, Tyskland, i vår största regummeringsanläggning i Europa. Och det var bara början!


2023

photo 5

 

Regummering har blivit ett måste

100 år senare är regummering fortfarande en stor utmaning för fordonsflottor som är ute efter ekonomiska, tillförlitliga och miljövänliga däck. Nu när miljöfrågor mer än någonsin står i centrum för vår innovation innebär regummering många fördelar för vår planet:

-Minskade koldioxidutsläpp. För var 100:e regummerade däck hindrar du över 11,6 ton (1) koldioxid från att släppas ut i atmosfären.

-Minskad materialförbrukning, 1 regummerat däck = 50 kilo (1) mindre råmaterial än vad som krävs för att tillverka ett nytt däck.

-Minskat avfall, varje regummerat däck innebär ett däck mindre att återvinna!

1923 2023 new

Innovativ regummering tar itu med dåtida, nutida och framtida frågor. Idag är det ett effektivt sätt att bemöta inflation, hälsokriser, internationell osäkerhet och råvarubrister. Som en sann partner till både små och medelstora fordonsflottor, strävar Michelin efter att fortsätta att skapa innovativa lösningar i framtiden, med målet att hjälpa dig att kontrollera dina driftskostnader och minimera din miljöpåverkan. Äventyret fortsätter, så häng med!


Källor:

(1) CO2-minskning i samband med regummering beräknas utifrån den relaterade materialbesparingen. När det gäller materialbesparing täcker ett regummerat MICHELIN Remix®-däck upp till 100 % av körsträckan för ett nytt MICHELIN-däck (slitbaneblandningen och slitbanemönstret för MICHELIN Remix®-däck är i stort sett desamma som för nya Michelin-däck; 90% av däcken i MICHELIN Remix®-serien tillverkas med samma form och material som nya Michelin-däck och fungerar därför minst lika bra; enligt interna tester utförda av Michelin Research and Technology Centre och kundutlåtanden som samlats in i Europa sedan 2015). Ett nytt däck väger i genomsnitt 70 kg. Ett nytt däck som är redo att regummeras väger i genomsnitt 50 kg. CO2-påverkan från ett regummerat däck beror på materialbesparingen, eller 115 kg CO2 som motsvarar 50 kg råmaterialbesparing, med en hastighet på 2,3 kg CO2* per kg råmaterial.* På så vis beräknas ekvivalensen mellan CO2 och en liter bränsle eller ett kilogram råmaterial: Utsläppsfaktorn på 3,24 kg CO2 för 1 liter diesel kommer från den livscykelanalys som ADEME genomfört för ren diesel.

Detta omfattar utsläpp under produktionsprocessen för diesel (17%) och under förbränningen (83%). Källa: ADEME, studie "Well to wheel - JEC", v4, juli 2014. Utsläppsfaktorn på 2,3 kg CO2 för 1 kg däck kommer från livscykelanalysen för produktionen av ett däck (från början till slut), som Michelin genomfört internt med hjälp av de beräkningsmetoder som utvecklats av TIP (Tyre Manufacturing Profession). I beräkningen ingår bland annat utvinning av råmaterial, transport, tillverkning och distribution. Källa: UL Environment Standard, "Product Category Rules for preparing an Environmental Product Declaration for the product category: Tyres", v3.05, februari 2022.

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+