header hd
White transporter driving inside the city
Idag har transportbranschen stor miljöpåverkan. Även däcken spelar en viktig roll: analyser av däckcykeln visar att den största miljöpåverkan är kopplad till användningsfasen. Låt oss gemensamt titta på vilka faktorer som ska tas i beaktning vid val av van-däck.
Stéphane Lam, produktmarknadschef för Michelins Urban Business Line, berättar mer för oss.
stephanelam
Stéphane Lam, produktmarknadschef för Michelins Urban Business Line
Kriterium 1 - Livslängd
Tack vare däckets kvalitet kan du använda däcket längre och därmed generera mindre avfall.
I genomsnitt erbjuder MICHELIN Agilis CrossClimate minst 25 % längre körsträcka än andra viktiga konkurrenters sommar- och vinterdäck och 39 % mer än de viktigaste konkurrenterna för året runt däck (1,2,3).
För att förbättra dina däcks livslängd, söker tillverkarna efter nästa steg: uppkopplade däck.
Sådana däck möjliggör förutsägbart underhåll, vilket förhindrar att du förlorar däck. Så, kort och gott, de håller längre.
Det dröjer inte länge förrän de uppkopplade smarta däcken som redan används i lastbilsbranschen, även kommer att finnas för vans och lätta lastbilar.
Kriterium 2: Rullmotstånd och kompabilitet med elfordon
På grund av att försäljningen av fordon med intern förbränningsmotor ska upphöra i Europa 2035, forskar Michelin om innovativa däck för lätta lastbilar som är förenliga med denna övergång till elektricitet.
Batteriernas extra vikt, elmotorns vridmoment och regenerativ bromsning: alla dessa faktorer skyndar på däckslitaget.
Därför är det viktigt att välja däck med bra rullmotstånd*, som optimerar fordonets autonomi samtidigt som de bibehåller god kör- och säkerhetsprestanda, oavsett körförhållandena.
* Detta är däckens motstånd när de rullar på ett givet underlag. Huvudorsakerna är deformation av däcket, aerodynamisk dragkraft och friktion mot marken.
Kriterium 3: Robusthet
I tuffa stadsmiljöer där vans används flitigt, är det vanligt med påverkan på däcken. Ett robust däck kan bättre motstå påverkan och undviker därmed för tidig skrotning.
Här har Michelin varit banbrytande i att utforma förstärkta sidoväggsskydd för sitt speciella van-sortiment, MICHELIN Agilis.
Kriterium 4: Ett allvädersdäck
I Europa har valet av däck för det lätta lastbils- och van segmentet fram tills nu varit uppdelat i två huvudsäsonger: sommar och vinter.
2018 banade Michelin väg med MICHELIN Agilis CrossClimate-däck, ett kompromisslöst året runt däck.
Utmaningen bestod i att leverera ett mångsidigt däck, perfekt lämpat under alla säsonger. Det skulle:
- prestera bra på våta vägar,
- optimera bromsning och acceleration på snöiga vägar,
- leverera bra livslängd och körsträcka,
- vara tillräckligt robust, särskilt sidoväggarna, för att kunna stå emot aggressiv stadskörning.
Dessutom använder Michelin-gruppen egenskaper som utvecklats för bussdäcksortiment genom att inkludera unika tjocka skydd längs sidoväggarna på sina senaste däcksortiment för kommersiella, lätta lastbilar (CLT).
MICHELINs Agilis CrossClimate-däck är fullmatat med innovationer som ökar säkerhet, körförmåga och livslängd, men som samtidigt bibehåller balanserad prestanda för att undvika att bränsleförbrukningen ökar för lätta lastbilar och vans.
Förutom dessa miljövänliga faktorer, letar tillverkarna efter nya hållbara lösningar. Michelin-gruppen har satt som mål att använda 40 % hållbara material i alla sina däckkomponenter till 2030 och 100 % hållbara material till 2050. Däck kommer gradvis att bestå av återvunna biobaserade och förnybara material.
(1) Livslängdstester utförda av DEKRA Test Center på Michelins begäran 2017, på dimension 235/65 R16C 115/113 R, på Mercedes-Benz Sprinter, i jämförelse med dess huvudsakliga premiumkonkurrenter för sommar-, vinter- och året runt däck (SOMMAR: MICHELIN Agilis CrossClimate (50 145 km); BRIDGESTONE Duravis 660 (42 760 km), CONTINENTAL ContiVanContact™ 100 (29 660 km), WINTER MICHELIN Agilis CrossClimate (50 412 km), CONTINENTAL VanContact Winter(32 863 km), PIRELLI Carrier™ Winter (33 009 km), ALL SEASON MICHELIN Agilis CrossClimate (47 702 km) CONTINENTAL VanContact™4Season (21 396km), PIRELLI Carrier™ All Season (30 467 km), GOODYEAR Vector 4 Seasons (29 790 km))
Livslängdstest utfördes som genomsnittlig verklig användning (D50) med 10 000 körda km och extrapolering med beräknad livslängd till 1,6 mm.
(2) - livslängd - Livslängdstester utförda av DEKRA Test Center på Michelins begäran 2017, på dimension 235/65 R16C 115/113 R, på Mercedes-Benz Sprinter, i jämförelse med dess huvudsakliga premiumkonkurrenter för sommar-, vinter- och året runt däck (SOMMAR: MICHELIN Agilis CrossClimate (50 145 km), BRIDGESTONE Duravis 660 (42 760 km), CONTINENTAL ContiVanContact™ 100 (29 660 km), VINTER: MICHELIN Agilis CrossClimate (50 412 km), CONTINENTAL VanContact Winter
(32 863 km), PIRELLI Carrier™ Winter (33 009 km), ALLROUND: MICHELIN Agilis CrossClimate (47 702 km) CONTINENTAL VanContact™ 4Season (21 396km), PIRELLI Carrier™ All Season (30 467 km), GOODYEAR Vector 4 Seasons (29 790 km)).
Livslängdstest utfördes som genomsnittlig verklig användning (D50) med 10 000 körda km och extrapolering med beräknad livslängd till 1,6 mm.
(3) - livslängd - Michelin intern studie utförd i närvaro av DEKRA Test Center (Narbonne Track) i december 2020 - februari 2021, på dimension 235/65R16C 115/113 R, på Renault MASTER, MICHELIN Agilis CrossClimate (29 789 km) i jämförelse med BRIDGESTONE Duravis All Season (22 023 km).
Livslängdstest utfördes som genomsnittlig verklig användning (D50) med 9 421 körda km och extrapolering med beräknad livslängd till 1,6 mm.
Resultaten kan variera enligt väglag och väderleksförhållande.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night