Hur du förenklar ditt liv som lastbilsförare Lastbilsvärlden växer på nätet!

Publicerat den 31 mars 2022 - 10 Minut(ers) läsning

Som för oss alla, förlitar lastbilsförarna sig mer och mer på sina smarta telefoner för alla sina behov. Från att underlätta arbetet till att hålla kontakt med nära och kära samt för att underhållas, har deras enheter blivit en oumbärlig del av deras liv. Vi frågade två uppkopplade lastbilsförare om deras online-aktiviteter på vägen.


Lyssna på podden:

online portrait

online portrait

Dimitri Godard, även känd som Dimitri på vägen, lastbilsförare från Normandie, Frankrike och José Manuel Rivas, lastbilsförare från Galicien, Spanien

Möt Dimitri Godard, även känd som “Dimitri på vägen”, 22 år och lastbilsförare från Normandie i Frankrike. Trots sin unga ålder har han redan spenderat fem år på vägen. Han har fascinerats av lastbilsvärlden sedan han var barn.

Låt oss även presentera José Manuel Rivas, 26 år och lastbilsförare från Galicien i Spanien. José har varit egen företagare i tre år.

Appar som underlättar lastbilsförarnas liv

På frågan om hur de använder sina smarta telefoner på vägen, är båda överens om att de inte skulle klara sig utan dem. "Utan appar skulle våra jobb bli mycket besvärligare. Jag använder dem i stort sett varje dag och rekommenderar dem till andra förare", säger Dimitri.

José instämmer helt: "Utan min telefon kan jag inte jobba. Telefonen är mitt allt. I den får jag mina köruppdrag. En del transportuppdrag har till och med egna appar där de kan spåra leveransen och lastbilen. Sextio procent av det jag gör sker via plattformar på telefonen. Numera behövs den för allt. Och den gör vårt vardagsliv och arbete mycket enklare."

Så vilka är apparna som hjälper dem att arbeta mer effektivt? Låt oss titta på dem.

Josés mest använda app är WhatsApp. Värdens mest använda meddelandetjänst är en viktig basfunktion som han inte kan klara sig utan. "Logistikplattformarna skickar meddelanden till dig via WhatsApp. Allt skickas via WhatsApp, allt spelas in och där har du tillgång till allt."

Något annat nödvändigt som José nämner är Google Maps. När han får ett upphämtnings- eller leveransställe, använder han Google Maps för att enkelt hitta adressen. Att veta vart man förväntas åka är en riktigt viktig del av informationen för lastbilsförare, så för hans del är Google Maps ännu en oumbärlig app.

För Dimitri är Truckfly favoritappen. Den hjälper lastbilsförare hitta bensin, mat, parkeringsplats, dusch, wifi-hotspot osv. Den listar över 60 000 ställen, inklusive 34 000 parkeringsplatser och 10 000 restauranger.

"Jag använder den varje dag. Exempelvis för att hitta en restaurang. På kvällen behöver man lite bekvämlighet: mat, dusch, toaletter ... Jag kan få all information jag behöver. Allt samlat på ett ställe."

Ännu en viktig app för José Manuel är Volvo Connect, eftersom han kör en Volvo-lastbil. "När jag kommer fram till destinationen på kvällen kollar jag appen, jag tittar på dieselförbrukningen, hur lång tid resan tagit, hur effektivt jag kört ... Om jag bromsat fler eller mindre antal gånger än normalt ... Appen visar mig allt det där."

Till sist, liksom andra bilister, undviker Dimitri gärna att förlora tid i trafiken, så han använder Sytadin när han behöver ta sig runt i Paris med omgivningar. Det är en app och hemsida som utvecklats av franska myndigheter som delar trafikförhållandena i Île-de-France-regionen. "Fler och fler lastbilsförare använder den eftersom alla vet att det är riktigt svårt att köra i Paris-området. En trafikstockning i Paris, du vet när du kör in i den, men inte när du kommer ut ur den igen ... Vår tid räknas och vi har inte råd att förlora för mycket av den."

"Utan appar skulle våra jobb bli mycket besvärligare. Jag använder dem i stort sett varje dag och rekommenderar dem till andra förare"
Dimitri Godard


Appar där lastbilsförare kan hålla kontakten på vägen

Förutom att spara tid och få tillgång till väsentlig information, är det en stor fördel för en lastbilsförare att alltid ha en uppkopplad enhet med sig för att kunna nå vänner och familj, vilket gör det lättare att stå ut med lång frånvaro.

"WhatsApp möjliggör för dig att hålla kontakten med vänner, med kollegor, med familjen ...", säger José Manuel. "När du tar en paus kan du ha videosamtal med din partner."

Appar är också bra när det gäller att hålla kontakten med andra lastbilsförare, generellt genom sociala medier som vi kommer att se om en stund, liksom för att dela passionen för livet på vägen, vilket Dimitri älskar att göra.

Verktyg som underhåller lastbilsförare

Det har aldrig förr varit så lätt att nå ut till andra, ändå innebär lastbilsförarens liv ändå generellt mycket ensamtid, så underhållning är också viktigt. "Ibland tvingas du vänta i fyra eller fem timmar för att lasta och du måste hitta ett sätt att tillbringa din tid", säger José Manuel. "I lastbilen spelar jag upp saker på YouTube, Spotify eller annat. Och du har alltid Netflix och HBO för att se på TV. När jag väntar på att lasta eller lossa, spelar jag upp ett TV-program eller en film som underhållning och för att få tiden att gå."

Givetvis finns också möjligheten att lyssna på en podcast, vilket blir vanligare och vanligare bland lastbilsförare, som t.ex. Michelin for my Business! (Finns på Spotify, Deezer, Apple Podcasts och Google Podcasts).

"Berättelser där jag lastar, där jag lossar, liksom min vardag. Många gånger ser mina kollegor det och säger, 'Jag är också här, låt oss se om vi kan göra något tillsammans.' Det är även ett sätt att prata med andra människor som du inte ser varje dag."
Dimitri Godard


Sociala mediers betydelse för lastbilsförare

Som nämnts är en lastbilsförares huvudsakliga användning av smarttelefoner att hålla kontakten via sociala medier. Som del av millenniegenerationen, så införlivar Dimitri naturligt digitala verktyg och sociala medier i det dagliga arbetet: Han har faktisk även en egen YouTube-kanal med dussintals videor och nästan 17 000 prenumeranter. Han startade en lastbilsvlogg (på franska) 2018, där han delar sina glädjeämnen och svårigheter samt tips och råd. "Den är till för alla som är intresserade av lastbilsvärlden. Jag la ut min första video 2014. Men det var bara för att det var kul, jag försökte inte starta något. När jag la ut min andra video arbetade jag som lastbilsförare. Jag hade filmat en tunnel eftersom jag gillar tunnlar. Idag gör jag videor för att visa människor alla aspekter av jobbet: vägen, leveranserna och lastningarna. De goda sidorna likväl som de dåliga, eftersom det knappast enbart är kul hela tiden."

Generellt sett så är Facebook-grupper den plats där flest lastbilsförare håller kontakten på sociala medier. Det finns otaliga grupper enligt typ av transport, intressen, språk och regioner. "På Facebook finns en hel del grupper för lastbilsförare, det finns alltid någon som frågar om någonting. Vi försöker hjälpa på alla sätt vi kan", säger José Manuel. "Det kan vara någon som frågar om de kan lossa på den och den platsen, vilken väg som är bäst ... Människor kommenterar och pratar om det där. I Spanien finns en särskild grupp som heter "Jóvenes del Camión" ("Lastbilsungdomar" på svenska). Där delar vi åsikter bland olika lastbilsförare och hjälper varandra. Vi har även en WhatsApp-grupp …"

Dimitri håller med: "Facebook är där du hittar de flesta lastbilsförarna. Information sprids på så sätt. Jag är med i många olika grupper eftersom de alltid kan vara bra att ha och de är oftast väldigt vänliga. Ibland äter jag även middag med folk som jag träffat via en Facebook-grupp, det är bättre än att äta ensam", säger han.

Hur är det med den andra mest populära sociala medie-kanalen? Även om Instagram inte är hans favoritkanal så har Dimitri ändå 1 800 följare. Du hittar honom under användarnamnet @dimitridotr.

"Jag publicerar inte så mycket, bara bilder av min lastbil eller av landskap, det jag ser på vägen ... Som berättelser delar jag upp- och nergångar med att arbeta på vägen.

Det finns många lastbilsförare på Instagram, men det negativa är att det inte finns några grupper med vilka du kan dela bilder och sända meddelanden till som på Facebook. Det är mer individuellt."


Som för José har han bara 340 följare på sitt privata konto under användarnamn @Rivas_gf, men han lägger ut berättelser nästan varje dag. "Berättelser där jag lastar, där jag lossar, liksom min vardag. Många gånger ser mina kollegor det och säger, 'Jag är också här, låt oss se om vi kan göra något tillsammans.' Det är även ett sätt att prata med andra människor som du inte ser varje dag."

KÄLLOR

*Intervju med Dimitri Godard, den 13 september 2021
*Intervju med José Manuel Rivas, den 9 november 2021

Gå med i vårt community!

Genom att ange min e-postadress och klicka på prenumerera, samtycker jag till att ta emot information, erbjudanden och tips från Michelin Nordic AB. Du kan när som helst avregistrerar dig genom att klicka på länken längst ner i varje e-postmeddelande. Nedan kan du läsa om vår behandling av personuppgifter.

_ *
Du är
  • Jag är en professionell användare av däck och relaterade tjänster
  • Jag är en Återförsäljare av däck och relaterade tjänster
  • annat
Antal fordon *
  • 20 eller färre
  • Fler än 20
  • Jag hanterar inga lastbilar


Information om dataskydd
Michelin Nordic AB (“Michelin”) behandlar dina personuppgifter (dvs. kontaktuppgifter) som personuppgiftsansvarig enbart i syfte att skicka marknadsföringsmeddelande.
Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifterna är ditt samtycke.
Användningen av uppgifter är reserverad för Michelin-anställda.
De uppgifter som samlas in och behandlas inom ramen för detta kommer att lagras tills ditt samtycke återkallas. Detta gäller inte uppgifter som enligt lag behöver lagras under en längre period.
Du har rätt enligt lag att få tillgång till dina uppgifter, korrigera eventuellt felaktiga eller ofullständiga uppgifter, motsätta dig behandling av dina uppgifter och begränsa information som gäller dig. Vidare har du också rätt att begära att uppgifter raderas eller tas bort samt rätt till dataportabilitet. Fullständig information om Michelins behandling av personuppgifter finns på https://www.michelin.se/integritet
Du kan utöva dina rättigheter genom att kontakta Michelin på mailadress legal.general@michelin.com eller brev till Michelin Nordic AB, Box 47 175, 100 74 Stockholm, eller per telefon 020 - 0883976 eller på kontaktformulär på vår webbplats. Om du inte är nöjd med hur Michelin behandlar dina uppgifter, har du möjlighet att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Mer information om rättigheter finns på IMY hemsida: https://www.imy.se/

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+