wave5 training header
Yrkesutbildning är en strategisk utmaning för alla flottor. Varför är det så viktigt att erbjuda regelbunden förarutbildning för att öka effektiviteten? Vilken utbildning (utöver vad som är lagstadgat) bör du tillhandahålla och när?
Vi begav oss till sydvästra Frankrike för ett möte med verksamhetschefen Patrick Ambal och förare Alexandre Frouillou.
Patrick och Alexandre arbetar båda för Tout pour le fruit, ett transportföretag i livliga MIN - Grossistmarknaden i Montauban. Företaget som grundades år 1987 av Pierre Bournet, har för närvarande 40 anställda, mestadels lastbilschaufförer.
Lyssna på podden:
wave5 training img1
Patrick Ambal, Verksamhetschef på Tout pour le fruit och Alexandre Frouillou lastbilsförare, Tout pour le fruit
“Mitt namn är Patrick Ambal, och jag är 57 år gammal. Jag hamnade i transportsektorn av misstag via byggbranschen. Efter att ha tjänstgjort i den franska arméns ingenjörskår fram till 2000, tillbringade jag cirka 15 år med att driva min egen vakuumgrävningsverksamhet, där jag hade 3 anställda.
År 2016, började jag arbeta på Tout pour le fruit som långdistansförare.”
I mars 2021, när en kollega lämnade företaget blev Patrick verksamhetschef för företagets 3 anläggningar. “Jag samordnar totalt 34 förare. Våra flotta har 10 lastbilar med styv ram, 15 traktorer, och ungefär 20 släpvagnar,” förklarar Patrick.
“Ju mer utbildning förarna har, desto mer sinnesro har de på jobbet och desto bättre kan de trivas på jobbet. Kunskap eliminerar potentiella källor till stress och oro. ”
Patrick Ambal, Verksamhetschef, Tout pour le fruit
wave5 training img2
När vi frågar hur viktigt det är med utbildning, svarar han omedelbart: “Ju mer utbildning förarna har, desto mer sinnesro har de på jobbet och desto bättre trivs dom på jobbet. Kunskap eliminerar potentiella källor till stress och oro. När man kombinerar teori och praktik kan man snabbare hitta lösningar på problem.”
Patrick anser att förarnas högsta prioritet ska vara att koncentrera sig på att köra utan att bli distraherade av eventuella potentiella tekniska problem de inte kan hantera. “Jag har kört med förarna, och jag har arbetat med detta. Jag vet hur deras vardag ser ut.”
När Michelin erbjöd honom en kort utbildningsmodul om bättre däckkontroller tog han tillfället direkt.
För tre år sedan, i juli 2019, gick alla Tout pour le fruits förare i tur och ordning Michelins utbildning om däck som tog en halv dag.
“Det är ovanligt att be sina förare genomgå utbildning som inte krävs enligt lag,” säger Edouard Fadel, en BtoB kundutbildare på Michelin, som höll i utbildningen på Tout pour le fruit. “Pierre Bournet, som äger företaget, har märkt att hans förare inte alltid ser över sina fordon. Han ville ge dem kunskapen att hantera underhållet på de lastbilar de kör och särskilt däcken. På så sätt slösar man inte så mycket tid på grund av motorstopp längs vägen.”
Alexandre Frouillou, 31, som har varit lastbilschaufför hos Tout pour le fruit sedan 2017, kommer ihåg det mycket väl.
“Jag lärde mig mycket under utbildningen. Det påminde mig också om en massa praktiska saker som jag lärde mig under mitt första jobb som mekaniker.”
Alexandre, som gått på yrkesgymnasium och utbildat sig till bilmekaniker, arbetade på verkstad innan han sadlade om till lastbilschaufför.
“Ibland, när jag jobbade på verkstad, fick jag byta däck på lastbilar. Det är inte speciellt avancerat men jag var absolut ingen expert. Jag visste inget om nya mönster eller nya spår i däcken. Jag visste inte när man behövde byta eller rotera däcken.”
Edouard Fadel förklarar: “Med nya spår kan man öka sitt kilometeruttag med 25 % och spara upp till 2 liter bränsle per 100 km, jämfört med en hel uppsättning (traktor + semitrailer) nya däck. Det ökar dessutom greppet med 10 % jämfört med däck i slutskedet som inte har fått nya spår.”
wave 5 edouard fadel
Edouard Fadel, B-to-B-kundutbildare hos Michelin
Efter utbildningen befordrade Patrick Alexandre till däckchef på Montaubananläggningen.
“Som däckchef är jag ansvarig för alla våra däck. Jag kontrollerar däcken varannan vecka. När förare ber om råd försöker jag hjälpa till om jag kan. Och jag får hjälp från däckexperterna på verkstaden om det behövs,” förklarar Alexandre.
“Alex är en plikttrogen förare som älskar allt som har med mekanik att göra. Han älskar att lära sig nya saker och gå kurser. Det är något jag verkligen uppskattar. Det krävs passion för att klara detta jobb,” säger Patrick.
Han säger: “Vissa förare är verkligen proaktiva och motiverade, medan andra tycker att utbildningen är bortkastad och till och med slöseri med tid. Och det har ingenting att göra med deras ålder eller erfarenhet.”
“Det är inte så att jag ber om att få gå specifika kurser men om man får chansen att gå på kurs är jag alltid med. Jag gillar att lära mig nya saker med jämna mellanrum.”
Alexandre Frouillou, lastbilschaufför, Tout pour le fruit
“Det är inte så att jag ber om att få gå specifika kurser men om man får chansen att gå på kurs är jag alltid med. Jag gillar att lära mig nya saker med jämna mellanrum,” säger Alexandre, som just gått den andra omgången av den obligatorisk fortbildningen i februari i år.
Som namnet antyder är utbildningen obligatorisk. Alla aktiva franska lastbilschaufförer måste gå fortbildningskursen vart 5 år.
Den tar 35 timmar och kan tas på 5 dagar i rad eller delas upp på 3 och 2 dagar.
Målet: att uppdatera lastbilsförarnas kunskap av godstransportfordon över 3,5 ton.
“Jag tycker att utbildning om lastbilar är intressant. Med moderna lastbilar som är fulla med elektronik och teknik, kan man inte gissa sig till hur det fungerar om ingen förklarar det för dig. Vi behöver en lägsta nivå av support för att lära oss hur man använder dem. Det tar tid just då men sparar tid längre fram,” säger Alexandre.
Patrick håller med: “Jag tänker snart sätta upp utbildning om hur man använder de nya digitala färdskrivarna. En massa förare tycker att det är stressigt och det vill jag helst undvika för mina team.”
Sedan 2006 har digitala färdskrivare ersatt de gamla pappersdiskenheterna som användes i fordon över 3,5 ton i Europa. Deras huvudfunktion är att registrera förardata. Med andra ord är de förarloggar.
Färdskrivarkartor används av en miljon transportföretag och över sex miljoner yrkesförare över hela Europa (2).
wave5 training img3
Utöver utbildning har Patrick märkt hur viktig handledning är på företaget för att hjälpa nya förare:
“Handledning är avgörande. Det innebär vägledning av nya förare, oavsett om de är timanställda eller har fasta kontrakt. Det ingår i vårt utbildningsprogram. Tack vare handledare som förmedlar sin kunskap kan vi öka vår framtida effektivitet. Jag har satt upp handledning (en ny anställd och en äldre anställd) per sektor: regional eller nationell. Handledningen varar i högst 2 till 3 månader. Faktum är att vissa lär sig snabbt och andra, inte lika snabbt...” påpekar Patrick.
Och sist men absolut inte minst: när ska man schemalägga utbildning för att undvika att påverka förarnas arbete alltför mycket?
Patrick svarar: “som så ofta är fallet i vår bransch handlar det om att planera i förväg. Om du planerar i förväg bör det inte störa arbetsflödet för mycket. Men korta, endags eller till och med halvdags-sessioner är självklart lättast att hantera och mycket uppskattade i vår bransch!”
quotation right white
IDÉER ATT FUNDERA PÅ
1- Prata regelbundet med dina förare om vilka problem de stöter på på jobbet så att du kan erbjuda dem rätt utbildning. Precis som Alexandre blir det mer intressant om du proaktivt kan ge förslag.
2- Du kan t.ex. be dina utrustningsleverantörer om korta utbildningskurser. De lyssnar gärna och hjälper dig att använda deras produkter och tjänster bättre.
3- Överväg att använda handledning till att välkomna och integrera nya förare. Det är en fantastisk intern utbildningsresurs och ett otroligt produktivitetslyft!
(1) Studie från det brittiska företaget Transport Intelligence (TI) publicerat 2021
(2) https://www.thalesgroup.com/fr
Intervju med Patrick Ambal den 4 april 2022.
Intervju med Alexandre Frouillou den 5 april 2022.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night