mag3 bigstory header
Tänk dig ett jobb som bara grundar sig på känslor och intryck … Cédric Amplement har ett mycket sällsynt uppdrag: han är en subjektiv testförare hos Michelin, ett unikt och mycket mångfacetterat jobb.
Prenumerera på vår podd:
mag3 bigstory portrait
Cédric Amplement, subjektiv testförare hos Michelin
Hos Michelin finns endast två subjektiva testförare som specialiserar sig på lastbilar! Cédric säger att hans jobb är som förarnas heliga graal. Men det första som kräver en förklaring är vad det egentligen innebär att vara en subjektiv testförare. “Det handlar om att vi förlitar oss på våra känslor och intryck, snarare än mätverktyg när vi testar nya däck”.
Cédric arbetar mest på Michelin Technology Centre i Ladoux, nära Clermont-Ferrand i Frankrike. Det är här Michelins historiska huvudkontor ligger. Där har företaget ett 500 hektar stort testcenter... med cirka 40 km banor. Men Cédric reser även i jobbet, exempelvis till norra Finland där han utför tester på is eller till Michelins center i Almeria i Spanien. Han reser även till tillverkares anläggningar när företaget hyr ut hans tjänster.
Att bli en subjektiv testförare
Hur blir man en subjektiv testförare? Efter en karriär inom militären, började Cédric på Michelin 2005. Han innehade olika erfarenheter inom teknik- och testfunktioner, alltid med specialitet inom lastbilar. “Och för två år sedan, tack vare att jag hade alla nödvändiga kunskaper, erbjöds jag jobbet som subjektiv testförare för att ersätta en person som slutat. "Vårt jobb går ut på att delta i utvecklingen av nya produkter: varje ny typ av däck måste testas internt."
För detta har vi objektiva och subjektiva testförare. Objektiva testförare utför särskilda manövrer med mätinstrument ombord. Det är ett nödvändigt steg för att varje däckmodell ska kunna godkännas enligt överensstämmelser enligt nuvarande lagstiftningar. “För oss som subjektiva testförare innebär jobbet att vi sätter oss själva i användarnas situation. Vi kontrollerar sådant som grepp och balans, exempelvis genom att köra i cirklar på en våt bana. Men vi registrerar även mycket subjektiva iakttagelser såsom akustisk komfort."
I sina rapporter anger de vad de känt - ifall de noterade något ovanligt - även olika missljud noteras. Observationerna används därefter i ett utbyte med ingenjörsteamet om förbättringar eller ändringar.
Ett mycket mångfacetterat jobb
Eftersom subjektiv testning är så specifikt, har Cédric och hans kollegor fastställt sina egna testprotokoll. De föreslår lämpliga aktiviteter med en lista över kriterier som ska kontrolleras och mål som ska nås. “Vi arbetar med att förbättra befintliga däck, men vi testar även prototyper såsom de som utvecklas för vätgas- och elfordon. Det innebär att vi alltid måste använda oss av många olika fordon."
Det är en av de trevliga sidorna i detta jobb, säger han. Han fick exempelvis köra militära prototyper värda miljoner, men även kranbilar, fyrhjulsdrivna fordon, tankbilar och lastbilar i alla storlekar. “Alla fordon över 3,5 ton ligger inom vårt område. Vi är som schweiziska arméknivar bland testförarna. Vi måste sköta allt själva - designmetoder, genomföra testerna, hyra eller köpa nya fordon så ofta vi kan osv..."
Följer med i utvecklingen av däck
Att testa däck kan verka vara ett enformigt jobb. Men det är faktiskt ett ständigt skiftande jobb tack vare däckens snabba utveckling, särskilt ökningen av alternativ energidrift. För el- och vätgasfordon, innebär minskat rullmotstånd ytterligare batterilivslängd. Däckprestanda är viktigare än någonsin! En annan faktor är att batterier är mycket tunga, vilket förändrar sådant som däcktryck och slitage.
Med en sammanfattning av vad jobbet handlar om, säger Cédric att hans jobb som testförare är väldigt skilt från en tävlingsförare. “Vi tävlar inte mot varandra, vi delar kunskap. Vi liknas ibland vid oenologer (Experter på vin kallas oenologer), eftersom vi är experter på särdragen hos däck!"
*Intervju av Cédric Amplement den 8 juni 2021
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night