Futuristic High-Tech Concept: Big Semi Truck with Cargo Trailer Drives on the Road is Transformed with Graphics Special Effects Into Digitalized Advanced Autonomous Truck Concept. Aerial Drone Shot

header hd

Futuristic High-Tech Concept: Big Semi Truck with Cargo Trailer Drives on the Road is Transformed with Graphics Special Effects Into Digitalized Advanced Autonomous Truck Concept. Aerial Drone Shot

Uppkopplade lastbilar: ett sätt att optimera flottor

Publicerat den 20 mars 2023 - 4 Minut(ers) läsning

Med ökande energipriser, strängare regler och miljöhänsyn.... Oavsett storlek så har flotthanteringen aldrig varit så komplex eller så strategisk.

Hur kan tekniken hjälpa ägare till små och medelstora transportföretag att styra deras flottor bättre? En intervju med Nicolas Carbonnel, SMB-säljchef (små och medelstora företag) på Connected Fleet, Powered by Masternaut.

nicolascarbonnel

Nicolas Carbonnel, SMB-säljchef (små- och medelstora företag) hos MICHELIN Connected Fleet, Powered by Masternaut.

Vilka är små och mellanstora flottor?

I mitt segment, börjar små flottor med en lastbil och går upp till 30 fordon. Men i den verkliga världen med europeiska lastbilstransporter anses inte en företagare med 25 lastbilar vara liten. Mina SMB-kunder äger i genomsnitt tolv fordon (styva).

Vad innebär telematik idag?

Folk verkar främst associera telematik med spårning. Men det handlar om så mycket mer än det. Vi har praktiskt taget förbjudit ordet telematik hos Michelin. Väldigt få av våra kunder ringer oss för att säga: "Jag vill bara veta exakt var mina lastbilar befinner sig". Deras behov är mycket bredare än så. Tekniken utvecklas ständigt. Vi använder telematikboxar som samlar in tillförlitlig data och information från lastbilarna. Därför använder vi termen uppkopplad flotta.

visuel hd1

 

Varför ska små och medelstora flottor investera i uppkopplade flottlösningar.

 

Först vill jag säga att uppkopplad flottövervakning inte bara är till för större flottor. Från och med fem lastbilar med nationell eller multiregional räckvidd är det klokt att ha uppkopplade fordon.

Eftersom transportsektorn har mycket små marginaler, är det viktigt att uppfylla leveranstider. Lösningar för uppkopplade flottor kan minska driftskostnaderna och förbättra produktiviteten för förare och/eller fordon genom att exakt analysera rutter med hjälp av information från lastbilarna.

Vi arbetar med flera frågor, såsom ekokörning och att synliggöra däckens skick. Ett däck med för lågt tryck ger direkt en ökning av bränsleförbrukningen!

 

Hur kan lösningar för uppkopplade flottor förenkla vardagen för ägare till små och medelstora flottor?

 

Tre ord: effektivitet, besparingar och säkerhet.

Effektivitet leder till besparingar. Med en uppkopplad lösning, ser du direkt en minskad bränsleförbrukning med 3 till 4 %.* Vår roll är att hjälpa ägare att få full förståelse för driften av deras uppkopplade flotta och utveckla hela deras potential. Våra förebyggande lösningar är också utformade så att de övervakar, hanterar och förbättrar säkerheten för din flotta genom att minska riskerna och hjälpa förarna.

*Genomsnittet för erhållna resultat hos Michelin från ett representativt urval med 20 kunder under 2022.

 

Truck maintenance and service workshop. Truck mechanic with tablet diagnostic tool preparing trucks for maintenance.

visuel hd2

Truck maintenance and service workshop. Truck mechanic with tablet diagnostic tool preparing trucks for maintenance.

 

Varför är det så svårt för förare hos små och medelstora flottor att anamma dessa lösningar för uppkopplade flottor?

Bland lastbilsförare i Europa, önskar man ibland inte att känna sig "kontrollerad". Det kan vara en irrationell rädsla, men vi kan inte ignorera den. Och ändå är alla lastbilar nu utrustade med uppkopplade funktioner och alla förare kommunicerar med sina företag via smarta telefoner. Det innebär att de potentiellt kan geolokaliseras ganska enkelt. Därför är en av våra prioriteringar att utbilda användarna i uppkopplade flottor!

Varje månad får vi samtal från minst en panikslagen kund som behöver C1B-filer med förardata och/eller V1B-filer med data från fordonets färdskrivare, två dokument som krävs enligt europeisk lag. Det är straffbart i Europa om man misslyckas med att hämta eller arkivera C1B- och V1B-filer och det kan ge böter av femte klassen (i Frankrike 1 500 euro eller till och med 3 000 euro för upprepade överträdelser).

Vi påminner regelbundet våra kunder att GDPR (allmänna dataskyddsförordningen) begränsar vår datalagring. Det är upp till dem att registrera och lagra deras egna data. Skulle de bli granskade måste de lämna in uppgifter för de senaste tolv månaderna.

Hur kommer marknaden med lösningar för uppkopplade flottor att utvecklas?

För lastbilar kommer marknaden att specialisera sig på vertikaler, d.v.s. segment som tillgodoser mycket specifika behov: kyllagring, djur- eller spannmålstransporter, gruvor och sista-milen-leveranser. Våra lösningar kommer skräddarsys ännu mer för att kunna erbjuda alla våra kunder den enklaste, effektivaste och lämpligaste lösningen som passar deras särskilda behov. Våra kunder arbetar med transporter och är inte intresserade av att bli tekniknördar. De behöver lösningar som förstår deras vardagsproblem och ger de enklaste lösningarna!

 

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+