wave5 tyre maintenance header

Fyra råd för operatörer av lastbilsflottor: hur optimera och förenkla däckunderhåll

Publicerat den 29 september 2022 - 3 Minut(ers) läsning

Däckunderhåll är en viktig faktor i din fordonsflotta. Det inte bara förbättrar säkerhet, tillförlitlighet och det tekniska skicket på dina lastbilar, utan det kan även gynna ditt företags resultat om det hanteras på rätt sätt.
Martin Thompson, segmentchef hos Michelin Storbritannien och Irland och Brian Porteous, teknisk chef hos Michelin, delar med sig av fyra åtgärdsbaserade råd.

Team of Big rig semi truck with dry van semi trailer and compact cargo mini van driving side by side on the multiline highway road working hard together for timely delivery

gettyimages 1270362497

Team of Big rig semi truck with dry van semi trailer and compact cargo mini van driving side by side on the multiline highway road working hard together for timely delivery

Operatörer av van-flottor kan regelbundet övervaka skicket på van-däcken för att skydda sin investering och förutsäga när det krävs att de underhålls och byts ut.

Oavsett om dina vans används för leveranser, som ambulans, av handlare eller någon annan tjänst, så finns det goda chanser att dina däck fungerar under tuffa förhållanden varje dag. Trånga vägar, slag och stötar, parkering intill trottoarkanter, svår terräng, start- och stoppkörning ౼ så har van-däck oftare ett tuffare liv än de flesta andra typer av däck som rullar på säkra, öppna vägar. Så hur kan du förlänga livet på dina van-däck?

wave5 tyre maintenance img1

Martin Thompson, segmentchef hos Michelin Storbritannien och Irland och Brian Porteous, teknisk chef hos Michelin

1. Hitta rätt däck för din lastbil

Först av allt behöver du korrekt lastkapacitet och dimension för att ditt fordon ska kunna fungera ordentligt och uppfylla lagstiftningen. Det betyder att däcken behöver vara redo för att bära rätt last, vara monterade på rätt hjul i bra skick och vara rätt storlek för fordonet. Motstånd mot skador är också en viktig del, liksom kostnaden under hela däckets liv och prestanda på vägen ౼ så håll utkik efter robusta sidoväggsskydd, effektiva däckmönster, prestanda under alla årstider, lågt rullmotstånd och bra grepp på våta och torra vägbanor. "Du måste använda samma logik vid däckval som du gör när du väljer fordon," säger Porteous. "Ställ dig frågan: vad ska det användas till? Var kommer det att köras? Vad kommer det att bära och när? När du svarat på dessa frågor, välj däck i enlighet med dessa.

tip0

Rullmotstånd kan påverka din bränsleåtgång och ditt våtgrepp.
Denna information är synlig på däckmärkningen för att underlätta ett klokt val


2. Övervaka däck regelbundet

Maximera upptid är en viktig utmaning för flottor ౼ trots allt så omvandlas nertid snabbt till förlorad inkomst. Upptagna förare och ägare har en tendens att avstå från regelbundna kontroller till förmån för snabba leveranser. Men att ta sig tid att hitta problem tidigt kan ge omfattande fördelar. Exempelvis kan en sten eller ett spik som tryckts in i ditt däck utan att kontrolleras, leda till förlust av tryck som i sin tur leder till haveri längs vägen eller till och med olycka under körning. Du kan inte bara drabbas av akuta reparationskostnader, utan du kan även förlora en last med fryst mat eller missa en brådskande leverans. Thompson och Porteous rekommenderar istället dagliga visuella kontroller för att kontrollera skicket på alla fyra däck och veckovisa fysiska kontroller av däcktrycket.

Använd däcktrycket som anges av van-tillverkaren för de laster du kör och kontrollera däcktrycket med en tryckmästare av god kvalitet när däcken är kalla för att säkerställa att trycket är korrekt. Regelbundna kontroller innebär att du kan skapa en bild av vad som är normalt för ditt fordon. Om något förändras, kan du upptäcka det snabbt och agera innan det utvecklas till en nödsituation. De fem minuter som går åt varje dag kan i längden spara tid och pengar!

tip0

Istället för att kontrollera däcken i början av dagen, se till att dina förare gör en kontroll i slutet av deras dag. Då är de inte så stressade och reparationer kan göras under natten, och göra fordonet körklart för vägen på morgonen!

wave5 tyre maintenance img2


3. Ha ett reservdäck till hands

Majoriteten flottor väljer att avstå från att ta med ett reservdäck i fordonet till förmån för större nyttolaster. Om du finner det svårt att välja mellan att ta med ett reservdäck eller inte, är en god medelväg att ha ett reservdäck i depån. Det möjliggör maximering av nyttolasten samtidigt som du har en backup redo. Om du planerar att ha reservdäck i depån, se till att regelbundet kontrollera trycket, minst en gång i veckan eftersom däck långsamt förlorar tryck över tid och däcken ska förvaras i en ren, torr och sval miljö för att undvika skada

tip0

Om du väljer att köra utan reservdäck, är det ännu viktigare att genomföra regelbundna kontroller!


4. Byta dina däck på korrekt sätt

Idealet är att byta alla fyra däck samtidigt. Men eftersom fram- och bakdäck slits olika snabbt, är det inte möjligt. Nya däck ska alltid monteras baktill och bakdäcken flyttas till framdelen. Detta bibehåller fordonets stabilitet och säkerställer att köregenskaperna är desamma som föraren är van vid. Detta håller även genomsnittsåldern på ditt fordons däck lägre och ser till att du får ut däckens fulla värde innan de byts ut.

Vid skifte av däck från en axel till en annan, ska trycket alltid justeras så det passar de nya positionerna

Upptäck Michelins erbjudande för van-däck

 

 

tip0

KÄLLA:

Intervju med Martin Thompson och Brian Porteous genomförd den 5 april 2022.

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+