herobanner

Hur kan sakernas internet minska miljöpåverkan från transportbranschen

Publicerat den 31 mars 2022 - 8 Minut(ers) läsning

Sensorer, algoritmer och massor av data...sakernas internet kan verka ganska förbryllande om du inte arbetar i teknikbranschen. Så vi satte oss ner med Thomas Ledoux*, vicepresident för teknik inom uppkopplad mobilitet, tjänster och lösningar på Michelin, för att förstå hur sakernas internet används i transportsektorn för att öka hållbarhet och säkerhet.
 

photo

Thomas Ledoux, vicepresident för teknik inom uppkopplad mobilitet, tjänster och lösningar på Michelin

Som Michelins interna expert på sakernas internet, vad betyder det för dig?

Thomas Ledoux: Målet med sakernas internet måste vara att producera värdefulla och genomförbara datainsikter för att förbättra alla typer av processer. Låt oss t.ex. säga att du berättar för en kund att deras däck har 8 bar (116,03 psi) och 3 mm. Det troliga är att han inte vet vad han ska göra med den informationen. Men om vi istället berättar för honom att om tre veckor, behöver fordon 11:s däck på höger sida om styraxeln bytas. Det är värdefullt! Sakernas internet är beroende av hårdvara, komplexa algoritmer och olika tekniker, med slutmålet att förbättra processer, hållbarhet, säkerhet, hållbarhet, drifttid och att förenkla vardagen.

Vilka är de konkreta fördelarna med sakernas internet? 

T.L.: I Europa byts däck i genomsnitt när de nått 4,8 mm mönsterdjup. Det är ganska tidigt jämfört med det minsta lagliga mönsterdjupet (vilket varierar mellan länder, men kan gå upp till en mm). Det skapar mycket arbete för åkeriägarna att regelbundet kontrollera däcken på hundratals fordon. Så för att garantera säkerheten, byter de däck tidigare än nödvändigt. Vilket får flera konsekvenser.

Först av allt, det slösar pengar och påverkar den totala däckbudgeten.

För det andra är rullmotståndet mindre på ett slitet däck än på ett nytt. Ur ett miljöperspektiv, producerar den sista kilometern som körs på ett slitet däck det lägsta koldioxidutsläppet. Det är därför som är det så viktigt att kunna använda lastbilsdäck till slutet av deras verkliga livstid.
Och slutligen, att kunna byta däck i slutet av däckets verkliga livstid, minskar råmaterialåtgången (mindre förbrukade däck).

När det är möjligt att veta exakt när ett däck bör bytas, kan åkeriägare bättre planera underhållsåtgärder. Det betyder användning av däck med mindre än 4,8 mm däckdjup och säkerhet som varar till slutet av däckets verkliga livstid. Kort sagt, sakernas internet möjliggör förebyggande underhåll som förbättrar hållbarheten, slösar mindre däck och gynnar kundens slutresultat.
 

 Målet med sakernas internet måste vara att producera värdefulla och genomförbara datainsikter för att förbättra varje typ av process.


Vad är exempel på en lösning för däck med sakernas internet?

T.L.: MICHELIN QuickScan inriktar sig på däckslitage. Förare kör över en skanner som är placerad på lämplig plats, såsom vid anläggningens infart och utan någon ansträngning från deras sida analyseras och registreras mönsterslitaget på varje däck. Sakernas internet möjliggör för oss att ta fram lösningar som övervakar däck nästan varje dag och som exakt förutser slitaget. Detta ger våra kunder lugn i sinnet och hjälper dem att fokusera på jobbet - att transportera gods och människor.

Vi har även utvecklat andra uppkopplade tekniker, såsom FRID (radio frequency identification)-teknik som placeras inuti däckgummit för att identifiera däck under hela deras liv. Det förbättrar spårbarheten för åkeriets drift fram till regummeringen. Andra MICHELIN-uppkopplade tekniker kan mäta temperatur och tryck i realtid och förvarna förare om långsamma tryckläckage eller andra liknande problem. Att veta exakt vad som gjorts av underhåll för varje däck, eliminerar gissningar och säkerställer exakt förebyggande underhåll.

Hur påverkar sakernas internet hållbarhet och säkerhet?

T.L.: Dessa tekniker är starka påtryckningsmedel för hållbarhet. Du kan inte ana hur många däck du kan spara helt enkelt genom att övervaka slitage, tryck och temperatur. Genom att hantera slitage, förlänger du däckets livstid och kan planera underhåll och undvika att slänga bort en massa däck för tidigt.

Och om vi kan övervaka slitage och tryck förbättrar vi även säkerheten. Fråga vilken lastbilsförare som helst och de säger att styraxelöverensstämmelse är mycket viktigt för säkerheten. Våra lösningar ger dem den information de behöver och tryggheten att de överensstämmer.
 

Du kan inte ana hur många däck du kan spara helt enkelt genom att övervaka slitage, tryck och temperatur

 

Hur kommer sakernas internet att utvecklas inom de kommande åren i vår bransch?

T.L.: Snart ska vi börja integrera nya algoritmer i sakernas internet för att möjliggöra konceptet med lastbilsplatoner. Autonom platooning ౼ eller att länka flera lastbilar mycket nära varandra för att minska utsläppen ౼ är endast möjligt om du vet allt om varje däck i varje position. Tänk dig att du har en situation med hård inbromsning, du behöver försäkra dig om att alla däck är i gott skick vad gäller tryck, slitage och temperatur. Dessutom kan framtida åkerihanteringssystem som drivs av telematiktillämpningar, gå bortom däcken och ge ägarna en samlad överblick över deras totala åkeri, inklusive förarbeteende, hantering av väntetider, ruttoptimering för att förbättra miljöpåverkan, säkerhet och den totala effektiviteten.

*Intervjun med Thomas Ledoux genomfördes den 29 september 2021.

Målet med sakernas internet måste vara att producera värdefulla och genomförbara datainsikter för att förbättra varje typ av process.

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+