eurotruck header

Euro Truck Simulator 2: spelifiera en lastbilsförares liv

Publicerat den 31 mars 2022 - 10 Minut(ers) läsning

Lastbilschaufförer är ute på egen hand, navigerar i svåra situationer, utforskar nya platser ౼ och de ses som vardagshjältar. Eftersom bokstavligen miljontals människor runt om i världen tar chansen att rollspela i sin egen hjältefantasi, är varumärkena också med på noterna.

eurotruck portrait

Pavel Sebor, VD hos SCS Software skapare av Euro Truck Simulator 2 och Mike Lawton, Michelins chef för global marknadsföring och kommunikation för varumärkeslicensiering

Hardcore-fans till verkliga varumärken

Om du aldrig hört talas om den skenande framgången, "Euro Truck Simulator 2", så är det ett tv-pel som sätter spelaren bakom ratten i den egna tunga lastbilen. Man börjar som nyanställd förare som ska leverera varor. Allt eftersom spelet avancerar, kör de genom kända städer och på natursköna vägsträckor, drar tyngre och tyngre laster, flyttar uppåt i ledet och kan så småningom starta ett eget företag och förvalta ett helt åkeri. De kan anpassa sina fordon under hela spelet.

"När vi först lanserade Euro Truck Simulator 2, skapade vi massor av innehåll väldigt snabbt", minns Pavel Sebor, VD för Software(1). Som ett resultat var tidigare versioner av spelet mycket mindre detaljerade än den verklighetstrogna version som nu finns på marknaden. Idag har hardcore-fansen ökat sina förväntningar. "Ju mer realistiskt vi kan göra det, desto bättre känns det för våra spelare," säger han. "De vill inte köra en lastbil med ett påhittat varumärkesnamn eller ett påhittat däcknamn. De vill spela med varumärken de känner till och älskar."

"Spelarna vill inte köra en lastbil med ett påhittat varumärkesnamn eller ett påhittat däcknamn. De vill spela med varumärken de känner till och älskar."

Pavel Sebor, VD för SCS Software skapare av Euro Truck Simulator 2

Därför har märken som Michelin tagit en central roll i denna framgångssaga. "Vårt samarbete började för sju år sedan," preciserar Mike Lawton, Michelins chef för global marknadsföring och kommunikation för varumärkeslicensiering(2). "Det har varit en ömsesidigt fördelaktig erfarenhet," tillägger han. "Vi delar vår tekniska förståelse och data med SCS Software, vilket ger deras spel ännu större trovärdighet. Hela relationen handlar om äkthet och att ge spelarna en verklig känsla för våra produkter. Och det är även en vinst för oss, eftersom vi kan kommunicera med våra målgruppsanvändare på ett mycket annorlunda sätt. Våra fans samverkar med varumärket på ett sätt de aldrig kunnat förut."

eurotruck img1


Personanpassning sätter sig i framsätet

"Anpassningen är enorm," säger Sebor. "Lastbilarna i vårt spel är som jättestora barbie-dockor ౼ du kan byta ut speglar, design, lägga till stänkskydd ౼ det är viktigt för människor att ha kontroll över lastbilens utseende." Spelare som söker en genuin och fängslande erfarenhet kan köpa till Michelins fan-paket. Tillägget innehåller en mycket detaljerad serie med lastbilsdäck så att varje spelare kan välja rätt däck för sin användning. "Det ger en ny nivå av äkthet,” säger Lawton. Fan-paketet tillåter även spelarna att måla sina lastbilar i Michelins signaturblå och gula färger, lägga till Michelin-licensierade produkter såsom kepsar, kylboxar och luftrenare till deras hyttinteriör och givetvis, sätta den ikoniska Michelin-mannen som maskot ovanpå deras lastbil.

"Vi är ett varumärke som väcker genklang hos människor. Våra varumärkesambassadörer har växt upp med Michelin-mannen, de lekte med leksaksset som barn! "

Mike Lawton, Michelins chef för global marknadsföring och kommunikation för varumärkeslicensiering



Michelin har röstats fram som ett av de bästa, mest igenkända varumärkena i världen flera gånger om. Därför är det ingen överraskning att fan-paketet har laddats ner uppemot 600 000 gånger sedan det började säljas i januari 2017. "Vi är ett varumärke som väcker genklang hos människor. Våra varumärkesambassadörer har växt upp med Michelin-mannen, de lekte med leksaksset som barn! Vi är ett varumärke som har funnits med i människors hela liv," säger Lawton. "De ser vårt varumärke som pålitligt och med verklig trovärdighet."

eurotruck img2


Nästa ut

Under årens lopp har det funnits vad Lawton beskriver som "naturlig verklighetsutveckling." Han säger: "Den första verkligheten var bara att kunna hitta ett Michelin-däck i spelet. Senare, kunde spelare välja önskad däcktyp och dekorera sin lastbil med varumärkesprodukter."

“För mig, kommer nästa steg att vara att injicera verklighet i upplevelsen. Inte bara varumärkesnärvaro, utan varumärkets värde ౼ för att visa att Michelin levererar livslängd och säkerhet," säger Lawton. Den djupare upplevelsen kommer exempelvis att innebära integration av verklig prestanda och säkerhetsaspekter i spelet. Exempelvis rullmotstånd och bromsprestanda på vått underlag, vilket i hög grad är beroende av tekniken inuti däcket, men även sättet som man pumpar och underhåller sina däck.

"Förhoppningsvis kommer den underhållspraxis som antas och krävs för att lyckas i spelet att uppmuntra förare att integrera dessa vanor i deras vardagsrutiner."

Mike Lawton, Michelinchef för global marknadsföring och kommunikation för varumärkeslicensiering


Lawton hoppas att sådan utveckling även kommer att översättas till vanor i det verkliga livet. "Förhoppningsvis kommer den underhållspraxis som antas och krävs för att lyckas i spelet att uppmuntra förare att integrera dessa vanor i deras vardagsrutiner." Vi vill att de ska kontrollera tryck och hantera däcken på korrekt sätt så att de får ut mest säkerhet och bränsleåtgång under däckens liv."

Framtiden för Sebor blir att fokusera på att hålla takt med efterfrågan. "Att hålla sig relevant och i framkanten av den tekniska utvecklingen är en utmaning som aldrig upphör. Jobbet är aldrig klart!" säger han. "Oavsett om det handlar om att lägga in ett rådjur som springer över vägen, en naturskön väg...det finns alltid nytt innehåll att lägga till, det finns alltid fans som ber om mer. Snabb, stadig tillväxt kräver mycket, men det är ett problem som är trevligt att ha.

Euro Truck Simulator 2: Michelins fan-paket DLC uppdatering!


I siffror: Euro Truck Simulator 2

  • 2012 lanseringsdatum
  • Sju huvudsakliga lastbilsmärken
  • Nio Michelin-däck att välja mellan
  • Sju anpassningsbara Michelin-tillbehör för hytten
  • 97 % ångklassificering 2021
  • 79 % Metacritic-klassificering 2019


Fokus på… aktuellt Michelin fan-paket

Euro Truck Simulator 2-spelare kan välja från fyra kategorier Michelin-däck att sätta på sina fordon.

Euro Truck Simulator 2: Michelin Fan Pack DLC Update

eurotruck box1

LÅNGDISTANSBRÄNSLE OCH CO2-EFFEKTIVITET

X® LINE™ ENERGY™ Z2 / D2 och X® LINE™ ENERGY™ F/Z/D/T-däck ger utmärkt rullmotstånd, idealiskt för långdistansanvändning, samtidigt som du sparar pengar och miljö.


MÅNGSIDIGT PÅ-VÄGEN-BRÄNSLE OCH CO2-EFFEKTIVITET

MICHELINs X® MULTI™ ENERGY™ Z/D-serie ger optimal bränsleförbrukning, utan att kompromissa med livslängd. De mångsidiga däcken är säkra på vägar och motorvägar under alla säsonger.

eurotruck box2


eurotruck box3

LIVSLÄNGD PÅ VÄGEN

MICHELIN X® MULTI™ F/D/T/Z och MICHELIN X® MULTI™ T2-däck har utmärkt körsträckepotential, erbjuder mångsidighet och lång livslängd på vägar och motorvägar under alla klimatförhållanden.


TUNG LAST

MICHELIN X Multi HD D/Z , MICHELIN X Multi HL-T and MICHELIN X Multi HL-Z robusta däck, mycket motståndskraftiga mot skada, passar för tunga laster och erbjuder möjlighet till lång körsträcka och säkerhet genom vilken säsong som helst.

eurotruck box4

Källor

(1)Intervju med Pavel Sebor genomförd den 7 oktober 2021
(2)Intervju med Mike Lawton genomförd den 11 oktober 2021
*"Euro Truck Simulator 2"-varumärket är en registrerad rättighet för SCS Software s.r.o.. Alla andra varumärkesnamn, varumärken, registrerade varumärken, loggor och symboler på fordon i spelet tillhör sina rättmätiga ägare.

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+