post ontheroadwith online strategy herobanner

Varför din verksamhet behöver en online-strategi

Publicerat den 1 september 2021 - 5 Minut(ers) läsning

Innan vi ska göra något, nästan oavsett vad det är, är vår första instinkt att ”googla det” – och kunderna är inte annorlunda. I vår ”hyperdigitala värld” är det viktigt att skapa en solid online-närvaro för din verksamhet. Vi träffade tre flottägare för att prata om online-strategier: en stor koncern med 1 000 anställda och två små åkerier med färre än 20 anställda. De delar med sig av sina erfarenheter och ger några tips. Ladda ner sammanfattningen i slutet av artikeln!
  

 

bloc titre description online strategy 1

 

Thierry Mazet* är VD för koncernen Mazet - ett franskt familjeföretag beläget i Montelimar (Auvergne Rhone-Alpes-regionen) och hans dotter, Deborah Mazet är VD för kommunikationsbyrån L’Agence D. Deborahs byrå hjälpte Transport Mazet att skapa dess 360° communications strategy into kompletta. 

 

Mazet-koncernen visas högst upp på alla sökresultatsidor för tunga lastbilstransporter, vilket innebär att du gör ett fantastiskt jobb med att skapa en online-närvaro! Vad är det bästa rådet du kan ge?

Deborah Mazet: Utan tvekan måste du börja med att skapa en strategi. Idag får kunderna en mycket exakt uppfattning om varje tjänsteleverantör utifrån deras rykte på internet, så det är viktigt för oss att skapa en tydlig digital strategi med tydliga mål. Vi bestämde oss för att göra oss kända både hos potentiella kunder och medarbetare. Vi ville öka kännedomen om våra tjänster och framförallt visa våra värderingar som företag.

Och vilka värderingar är viktiga för er?

Thierry Mazet: Det faktum att företaget är familjeägt säger mycket om oss, som tjänsteleverantör och som arbetsgivare. Vi försöker verkligen att göra detta till en central del av vår online-närvaro och en pelare i vår riktade digitala kommunikationsstrategi. Det ger oss möjlighet att skapa relationer med våra kunder och medarbetare.

Kan du berätta för oss vilka de olika delarna av er online-närvaro är?

T.M.: För ungefär ett år sedan lanserade vi den tredje uppdateringen av vår webbplats. Den första versionen lanserades när internet blev allmänt accepterad, sedan uppdaterade vi den för ungefär 10 år sedan. Den version du ser idag är kulmen på en total varumärkesförnyelse – vår visuella identitet, vår meddelandehantering och naturligtvis vår webbplats. Vi är också aktiva på LinkedIn och YouTube

Varför valde ni dessa sociala medieplattformar?

D.M.: Vår digitala strategi är Business-to-business (B2B), så därför är det mest vettigt att vara närvarande på LinkedIn. Vi publicerar regelbundet nyheter relaterade till transportbranschen eller om vår egen verksamhet. Till exempel delade vi nyligen en serie korta dokumentärer om vårt företag producerad av France 3, en nationell tv-kanal. Vi uppmuntrar också våra medarbetare att lägga ut nyheter om koncernen eller deras egna yrkesaktiviteter. Vår YouTube-sida innehåller vår företagsfilm och en som belyser några av våra medarbetare, vilket är en bra rekryteringsresurs.

Vi nämnde tidigare att Mazet-koncernen är mycket bra rankad på Google. Hur gjorde ni det?

T.M.: Vi skapade Google My Business-ark, som hjälper kunder att hitta oss enkelt och även omdirigerar till webbplatsen. Omfattande SEO (sökmotoroptimering)** för webbplatsen hanteras av vårt administrativa kontor och fokuserar på att integrera olika nyckelord för att öka vår sökmotorranking. Vår webbplats innehåller också flera pressartiklar vilka också hjälper till med vår SEO. Det är en pågående process som vi ständigt förbättrar. För närvarande gör vi ingen betald SEO.

Några experttips för företag som just börjat?

D.M.: Ett av de största misstagen folk gör online är att posta inlägg bara för publiceringens skull. Det är viktigt att fokusera på kvalitet, inte kvantitet. Detta gäller inte bara var du publicerar, men också när och vilka slags inlägg du postar. Vi fokuserar särskilt på LinkedIn och YouTube och vi delar nyheter som verkar relevanta för oss och våra kunder. Målet är att vara närvarande men också att vara autentiska. Det viktigaste är att vara konsekvent med våra värderingar och framför allt att respektera koncernens övergripande identitet.

 

KÄLLOR

*Thierry och Deborah Mazet, intervjuade den 26 maj 2021.
** SEO är processen att förbättra kvaliteten och kvantiteten på webbtrafiken till en webbplats eller en webbsida från sökmotorer.

 

 

 

arrow highlight yellow

Om Mazet-koncernen

Head office: Montelimar (Auvergne – Rhône-Alpes region – France)

Grundades:1923

1 200 registrerade fordon

1 000 anställda

www.mazet.com

 

Volker Knorr runs the german company Knorr Transporte with his father - Michelin for My Business.

post ontheroadwith online strategy title2 v2

 

Knorr Transporte är ett litet tyskt, familjeägt åkeri som transporterar makadam och byggmaterial. Volker Knorr driver företaget med sin far. Han svarade på våra frågor i sin lastbil på väg att besöka en kund!

 

Anser du att digital marknadsföringsstrategi är väsentlig för affärsutvecklingen?

Ja! Marknadsföring är avgörande. ”Annonsera eller dö”, så enkelt är det. Knorr Transporte brukade köpa annonsutrymme i lokaltidningar, men den strategin är inte längre relevant.  Idag arbetar vi med en kommunikationsbyrå för att skapa vår digitala marknadsföringsstrategi.

Vad är er huvudmålsättning?

Det främsta målet med vår online-närvaro är att få nya kunder och kommunicera om våra tjänster.

På tal om online-närvaro, är ni på sociala medier?

Ja, främst på Facebook. Jag tycker inte att Twitter eller Instagram är riktigt relevanta. LinkedIn, känd som den mest populära B2B-sociala medieplattformen, är inte heller lämplig för oss.

Och hur använder ni Facebook?

Vi har ingen betald reklam, istället presenterar vi vårt företag, delar bilder osv. Några av våra videor lockar upp till 70 000–80 000 tittare! Att få mer än 100 000 klick är inte heller ovanligt.

Berätta hur lockar ni potentiella kunder till er webbplats. (SEA** – SEO?) 

SEA (sökmotorreklam)** och SEO är naturligtvis en viktig del av vår digitala strategi. Denna uppgift hanteras dock helt av vår kommunikationsbyrå. Nyckeltal övervakas via Google Analytics och de analyseras regelbundet av en expert på byrån.

Skulle du vilja berätta hur er årliga budget för er online-strategi ser ut?

Den totala årliga kostnaden för företagets online-närvaro är ungefär 3 000 € (Google-reklam, webbplatsunderhåll osv.).

Kan du ge oss några nyckeltips?

Vi lär oss hela tiden av våra misstag. Till exempel är det inte bra att kommunicera för mycket om företaget. Du måste komma ihåg att dina konkurrenter också övervakar din online-aktivitet. Det betyder att man inte nämner kundnamn eller bara publicerar detaljerad information när ett avtal upphört. Men de positiva effekterna uppväger de negativa!

 

KÄLLOR

*Volker Knorr, intervjuad den xx maj 2021.
**SEA är processen att annonsera direkt på Google och andra liknande sökmotor. Den är också känd som betala-per-klick.

  

 

 

arrow highlight yellow

Om KNORR

Huvudkontor: Karlstadt (Bayern – Tyskland)

Grundades: 1949

Specialisering: Lastbilar med cementsilon och tipplastbilar

8 lastbilar

10 anställda

https://www.knorr-transporte.de/

 

 

bloc titre description online strategy 2

 

Stéphane Fallot hanterar en flotta med 16 lastbilar. Han är ägaren av FAST i Montpellier (södra Frankrike). Han berättar varför han fortfarande inte har en webbplats och istället en Facebook-sida med nästan 14 000 följare.

 

När lanserade du din Facebook-sida?

Jag skapade Facebook-kontot för FAST för fem år sedan. Jag delar främst bilder på lastbilar. Det har inget kommersiellt syfte. Det är mer ett socialt verktyg med vilket jag delar mitt intresse för lastbilar med andra lastbilsentusiaster. Du vet, ett inlägg genererade 240 000 gilla-markeringar. Jag är community manager vilket jag lägger ca 5 till 6 timmar per månad på, och jag lägger upp bilder varannan dag.

Och använder du andra sociala nätverk för ditt företag?

Inte alls. Jag har ett personligt LinkedIn-konto. Under den första pandeminedstängningen förra året publicerade jag ofta och jag uppskattade verkligen solidariteten online.

Varför har du valt att inte skapa en webbplats?

Jag tycker att webbplatser är begränsande. Jag är i en bransch som har varit långsam med digitaliseringen och jag tror att många ännu inte är redo för denna omvandling – även om vi förblir väldigt uppkopplade. Vi kommunicerar mycket med våra mobiltelefoner. Jag ser med optimism på framtiden. Jag vet att saker och ting accelererar.

Hur utvecklar du ditt företag?

Mycket av våra affärer sker från mun till mun. För tillfället räcker det för mig.

 

KÄLLOR

*Stéphane Fallot, intervjuad den 31 maj 2021

 

 

  

arrow highlight yellow

Om FAST

Huvudkontor: Montpellier – Occitanie-regionen – Frankrike

Grundades: 2006

Specialisering: kyltransporter

16 lastbilar

20 förare

Facebook-sida: https://www.facebook.com/FAST-1291588937541474

 

 

5 TIPS FÖR ATT FÖRBÄTTRA DITT FÖRETAGS ONLINE-SYNLIGHET

 

 

Att öka varumärkesmedvetenheten och synligheten online är viktigt för din marknadsföringsstrategi. Även om det kräver tid och ansträngningar, behöver du inte en stor budget för att utveckla ditt digitala varumärke.

 

michelin site blocs texte astuces

 

Skapa din egen webbplats kostnadsfritt

En webbplats är ditt företags online-identitet. Dina kunder förväntar sig att du har en digital närvaro där de kan hitta information om dig, dina tjänster, dina värderingar och till och med dina jobberbjudanden

Numera kan du snabbt skapa din webbplats med hjälp av verktyg som Webflow eller den mer traditionella WordPress. Båda erbjuder användbara mallar som kan anpassas efter dina verksamhetsbehov.

 

michelin site blocs texte astuces copie

 

Överväg organiska referenser (SEO)

Organiska referenser är viktiga om du vill öka sökmotorns synlighet. Denna synlighet kommer att locka trafik till ditt företags webbplats. Att regelbundet publicera nyheter på din webbplats bjuder in Google till att genomsöka och indexera nytt innehåll.

 

michelin site blocs texte astuces copie 2

 

Använd SEO-verktyg

SEO-verktyg gör det enklare att hantera och övervaka din sökmotorranking. För att säkerställa att din webbplats är både sökvänlig och optimerad kan du börja med gratisversionerna av SEMrush eller Moz.

 

michelin site blocs texte astuces4

 

Publicera och dela regelbundet

Du behöver inte vara journalist för att regelbundet publicera och posta information om ditt företag eller din bransch. Som ordspråket säger, ”en bild säger mer än tusen ord” ... så dela bara ett foto! Genom att regelbundet publicera innehåll skapas länkar till olika sidor på din webbplats och du undviker sidor med ”återvändsgränder”. Detta kan vara ett bra sätt att förbättra sidor som kämpar med att rankas i sökmotorer.

 

michelin site blocs texte astuces5

 

Välj rätt bland sociala medier

Det största misstaget med sociala medier som småföretagare ofta gör är att skapa konton på alla sociala medieplattformar samtidigt. Slösa inte bort din tid! Börja istället direkt med LinkedIn, känt som det främsta professionella sociala nätverket med 310 miljoner aktiva användare varje månad.

 

Gå med i vårt community!

Genom att ange min e-postadress och klicka på prenumerera, samtycker jag till att ta emot information, erbjudanden och tips från Michelin Nordic AB. Du kan när som helst avregistrerar dig genom att klicka på länken längst ner i varje e-postmeddelande. Nedan kan du läsa om vår behandling av personuppgifter.

Du är
Jag är en professionell användare av däck och relaterade tjänster Jag är en återförsäljare av däck och relaterade tjänster annat
common.error.invalidField:This field is invalid
20 eller färre Fler än 20 Jag hanterar inga lastbilar
common.error.invalidField:This field is invalid


Information om dataskydd
Michelin Nordic AB (“Michelin”) behandlar dina personuppgifter (dvs. kontaktuppgifter) som personuppgiftsansvarig enbart i syfte att skicka marknadsföringsmeddelande.
Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifterna är ditt samtycke.
Användningen av uppgifter är reserverad för Michelin-anställda.
De uppgifter som samlas in och behandlas inom ramen för detta kommer att lagras tills ditt samtycke återkallas. Detta gäller inte uppgifter som enligt lag behöver lagras under en längre period.
Du har rätt enligt lag att få tillgång till dina uppgifter, korrigera eventuellt felaktiga eller ofullständiga uppgifter, motsätta dig behandling av dina uppgifter och begränsa information som gäller dig. Vidare har du också rätt att begära att uppgifter raderas eller tas bort samt rätt till dataportabilitet. Fullständig information om Michelins behandling av personuppgifter finns på https://www.michelin.se/integritet
Du kan utöva dina rättigheter genom att kontakta Michelin på mailadress legal.general@michelin.com eller brev till Michelin Nordic AB, Box 47 175, 100 74 Stockholm, eller per telefon 020 - 0883976 eller på kontaktformulär på vår webbplats. Om du inte är nöjd med hur Michelin behandlar dina uppgifter, har du möjlighet att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Mer information om rättigheter finns på IMY hemsida: https://www.imy.se/

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+