post hero banner vecto

VECTO är ett verkligt intressant verktyg för fordonsparksägare

Publicerat den 15 april 2021 - 4 Minut(ers) läsning

En morgon i mars 2021 träffade vi Stéphane Chambonnière, inte långt från Vichy i centrala Frankrike. Denna franska affärsman som basar över en flotta med 30 lastbilar talade med oss om sina senaste och framtida val vad gäller fordon för tunga transporter för att bemöta de stora miljöutmaningarna, vad han anser om det nya VECTO*-simuleringsverktyget och även om tillverkarnas kapplöpning mot teknisk innovation.   

 

michelin site blocs texte portrait 1

    

Stéphane Chambonnière, director of Stéphane Chambonnière Transports, Varennes-sur-Allier, France.

 

"VECTO är ett verkligt intressant verktyg för fordonsparksägare"

 

Familjen Chambonnière har haft transport i blodet, som förts vidare från far till son sedan 1927.

Min farfar Alfred började sin verksamhet 1927, sedan min far Alain 1976 och jag började 2004. Det är inte ett typiskt familjeföretag eftersom var och en av oss har skapat sitt egna transportföretag med fokus på olika aktiviteter. Jag tillhör den tredje generationen, men jag började verkligen från grunden. Jag tog inte över min fars kundkrets.

 

Vilken typ av transportaktivitet sysslar du med?

Företaget specialiserar sig på ombord-gaffeltruckar i Frankrike – mer än hälften av lastbilarna är utrustade. Nästan 85 % av våra aktiviteter är industriella transporter. Vi arbetar med storskalig distribution och kunder som Candia, Carrefour, Intermarché osv. Vi har även en nischaktivitet, ganska marginell, som handlar om avvikande laster, speciellt anläggningstransporter. 

 

Jag har arbetat med stora stormarknadskonton i några år. Dessa kunder ber oss om CO2-bedömningar.

 

Vad vet du om VECTO-simuleringsverktyget?

Jag ska vara ärlig, jag är 50 år och VECTO är lite nytt för mig. Jag har hört talas om det. Å andra sidan är de allt viktigare ekonomiska och ekologiska restriktionerna för lastbilar inget nytt för mig. Jag har arbetar med större stormarknadskunder i några år. Dessa kunder begär CO2-certifieringar av oss. Vi har redan börjat investera i nya energikällor som gas och biobränsle mm. Vi har just köpt en B100 Renault hybriddragbil som ska levereras i oktober. Företagets OLEO 100 ska installera en tank som tillåter oss att lagra bränsle som är 100 % växtbaserat och 100 % tillverkat i Frankrike.

Denna vecka testar vi en VOLVO LNG (Liquefied Natural Gas). Vi är medvetna om att denna process kommer att gå fort.

Läs mer:

 

  

 

Du börjar redan ligga i framkanten genom att välja lastbilar med alternativa lösningar. Du levererar till stadscentra där reglerna blir alltmer stränga. Vilka lastbilar planerar du att använda för dessa leveranser?

Alla förväntar att det blir elektriska lastbilar för den sista leveranssträckan. Jag håller inte riktigt med om det. Jag anser att gaffeltruckar ombord kombinerar ekonomi och ekologi. Vad gäller CO2 så överför vi inte godset. Leverans sker direkt från fabriken till individen, från punkt A till punkt B. Detta genererar inte några extra utsläpp. När du själv styr så behöver du ingen annan transportör för den sista sträckan.
Vi har agerat på ett tidigt stadium eftersom vi just nu bara har EURO6-lastbilar med Crit'Air-luftkvalitetscertifiering vilket för närvarande tillåter oss att köra in i stadskärnor i Frankrike. Och om det blir nödvändigt kommer vi givetvis att investera mer i gas. 
Elektricitet är inte redo för tung last just nu. Det finns inte några tillräckligt bra autonoma lösningar.

 

Det som är viktigt och intressant med VECTO är att tillverkarna får upp farten vad gäller förbrukningen.

 

Konkret, vilken fördel har du av VECTO?

Den minskar dieselförbrukningen. Jag uppskattar den till 30–35 % av vår totala budget. Om vi kan minsta vår förbrukning kommer det att öka vår marginal, men du måste också ta hänsyn till det ökade priset på fordonen. Vi har tre VOLVO med I-Save som drar mellan 2 och 3 liter/100 km, mindre än de äldre generationerna Euro 6 VOLVO 500s. Detta utgör omkring 4–5 %. Tänkt dig om du kunde multiplicera det över året med 30 fordon, det blir din marginal. Ju mer innovationer från tillverkarna, desto mer intressant för oss. 
Med de nya lastbilarna rör vi oss mot 29–30 l/100 km, när de 4 år gamla lastbilarna låg på 35 l/100 km. Det är enormt! Det som är viktigt och intressant med VECTO är att tillverkarna får upp farten vad gäller förbrukningen. Motortekniker utvecklas varje år. Takten ökar hela tiden. 

 

Hur påverkas du av denna taktökning?

Vi är i en tid då vi inte längre har råd med stora föroreningar. Varje tid har sina förpliktelser, även om det är svårt eftersom det kräver anpassning och betydande investeringar. Vi måste engagera oss och försöka omvandla begränsningarna till möjligheter för vår planet. 

 

2030 ligger precis runt hörnet. Hur ser din fordonspark ut om 9 år?

Vår fordonspark är nu 100 % Euro6. Kanske har vi gått över helt till gas 2030 eller 50 % gas och 50 % B100. Vi är medvetna om att det kommer bakslag som maskinhaverier, svårigheter med tankning med vegetabiliskt bränsle, mm. Om våra kunder är beredda på att hjälpa oss i processen, är vi redo att ta ett mycket snabbt språng!

 

 

Om Transports Chambonnière

Huvudkontor: Varennes-sur-Allier – Auvergne-Rhône-Alpes-regionen – Frankrike

 

 

michelin site blocs texte chiffres clés jaune 1

     

michelin site blocs texte chiffres clés jaune copie 2 1

     

michelin site blocs texte chiffres clés jaune copie 1

      

michelin site blocs texte chiffres clés jaune copie 3 1

     

 

 

KÄLLOR

* Vehicle Energy Consumption Calculation Tool

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+