header pro vs anti autonomous copie

Automatiserade lastbilar: för eller emot?

Publicerat den 15 mars 2023 - 2 Minut(ers) läsning

Från myt till verklighet: automatiserade lastbilar skulle kunna förekomma på europeiska motorvägar 2030.(1) Enligt en ITF(2)-rapport, kommer vägtransportföretag att spara pengar, minska deras koldioxidavtryck, förbättra säkerheten, öka effektiviteten och få bukt med bristen på förare. Men till vilket pris?

Vi ställde denna polariserande fråga till två experter. Är du för eller emot automatiserade lastbilar? Här är deras svar.

amelineau combes

Olivier Amelineau, ansvarig för press- och medierelationer, Mercedes-Benz Lastbilar Frankrike (Daimler Truck-gruppen); François Combes, forskare och ekonom inom transport och logistik vid universitetet Gustave Eiffel.

 

Det finns fem nivåer för automatisering: nivå 1 motsvarar förarstödd medan nivå 5 är ett helt självkörande fordon.
Vilken nivå av automatisering tror du är det bästa för en förarlös lastbil?

 

Olivier Amélineau (OA): Hos Daimler Truck, tror vi starkt på Nivå 4-lastbilar (hög automatiseringsgrad) och tittar för närvarande på detta.
Vi har redan halvautomatiserade nivå 2-system (delvis automatiserade), som innebär att föraren kan släppa ratten i 30 sekunder medan fordonet fortsätter att köra. Du behöver bara regelbundet knuffa på ratten för att visa mänsklig närvaro! Vi har valt att gå över direkt från nivå 2 till nivå 4. Nivå 3 med villkorlig automatisering, verkar inte användbart för lastbilar.
För att skynda på utvecklingen och marknadsföringen av nivå 4 automatiserade lastbilar, köpte Daimler Truck i september 2019 upp det amerikanska företaget Torc Robotics, som är specialiserade inom automatiserad teknik för landfordon.

Daimler Truck tror inte på full automatisering. Det är åtminstone inte den vägen vi har valt.

"Det kommer alltid att finnas en förare i lastbilen"
Olivier Amelineau, chef för press- och medierelationer, Mercedes-Benz Trucks Frankrike (Daimler Truck-gruppen)

François Combes (FC): Jag tror att automatiserade lastbilar först kommer att ha ekonomisk betydelse när vi når nivå 5 och full automatisering. Det betyder utan förare och därför utan hytt, vilket kommer att öka nyttolasten.

Jag tror inte att delvis automatiserade lastbilar kommer att bli speciellt lönsamma. Det vi verkligen är intresserade av och det kanske är lite cyniskt, är en helt självkörande lastbil där behov av förare eliminerats.

Det finns tre fördelar med helt självkörande lastbilar:

- Du slipper betala för en förare
- Du slipper frågor som rör personal
- Och det är enklare att sätta en lastbil på vägen non-stop i 16 timmar utan någon människa ombord.

Vilken miljöpåverkan kommer självkörande lastbilar att ha?

OA: Det tydligaste målet för automatiserade lastbilar är att skapa minsta möjliga miljöpåverkan med bästa möjliga prestanda!
Hos Daimler Truck, är våra automatiserade alternativ avsedda att underlätta livet för förarna, öka säkerheten och minska bränsleförbrukningen genom ekokörning. Och det är otroligt effektivt!
Vi vet att europeiska system, förutseende drivlinekontroll, som styr den kinetiska kedjan via sin GPS, kunskap om ruttens topografi och lastbilens skick ger en direkt bränslebesparing på 5–7%.

FC: På medellång sikt kommer uppkomsten av delvis eller helt självkörande fordon att i grunden förändra den nuvarande ekonomiska balansen vad gäller både tillgång (transportörer) och efterfrågan (fraktköpare).
Helt självkörande fordon kan på djupet strukturera om väggodstransporter och logistikkedjor med en miljöpåverkan som är beroende av de självkörande lastbilarnas motorer och (sannolikt betydande) effekterna av ökad trafik.
Ett scenario med total automatisering kan resultera i fler och mindre lastbilar på vägen.

Kommer automatiserade lastbilar att ha en social påverkan?

OA: Daimler Truck tror inte att förarna kommer att försvinna. Men deras roll kommer troligen att ändras för att bli mer teknisk, mindre fysisk och mer fokuserad på kundrelationer. Förare kommer att vara mer inblandade i övervakning och hantering av fordonet. De kommer även att behöva analysera lastbilens data. Denna förändring i förarens arbetsuppgifter kan göra jobbet mer attraktivt, särskilt för tekniskt kunniga unga människor. Det kommer därför att ha en positiv social effekt.

FC: För helt självkörande lastbilar, kommer effekterna med nödvändighet att vara negativa på grund av förlusten av tusentals förarjobb.
De kommer att spara pengar, men inte för alla. Besparingarna som genereras tack vare automatisering kan absorberas av en prisökning på självkörande lastbilar.

"Utbredd användning av automatiserade lastbilar kommer att ha en negativ social effekt och miljöpåverkan".
François Combes, forskare och ekonom inom transport och logistik på universitetet Gustave Eiffel. François Combes, författare till en studie från 2019 om automatiserade lastbilar.(3)

Så vad tycker du om automatiserade lastbilar?
Europeiska bestämmelser (4) måste snabbt anpassas för att harmonisera godkännandet av dessa fordon på europeisk nivå.

Källor

(1) Strategi och studie - PwC
(2) Internationellt transportforum
(3)“Kommer automatiserade fordon att på djupet förändra varutransporter?” 2019.
(4) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/sv/IP_22_4312

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+