post hero banner rolling through
Den som sagt att vi inte behöver återuppfinna hjulet, visste inget om däck! I över ett sekel har Michelins innovationer varit banbrytande inom transportbranschen. Företagets däckutformning och däckteknologi har hjälpt lastbilsförare att frakta på ett säkrare, snabbare och effektivare sätt. Läs vidare om några viktiga milstolpar i historien.
post 1908 rolling through
post 1908 img a rolling through
Tvillingdäck Michelin – 1910-talet – © Collection du Patrimoine Historique Michelin
post 1908 img b rolling through
Le mille-pattes, producent Daniel Matthieu – 1970 – videoextrakt © MICHELIN – LDD
1908 Dubblera nyttolasten
Kan du tänka dig att dra last på tunna trähjul? På 1900-talet var detta branschstandard, dvs. tills Michelin introducerade det ikoniska tvillingdäcket på drivaxeln som för alltid förändrade branschen för lastbilstransporter. Snart därefter utrustades Berliet M, den första lastbilen i modern tid, med tvillingdäck vilket gjorde att lastbilsförare kunde transportera upp till 3 000 kg. Detta låter inte mycket jämfört med dagens semitrailers, men tack vare uppfinningen mer än fördubblades nyttolasten!
post 1923 rolling through
post 1923 img rolling through
Lastbil från företaget E. Pain i Clermont-Ferrand-Frankrike. Michelin tvillingdäck baktill och kedjedrift. 1920 – © MICHELIN – LDD
1923 Ut med det gamla, in med det nya
Metoden med regummering dyker först upp 1923 i Michelins kommersiella dokumentation. Med denna metod ersätts gamla däcks utslitna mönster med en ny slitbana, vilket förlänger däckens livslängd och förbättrar lastbilsförarnas budget!
post 1930 rolling through
1930-talet När gummi möter vägen
Det är sant att när vi tänker på däck, så tänker vi mycket svart gummi, men det är faktiskt ståltrådarna i däckstommen som förstärker strukturen. Det var först 1937 som Michelin la till metall i sina däck för testning. Lastbilsförare kunde pumpa däcken till avsevärt högre trycknivåer, vilket innebar tyngre nyttolaster och färre explosioner och punkteringar.
30-talet markerar också den första segmentering som setts i däckbranschen genom däck som utformades speciellt för körning på väg, i terräng eller arbetsmiljöer.
post 1950 rolling through
post 1950 img rolling through
Lastbilar som transporterar livsmedel – 1950 – © MICHELIN – LDD
1950-talet Att uppfinna en klassiker
Vet du vem som uppfann den ledade dragbilen och semitrailern? Medan det ”verkliga” ursprunget debatteras (en del säger att det uppfanns av tyskar, medan andra tillskriver de allierade uppfinningen), ifrågasätter ingen dess nytta! Vi ser fortfarande idag denna vinnande kombination med godstransporterande semitrailers och motoriserade dragfordon på vägarna.
Varje lastbilsförare vet att resistens mot vikt, hastighet och vägslitage är viktiga vid transport av nyttolaster. 1952 introducerade Michelin radialtekniken för världen med lanseringen av Michelin X. Den förstärkta stommen dubblerade körsträckan, erbjöd utmärkt körning på olika ytor samt betydande bränslebesparingar.
post 1960 rolling through
1960 Mindre sidovägg, större hjul
På 1960-talet lanserades ”Pilot Series 80”-sortimentet, det banbrytande första lågprofildäcket för lastbilar. Den mindre sidoväggen gav plats åt större hjul och därmed kraftfullare bromsar. Detta ökade inte bara den övergripande fordonssäkerheten, utan den förbättrade bromskapaciteten tillät också dragning av tyngre laster.
post 1970 rolling through
1970-talet Frågat och besvarat
Mer väggrepp! Tyngre nyttolast! Mer motstånd! Lastbilsförare bad om det och Michelin svarade med Remix-processen! Förutom att regummera däck, ersatte processen tre till fyra lager ståltråd genom att utnyttja däckstommens fulla potential och spara pengar åt kunder.
post 1986 rolling through
post 1986 img rolling through
Reklam som marknadsför MICHELIN XZT radialdäck för tunga fordon. 1980 – © MICHELIN – LDD
1986 Ytterligare en minskning, som gav en stor fördel
Lyssna noga för det här är lite komplicerat. Michelin XX var det första ultralåga profildäcket. Medan däckstorleken förblev oförändrad, minskade de lägre sidoväggarna den totala däckvikten. Detta innebar att lastutrymmet på semitrailers kunde göras större, utan att öka den totala lastbilshöjden. Den större fraktvolymen förbättrade transporteffektiviteten och som ytterligare bonus ökade den lägre tyngdpunkten även lastbilens stabilitet.
post 1995 rolling through
post 1995 img rolling through
Japansk reklam marknadsförde det ”gröna däcket”. 1992 – © Collection du Patrimoine Historique Michelin
1995 Att bli grön
När bränslepriserna sköt i höjden under 90-talet intensifierade Michelin sitt arbete för att hjälpa lastbilsförare att minska bränsleförbrukningen med en ny innovation: det första gröna däcket någonsin. Energi och en serie däck med lågt rullmotstånd blev Michelins första åtagande för hållbar mobilitet, men långt ifrån det sista!
post 2000 rolling through
2000-talet Modernisera en gammal klassiker
Med det nya seklet kom ett (inte så) nytt däckkoncept. Michelin ersatte sitt ikoniska tvillingdäck med något vi sett förr: ett enda däck. Det moderniserade, bredare X-one-däcket, med två sidoväggar istället för fyra och en betydligt förbättrad stabilitet, minskade rullmotståndet och hjälpte lastbilsförare att öka nyttolasten.
post 2016 rolling through
2016 Klass-A-däck hela vägen runt
Precis som för kylskåp och andra apparater, finns det också ett miljöklassificeringssystem för däck. 2016 introducerade Michelin sitt avancerade AAA-däck. För första gången kunde lastbilar ha klass-A-däck i alla tre positioner: som styr-, driv- och släpvagnsdäck. För att kunna uppnå detta fick Michelin skapa ett däck med mycket lågt rullmotstånd och därmed mycket lägre koldioxidutsläpp. Och medan Michelin inriktade sig på rullmotstånd, såg det till AAA inte påverkade andra viktiga prestandafaktorer som väggrepp vid inbromsning på våta vägar eller däckbuller.
post 2020 rolling through
post 2020 img rolling through
Vätgasdriven lastbil – ny innovation – © MICHELIN 2020 – LDD
2020-talet och bortom det
I och med ökningen av el- och vätgasdrivna fordon har Michelin arbetat hårt för att förbereda en större energiomställning. Det arbetas med många nya innovationer och tekniker som är klara att lanseras ... håll dig uppdaterad!
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night