post spotlight hydrogen herobanner

Vätgas: Ett smart alternativ för en mer miljövänlig transportbransch

Publicerat den 1 september 2021 - 5 Minut(ers) läsning

Daniel Keller, COO på Hyundai Hydrogen Mobility AG, säljer inte bara lastbilar, han säljer också idén om en hållbar framtid för den tunga lastbilsbranschen. Hyundai lanserade världens första massproducerade tunga vätgaslastbil tillsammans med ett ekosystem för att stödja denna lansering i Schweiz. Nu sprider Daniel sitt budskap över hela världen: Framtiden är nollutsläpp. Framtiden är vätgas.

 

post spotlight hydrogen daniel keller


Daniel Keller, Chief Operating Officer (COO) på Hyundai Hydrogen Mobility AG i Schweiz 

 

Vad är vätgaskraft och hur fungerar det?

Daniel Keller: Vi använder elektricitet för att dela upp atomerna i vatten, vilket ger oss två delar väte och en del rent syre. Vätgasen komprimeras, lagras och omvandlas sedan tillbaka till elektricitet i lastbilens bränslecell. Bränslecellen är verkligen i centrum av tekniken, eller vad jag skulle vilja kalla den ”magiska såsen”. Den ger oss möjlighet att använda grön vätgas, producerad helt av förnybar energi, och skapa ett koldioxidfritt transportsystem. Det enda som kommer ut ur avgasröret är vattenånga – vattnet är så rent att du till och med kan dricka det!

 

Att driva ett nollutsläppsåkeri låter otroligt! Varför använder inte alla den här tekniken?

D.K.: Den stora utmaningen är att vi inte bara kan sälja en vätgasdriven lastbil – vi behöver skapa ett helt ekosystem. Först måste vi producera grön vätgas och sedan distribuera det till vätgastankstationer (HRS) där tunga lastbilar kan tankas. Men säg mig, hur många vätgaslastbilar har du sett i ditt liv? Om du är som de allra flesta, förmodligen inga. 

Så det är det klassiska kyckling- och äggscenariot. Börjar du bygga ett HRS-nätverk innan du säljer vätgaslastbilar? Eller börjar du sälja vätgaslastbilar innan de har en plats där de kan tanka?  I Schweiz bygger vi ut ett vätgas-ekosystem. För ett år sedan började vi med en officiell tankstation och nu har vi sju eller åtta – antalet växer ungefär varannan vecka. Nu när vi har lastbilar, är det vettigt att bygga tankstationer och nu när vi har tankstationer, kan vi sälja lastbilar. Allt hänger samman som ett stort pussel.

Varje dag lär vi oss något nytt och gör något för första gången precis som våra partners.

Daniel Keller, COO på Hyundai Hydrogen Mobility AG                                                                                               

 

Varför bestämde ni er för att starta pilotprojektet i Schweiz?

D.K.: Schweiz införde 2001 en CO2-utsläppsskatt baserad på lastbilsvikt och körda kilometer. Vätgasfordon är undantagna från denna skatt, så kostnadsmässigt var det vettigt att testa vårt ekosystem i Schweiz eftersom det gav oss en prisfördel jämfört med dieselmotorer. Du måste börja där du har de bästa möjligheterna. Nu när vi har bevisat att detta system fungerar kan vi börja lanseringen på andra europeiska marknader. Vi vill förändra sättet på vilket världen använder tunga transporter, och vi kan inte göra det bara från Schweiz.

 

Det låter som ett imponerande mål – är det möjligt

D.K.: Låt mig förklara det här med siffror. Om du vill driva en HRS ekonomiskt, behöver du 700 bilar som tankar regelbundet. Det finns inte ens 700 vätgasfordon i hela Schweiz! Men om tunga lastbilar skulle tanka på samma HRS, skulle du bara behöva 15 lastbilar som tankar regelbundet. Det betyder att lastbilar kan bana vägen till vätgasmobilitet i samhället för alla!
Men allt detta tar tid eftersom vi börjar från noll. Varje dag lär vi oss något nytt och gör något för första gången. Vi räknar med våra partner i ekosystemet och vi arbetar mycket nära dem dagligen.

 

Realistiskt sett, mot bakgrund av detta, när kommer det att bli en seriös möjlighet att köpa en vätgaslastbil för den genomsnittliga flottägaren?

D.K.: Just nu är det redan vettigt för den genomsnittliga flottägaren i Schweiz eftersom ekosystemet redan är på plats. I andra länder behöver vi också bygga infrastrukturen. Troligtvis kommer stora flottor att bana vägen och sedan kommer små åkerier att hänga med under de närmaste åren. Det kommer inte att bli en stor smäll och – PANG, så är hela branschen 100 % med vätgas. Det kommer att ta minst 10 år för en fullständig förändring. Vi kan inte heller förbise den ekonomiska aspekten. Naturligtvis gillar alla att vara gröna, men i slutändan måste dessa framsteg vara ekonomiskt motiverade. Strategiskt måste vi sälja 30–100 lastbilar i ett visst område för att skapa en genomförbar affärsplan och bygga HRS samt hela infrastrukturen. Nätverken måste byggas upp i förväg, hand i hand med alla intressenter för att ge alla möjligheten att komma in i den vätgasmobila framtiden – så att det faktiska nätverket också kan användas av våra konkurrenter. Detta bevisar hur mycket vi tror på framtiden för vätgas.

 

KÄLLOR

*Alla angivna siffror och värden är från en intervju med Daniel Keller, COO på Hyundai Trucks, den 4 maj 2021.

 

 

bloc titre hydrogène

 

 

hydrogen table 2

 

 

post spotlight hydrogen highlight

MICHELIN X® MULTI ENERGY ™-sortimentet är den optimala lösningen för elektriska lastbilar.

Behöver du däck för att optimera ditt fordon med en enastående balans mellan energieffektivitet/lång livslängd under högt vridmoment/grepp?

X® Multi Energy Z & D får bränslecellsbilar att ”bli verklighet” enklare än någonsin:

•        Förbättrat rullmotstånd -0,7 kg/t (-11 %) jämfört med X Multi på dragfordonet
•        Enastående körsträcka
•        Stark uthållighet i stomme 
•        Allvädersgrepp: 3PMSF-märkning

 

 

 

 

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+