wave5 difference tyres header
Antingen du kör en lastbil eller en van så delar ni ofta samma väg. Men delar ni samma däck? Vi tog en titt på likheter och skillnader mellan lastbils- och van-däck. Resultaten? Du kanske blir förvånad!
Här är Ana Gonzalez, regional marknadschef för lastbilsprodukter hos Michelin Europa och Sophie Mazelier-Gaillochet, regional marknadschef för van-produkter, Michelin Europa som förklarar.
wave5 difference tyres img1
Ana Gonzalez, regional marknadschef för lastbilsprodukter hos Michelin Europa och Sophie Mazelier-Gaillochet, regional marknadschef för van-produkter, Michelin Europa.
Skillnaden mellan lastbils- och van-däck
1 – Produktsegmentering
Produktsegmentering syftar till att täcka alla behov för lastbils- och van-kunder.
medium truck picto
Användningsområdena är för tillfället mycket bredare för lastbilar. "Michelin erbjuder tolv serier med lastbilsdäck för olika användningsområden (från motorväg till terräng) och olika behov (lång körsträcka, energieffektivitet, robusthet) eftersom kunder kan ha olika behov för samma användning", säger Anna Gonzalez.
van picto
Michelin har fyra serier för lätta fordon. De är ofta designade för mångsidig användning för att uppfylla ett antal behov och förväntningar inklusive körsträcka, robusthet, säkerhet och hållbar mobilitet (se tabell nedan).
Michelin erbjuder tolv serier med lastbilsdäck för olika användningsområden (från motorvägar till terräng) och olika behov (lång körsträcka, energieffektivitet, robusthet) eftersom kunder kan ha olika behov för samma användning
2 – Fordonsutföranden och produkterbjudande
Målet är att hitta de bästa produkterna för ditt fordons utförande, antingen det är en lastbil eller en van.
picto SMALL medium truck
Med den otroliga variation av aktiviteter som finns där lastbilar används, hittar man många fordonskombinationer som kräver olika fördelning av nyttolast (upp till tio ton per axel): lastbilar med styv ram, traktorsläp, styv ram-släpvagnar och även överdimensionerat gods. Eftersom olika axlar (styr-, driv- och släpvagns-) gör olika jobb, finns det olika däck för varje axel. Exempelvis däck med fler sajpar på slitbanan som ger den dragkraft som en drivaxel kräver.
picto SMALL van
Det finns bara två typer av utförande för vans, med max sex däck som kan bära upp till 3,5 ton per axel.
tyre truck stock person
Michelin däckstorlekar
Lätta vans: 14" till 17"
Lastbilar: 17,5" till 22,5"
3 – Multi-life-strategin
Multi-life-strategin är unik för lastbilsdäck. Särskilt populär i länder som Frankrike, Spanien, Italien, Storbritannien och Tyskland innebär den förlängning av ett däcks liv genom att regummera eller mönsterskära det.
Michelin har erbjudit regummering sedan 1923. Det betyder återanvändning av stommen och ersättning av den slitna slitbanan med en ny.
Mönsterskärning innebär att gummit tas bort från befintlig gummikudde för att ge ett nytt djup på slitbanan och bibehålla väggreppet längre.
Dessa lösningar är idealiska för flottor som önskar optimera driftskostnaderna och minska deras miljöpåverkan.
4 – 3PMSF-märkningen
picto SMALL medium truck
De flesta lastbilsdäck har 3PMSF-märkning (3 Peak Mountain Snow Flake) tack vare ökad efterfrågan (bestämmelser, subventioner, försäkring osv. i vissa europeiska länder). 3PMSF-märkning garanterar att däcket ger minst en miniminivå för grepp på packad snö i ett lagstadgat test.
(På vintern kräver några europeiska länder 3PMSF-märkta däck på driv- och styraxlar och 3PMSF eller M+S däck på släpvagnsaxel).
picto SMALL van
För lätta vans, är 3PMSF-märkning reserverad för allväders- och vinteranvändning (tre av de fyra Michelin-serierna).
wave5 difference tyres img2
Likheter mellan lastbils- och van-däck
1 – Däck utvecklade med och för alla användarprofiler
För både lastbils- och van-däck, har Michelin involverat kunder så mycket som möjligt under årtionden, med feedback från fältet, möten, personliga intervjuer, lokal dialog, undersökningar med mera för att få kunder, tillverkare och handlare att delta i design och utveckling av däck så att de helt uppfyller deras förväntningar och nya behov. Detta har drivit framväxten av anpassade lösningar inklusive skadetålig slitbana för lastbilar som huvudsakligen används på vägar men även för att navigera i terräng, förstärkta sidoväggar för vans huvudsakligen i stadsmiljöer och slitbana med omfattande spår och sajpar för svåra vinterförhållanden.
2 – En växande däckmarknad
Däckmarknaden för lastbilar och vans har växt stadigt sedan 2015, och nådde sin höjdpunkt 2021.
picto SMALL medium truck
+13 % under 2020 (exklusive Ryssland)*
picto SMALL van
+19,2 % under 2020*
3 – Förändringar för en ekologisk övergång
"Batteridrivna elfordon, vätgasfordon... Alternativa drivmedel växer, speciellt i storstadsområden. Medan de alternativa drivmedlens andel i bussflottor ökar, leds övergången till alternativa inom godstransporter av van-flottägare, särskilt för sista-kilometer-leveranser," säger Sophie Mazelier-Gaillochet.
Michelin har tagit hänsyn till denna förändring. Målet: att skapa erbjudanden anpassade till dessa fordonstyper.
4 – Mycket lika användarförväntningar
Stora förväntningar för däck, lastbilskunder vs. van-kunder.
Toppförväntningarna varierar från kund till kund. Dock kan vi hitta van-kunder med exakt samma viktiga behov.
- Körsträcka / kostnad per kilometer
- Allvädersmobilitet / till sista mm
- Robusthet kopplad till användning (stomme, sidoväggar, slitbana, multi-life, osv.)
- TCO/energieffektivitet
- Hållbar mobilitet
- Säkerhet
I PRAKTIKEN
1 – Bestäm hur däcket ska användas (långdistans, regionalt, i stadsmiljö, på vägar, i terräng, på stränga vintervägar, osv.)
2 – Definiera de viktigaste behoven eller förväntningarna för däcket (lång körsträcka, energieffektivitet, robusthet).
3 – Välj rätt mönster enligt storlek/däckets position, användning och viktigaste förväntning.
4 - Optimera ditt van-däcks underhåll genom att följa de praktiska råden från dessa två Michelin-experter
quotation right white
IDEER ATT FÖLJA
1- Tänk multi-life för lastbilsdäck
Regummera, mönsterskär: "Bra för planeten och för din plånbok! "
Med Michelin Regenion© (självgenererande slitbana), använd däcket och gummit till sista millimetern och spara pengar!
2- Fokus på EU-märkning
Sedan den 1 maj 2021, har det nya systemet för EU-märkning för lastbilsdäck hjälpt dig att ta bättre beslut för däck med mer omfattande, synligare etiketter.
Intervju med Ana Gonzalez och Sophie Mazelier-Gaillochet den 1 april 2022
*ETRMA – 2021
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night