header

Hur undviks den stress som ett haveri innebär?

Publicerat den 7 mars 2023 - 4 Minut(ers) läsning

Ett lastbilsdäck med punktering som exploderat, är slitet eller skadat kräver vägassistans som kan bli väldigt dyrt, speciellt på motorvägar. Förutom kostnaden för ett stillastående fordon kan det vara svårt att beräkna kostnaden för vägassistans. Hur kan du undvika den stress som ett haveri innebär och undvika att betala fullt pris? Upptäck dessa tre råd från våra Michelin-experter och vittnesmål från Fabrice Laroche, chef på Auvergne Méditerranée.

essaadidelannelchan

Karim Essaadi, servicedesigner hos Michelin; Franck-Olivier Delannel, Michelins chef för kundupplevelse för tjänster och lösningar samt Socheatra Chan, Michelins kundutbildare för tekniska och kommersiella lastbilar

1 – Underhåll och inspektera regelbundet din lastbil och dina däck

Ett schema för dagligt underhåll kan förebygga vissa haverier. "Kontrollera din lastbil inför varje resa," säger Socheatra Chan, Michelins kundutbildare för tekniska och kommersiella lastbilar.
"Däcken kräver extra uppmärksamhet. Kom ihåg att kontrollera däcktrycket regelbundet, helst varje månad. Korrekt däcktryck höjer säkerheten genom att ge bättre väggrepp och minska risken för explosioner".
"Tack vare den utbildning som vi erbjuder förare och verkstadstekniker, får de kunskap om däckunderhåll. Och vi vet att förebyggande är bättre än att reparera."

fabricelaroche

Fabrice Laroche, chef på Auvergne Méditerranée

"Ett haveri på motorvägen kan snabbt bli en dyr affär"

Fabrice Laroche är chef för Auvergne Méditerranée, ett familjeägt transportföretag i norra Clermont-Ferrand. Hans flotta består av omkring 50 semitrailrar, oftast kylda. Han förklarar varför han valde Michelin tjänster och lösningar för att förenkla för hans organisation och undvika extra kostnader när ett haveri uppstår.

"Mina lastbilar kör fyra miljoner kilometer per år, 95 % av dem i Frankrike. Jag har i genomsnitt fyra explosioner på ett år, av vilka två orsakas av främmande föremål såsom metallskrot på vägen eller motorvägen.

Ett däckhaveri orsakar alltid problem. Tack vare Michelins e-post- eller SMS-varningar, kan jag förutse vissa problem och ibland till och med förebygga ett haveri, om det handlar om lågt däcktryck. Jag meddelar föraren som kontrollerar däcket och byter det om han har ett i reserv.

Alla transportföretag oroar sig för däckexplosioner eftersom de inte kan förutses. Men vi kan försöka att förebygga dem! Om det ända händer, kan ett haveri på motorvägen snabbt bli en dyr historia: i Frankrike kostar det omkring 2 000 euro. Förebyggande underhåll av flottan är min nyckelstrategi för undvikande av haverier. Jag har underleverantörsavtal med en Michelin-godkänd serviceleverantör som kontrollerar mina lastbilsdäck varje vecka på plats."

https://www.auvergne-mediterranee.com/

2 - Anmäl dig till en vägassistans

När du får punktering på ditt däck eller en explosion, måste du tillkalla vägassistans. Du kan dock hålla nere kostnaderna genom att använda en effektiv vägassistans med fasta priser.
Karim Essaadi, servicedesigner och Franck-Olivier Delannel, Michelins chef för kundupplevelse för tjänster och lösningar, förklarar de fyra huvudfördelarna med MICHELIN ONCall assistansservice:

- MICHELIN ONCall-service har en 2,5-timmes(1) genomsnittlig svarstid i Europa: dag och natt, hela veckan och under helger, 24/7. Denna genomsnittliga svarstid är bevisad, konsekvent och verifierad.
- Servicen omfattar 34 länder i Europa, på 24 språk och med en enda kontaktpunkt.
- Transparenta avgifter utan otäcka överraskningar.
- Ett nätverk med 3 300 europeiska partner som garanterar snabbt svar överallt: ett enda samtal eller klick sätter igång det hela"

breakdown2

3 – Få ett transparent pris för haveri var-som-helst i Europa

"Förutom den ångest som ett haveri orsakar, ger osäkerheten kring kostnader ytterligare oro för transportföretaget. Med MICHELIN ONCall, ger transparensen flottchefer möjlighet att beräkna reparationskostnaden i förväg, oavsett situationen. Exempelvis erbjuder vi ett fast pris för motorvägsreparationer i Frankrike," säger Karim och Franck Olivier.

 

mfp leaflet oncall 2022 su

KÄLLA

(1) 2021: Genomsnittlig haveritid i Europa med MICHELIN ONCall.

Gå med i vårt community!

Genom att ange min e-postadress och klicka på prenumerera, samtycker jag till att ta emot information, erbjudanden och tips från Michelin Nordic AB. Du kan när som helst avregistrerar dig genom att klicka på länken längst ner i varje e-postmeddelande. Nedan kan du läsa om vår behandling av personuppgifter.

Du är
Jag är en professionell användare av däck och relaterade tjänster Jag är en återförsäljare av däck och relaterade tjänster annat
common.error.invalidField:This field is invalid
20 eller färre Fler än 20 Jag hanterar inga lastbilar
common.error.invalidField:This field is invalid


Information om dataskydd
Michelin Nordic AB (“Michelin”) behandlar dina personuppgifter (dvs. kontaktuppgifter) som personuppgiftsansvarig enbart i syfte att skicka marknadsföringsmeddelande.
Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifterna är ditt samtycke.
Användningen av uppgifter är reserverad för Michelin-anställda.
De uppgifter som samlas in och behandlas inom ramen för detta kommer att lagras tills ditt samtycke återkallas. Detta gäller inte uppgifter som enligt lag behöver lagras under en längre period.
Du har rätt enligt lag att få tillgång till dina uppgifter, korrigera eventuellt felaktiga eller ofullständiga uppgifter, motsätta dig behandling av dina uppgifter och begränsa information som gäller dig. Vidare har du också rätt att begära att uppgifter raderas eller tas bort samt rätt till dataportabilitet. Fullständig information om Michelins behandling av personuppgifter finns på https://www.michelin.se/integritet
Du kan utöva dina rättigheter genom att kontakta Michelin på mailadress legal.general@michelin.com eller brev till Michelin Nordic AB, Box 47 175, 100 74 Stockholm, eller per telefon 020 - 0883976 eller på kontaktformulär på vår webbplats. Om du inte är nöjd med hur Michelin behandlar dina uppgifter, har du möjlighet att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Mer information om rättigheter finns på IMY hemsida: https://www.imy.se/

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+