162606363 l
Det finns ett ökande antal förmedlingsplattformar i sektorn för godstransport. Medan affärsmodellerna och specialiseringarna kan variera mellan Flexport, sennder, Coyote, Instafreight och OnTruck.
Vad alla dessa lösningar har gemensamt är ett nytt huvudmål: hållbar utveckling. Idag efterlyser stora koncerner och allmänheten ett mer miljövänligt vägtransportsätt. Vilken roll kan dessa nya intressenter spela för att revolutionera sektorn?
copie de portrait online freight plateforms
Alexander Emrem, chef för expediering på Trans 55 och Graham Major-Ex, direktör för miljövänlig verksamhet på sennder
1. När tekniken tar sig an vägtransport
Du kommer utan tvekan att ha märkt den gradvisa digitaliseringen av vägtransportsektorn. I mitten av 2010-talet växte fraktbörser som timo, wtrans.net och teleroute.com fram på webben som för första gången agerade som digitala mellanhänder mellan befraktare och transportörer.
Men den verkliga revolutionen kom mot slutet av decenniet när nya aktörer (sennder, Everroad, OnTruck, etc.) ”uberiserade” den europeiska verksamheten.
Dessa online speditionsplattformar förbinder inte bara befraktare, leverantörer av logistiktjänster och transportörer. De erbjuder även digitala lösningar (programvara, programvara som tjänst och/eller appar) för att denna mycket konkurrenskraftiga sektor ska kunna optimera sina prestationer.
Som ett resultat av detta har de volymer som hanteras av plattformarna (digital speditör, digital marknadsplats, anbudsplattform, synlighetsplattformar) tredubblats sedan 2019 och de förväntas hantera en av två fraktoperationer år 2027.(1)
Det finns fyra typer av plattformar som samexisterar i denna sektor:
1. Digitala speditörer:
● Fungerar på samma sätt som traditionella speditörer
● Digitaliserar, automatiserar och optimerar de interna processerna
● Är ansvariga för transporten
2. Digitala marknadsplatser:
● Ansluter befraktare till transportörer
● Förenklar och automatiserar insamlingen av erbjudanden
● Är inte ansvariga för transporten
3. Anbudsplattformar: underlättar anbudsprocessen.
4. Synlighetsplattformar: ge en realtidsvy av konvojens position, status och ankomsttid.
atypix michelin shooting 44 sans logos 20 web
2. Plattformar som påskyndar omvandlingen av vägtransportsektorn
Dessa plattformar är en garanti för effektivitet och synlighet för sina kontakter eftersom de använder data för att optimera laster och resvägar. Två argument som är tilltalande ur både ekonomisk och ekologisk synvinkel: genom att minska antal tomkörningar minskar utsläppen av växthusgaser.
Vissa plattformar, t.ex. sennder, har gjort minskning av koldioxidutsläppen från godstransporter på väg till sitt flaggskeppsprojekt. Visserligen tros sektorn stå för mer än 15 % av de globala koldioxidutsläppen. (2)
”Vi är övertygade om att antagandet av bästa miljömetoder är en verklig konkurrensfördel för transportörer som vill projicera sig själva in i framtiden.”
Graham Major-Ex, direktör för miljövänlig verksamhet på sennder
Praktiska lösningar inklusive data, HVO (vätebehandlad vegetabilisk olja) och elektrisk mobilitet
Dessa digitala fraktplattformar har många styrkor som härrör från insamling och analys av stora mängder data (big data):
● Bättre kontroll över gods och deras placering i lastbilen
● Optimerade resvägar, färre kilometer med tomkörning och en viss processautomatisering
● Bättre synlighet av flottan och spårning i realtid
● Digitaliserade dokument
Dessa plattformar vill kunna hjälpa sektorn med övergången till biobränslen. Mer specifikt räknar sennder med avancerade biobränslen, inklusive HVO, som är direkt kompatibel med dieselmotorer och där det inte krävs några modifieringar.
Det belgiska lastbilsföretaget Trans55, som har varit partner till den tyska digitala speditören i tre år, har utfört nästan 1 000 ”miljövänliga laster” mellan Nederländerna och Frankrike med detta biobränsle.
Resultatet? En minskning av utsläppen med 90 %. Men sennder satsar även på ”e-mobilitet”, precis som de europeiska lastbilstillverkarna, som har åttagit sig att helt köra på el senast år 2040 (3).
3. Hur ser marknaden på dessa plattformar?
Det sägs att vägtransportbranschen är konservativ. När sennder introducerade sitt erbjudande med ”miljövänlig transport” år 2020 försökte många intressenter avråda detta.
”Folk sa till oss: Det är inga som vill betala en enda krona mer för miljövänliga transporter, det är ingen idé att ens försöka”. Men vi trodde på vårt projekt och bestämde oss för att lansera det ändå. Och vi hade rätt eftersom tillväxten inom detta segment har skjutit i höjden. Bara under 2022 har volymen med miljövänliga laster på vår plattform femdubblats”, utbrister Graham Major-Ex.
När det gäller transportörer är dessa plattformar ofta att föredra eftersom de möjliggör en mycket omfattande verksamhet.
”Vi har en mycket bra relation med sennder och vi uppskattar att plattformen erbjuder varierande fraktuppdrag som passar vår flottas mångfald.”
Alexander Emrem, chef för expediering, Trans 55
Liksom många små transportföretag i Europa är Trans 55 missnöjda med att priset på biobränslen och elfordon fördröjer övergången. Alexander Emrem förklarar att han vanligtvis fyller fordonstankar med HVO i Nederländerna där detta bränsle är mycket billigare än i Belgien.
Även om det fortfarande finns mycket att göra bidrar de digitala fraktplattformarna till en mer miljövänlig vägtransportsektor. Graham Major-Ex avslutar ”Det finns fler hållbara lösningar lättillgängliga. Inom teknik, inom transportsektorn, handlar det om att implementera nu, att bygga upp affärscase”.
- (1) DIGITAL FREIGHT FORWARDING – Viki Keckarovska, Transport Intelligence "GROWTH POTENTIAL OF THE DFF MARKET"
(2) https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport
(3) https://www.acea.auto/uploads/publications/acea-pik-joint-statement-the-transition-to-zero-emission-road-freight-trans.pdf
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night