rubrik regummera dina däck
Är det bättre att ersätta ett slitet lastbilsdäck eller regummera det med Michelin?
Om däcket går att regummera, är det en självklar lösning. Att regummera däcket är det bästa sättet att minska kilometerkostnaden och samtidigt ha en positiv inverkan på miljön.
Beroende på däckets skick kan regummering förlänga dess livslängd genom att dra nytta av stommens fulla potential. Slutresultatet är ett regummerat kvalitetsdäck med samma högkvalitativa standard och vägprestanda som ett nytt däck!
Regummera dina däck med Michelin: bästa möjliga slitstyrka, hållbarhet och prestanda
1. Stora besparingar: regummering av lastbilsdäck minskar kostnaderna för däckbyten avsevärt och har en positiv inverkan på den totala ägandekostnaden (TCO).
2. Ett smart val: regummering av lastbilsdäck minskar kostnaderna för fordonsflottans miljöpåverkan och bidrar till långsiktiga hållbarhetsmål.
3. Likvärdig prestanda: regummerade däck fungerar lika bra som nya däck, vilket bidrar till en säker och pålitlig användning utan att kompromissa med prestanda.
Michelins regummerade lastbilsdäck: orubbliga kvalitetsstandarder
-
1. Prestanda på vått underlag: Michelins regummerade däck har enastående prestanda även på de mest utmanande av våta underlag, vilket garanterar högsta möjliga säkerhet på vägen.
2. Rullmotstånd: Regummerade däck har samma imponerande rullmotstånd som nya Michelin-däck, vilket innebär låg bränsleförbrukning från första till sista kilometern.
3. Ljudnivå: Regummerade däck har samma ljuddämpande egenskaper som nya Michelin-däck, vilket bidrar till en tystare körupplevelse och minskat vägbuller.
4. Transparens vad gäller miljöfrågor: I enlighet med EU-förordning 2020/740 har regummerade däck den transparenta miljömärkningen "zero impact", vilket gör att användaren kan fatta välgrundade beslut om däckens miljöpåverkan.
Regummering av däck: fyra steg som gynnar din budget och minimerar din miljöpåverkan
Ta reda på hur enkelt det är att regummera däck med Pierre Montel, vår chef för regummering av Michelin-däck. Följ de här fyra viktiga stegen för att lyckas med regummeringen av dina lastbilsdäck och upptäck MICHELIN REMIX-lösningen.
Ett regummerat däck utgör det tredje steget i Michelins multi-life-livscykel, efter mönsterskärning.
remix regummera regrove schema sv
Measure the tyre’s wear
1 - Mät däckslitage
När dina nya däck har mönsterskurits för ny användning, är nästa steg att hålla koll på slitaget med hjälp av en mönsterdjupsmätare. När det återstående mönsterdjupet är mellan 2 och 3 mm är däcket redo att demonteras av din däckåterförsäljare för att sedan skickas till regummering.
Bra att veta: Regummering innebär att däckets slitna slitbana ersätts med en ny slitbana. Alla Michelins lastbilsdäck är utformade för att kunna regummeras, ibland upprepade gånger, förutsatt att stommen inspekterats med godkänt resultat. Denna process, som utvecklades för över hundra år sedan, gör att däcken kan få nytt liv flera gånger om!
Call your tyre dealer
2 - Kontakta din däckåterförsäljare
Det är fordonsflottans chef eller verkstadsteamet på plats som ansvarar för att vid behov kontakta serviceleverantören för att regummera däck. De slitna däckstommarna skickas sedan till den lokala leverantören, som i sin tur genomför en lämplig MICHELIN REMIX-regummeringsprocess.
Bra att veta: När Michelin har regummerat ditt däck har det samma prestandaegenskaper som ett splitternytt däck. Dessutom kan det regummeras för ett fjärde liv på vägarna!
Choose to have your tyre retreaded by Michelin in Europe
3 – Välj att regummera dina däck med Michelin i Europa
När ditt nya däck demonterats av den återförsäljare du valt, skickas stommen till en Michelinfabrik i Europa, där den sedan inspekteras, regummeras och skickas tillbaka till din serviceleverantör.
Under regummeringen återställs både slitbanan och däcksidorna till sitt ursprungliga skick.
illus rechapage 4
4 – Optimera hanteringen av dina däck
När du låter en lokal återförsäljare ta hand om däckhanteringen för din fordonsflotta hanteras dina nya och regummerade däck noggrant för att optimera flödeshanteringen och undvika onödiga driftstopp, samtidigt som du minskar kostnaderna för ditt däcklager.
Michelin rekommenderar att du överlåter hanteringen av dina fordonsdäck till en specialiserad tjänsteleverantör som du kan lita på. En tjänsteleverantör ser till att trycket är korrekt i däcken och tar hand om förebyggande säkerhetsinspektioner, så att du kan dra nytta av däckens fulla potential ... och deras många liv!
Bra att veta: Om du väljer att förlänga dina däcks livslängd genom att regummera dem upprepade gånger kan du minska din totala TCO avsevärt.
- (1) 5,6 % lägre bränsleförbrukning: en intern Michelin-studie som genomfördes i Ladoux (Frankrike) i maj 2021, övervakad av DEKRA, för att jämföra nya MICHELIN X® LINETM ENERGYTM Z2 och D2 315/70 R 22,5-däck med motsvarande regummerade däck (R 5 mm). Resultaten kan variera under faktiska förhållanden och beroende på väderförhållanden, underlag, däckstorlek och körstil.
- (2) Michelins interna studie 2010 i Ladoux på en polerad betongbana. Resultaten kan variera under faktiska förhållanden och beroende på väderförhållanden, underlag, däckstorlek och körstil.
- (3) Michelin-studie utförd på 1 miljon däck som levererats för regummering med Michelin Remix-tekniken mellan 2008 och 2009. Andelen godkända regummerade och mönsterskurna däck och andelen godkända regummerade, men icke-mönsterskurna däck skiljde sig med mindre än 0,2 %.
- (4) Slitbaneblandningen och slitbanemönstret för MICHELIN Remix-behandlade däck är i stort sett desamma som för nya MICHELIN-däck. 90 % av MICHELIN Remix-däcken använder samma form och material som nya MICHELIN-däck, vilket eventuellt kan tyda på att MICHELIN Remix-däck och nya Michelin-däck har likvärdig prestanda. Interna utvärderingar utförda av Michelin Research and Technology Center baserat på kundutlåtanden som samlats in i Europa sedan 2015.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night