Vätgas: Ett smart alternativ för en mer miljövänlig transportbransch


#SPOTLIGHT
 

The Mag nr 2 • September 2021 • 5 min läsning

Daniel Keller, COO på Hyundai Hydrogen Mobility AG, säljer inte bara lastbilar, han säljer också idén om en hållbar framtid för den tunga lastbilsbranschen. Hyundai lanserade världens första massproducerade tunga vätgaslastbil tillsammans med ett ekosystem för att stödja denna lansering i Schweiz. Nu sprider Daniel sitt budskap över hela världen: Framtiden är nollutsläpp. Framtiden är vätgas.

post spotlight hydrogen daniel keller

Daniel Keller, Chief Operating Officer (COO) på Hyundai Hydrogen Mobility AG i Schweiz 

Vad är vätgaskraft och hur fungerar det?

Daniel Keller: Vi använder elektricitet för att dela upp atomerna i vatten, vilket ger oss två delar väte och en del rent syre. Vätgasen komprimeras, lagras och omvandlas sedan tillbaka till elektricitet i lastbilens bränslecell. Bränslecellen är verkligen i centrum av tekniken, eller vad jag skulle vilja kalla den ”magiska såsen”. Den ger oss möjlighet att använda grön vätgas, producerad helt av förnybar energi, och skapa ett koldioxidfritt transportsystem. Det enda som kommer ut ur avgasröret är vattenånga – vattnet är så rent att du till och med kan dricka det!

 

Att driva en nollutsläppsflotta låter otroligt! Varför använder inte alla den här tekniken?

D.K.: Den stora utmaningen är att vi inte bara kan sälja en vätgasdriven lastbil – vi behöver skapa ett helt ekosystem. Först måste vi producera grön vätgas och sedan distribuera det till vätgastankstationer (HRS) där tunga lastbilar kan tankas. Men säg mig, hur många vätgaslastbilar har du sett i ditt liv? Om du är som de allra flesta, förmodligen inga. 

Så det är det klassiska kyckling- och äggscenariot. Börjar du bygga ett HRS-nätverk innan du säljer vätgaslastbilar? Eller börjar du sälja vätgaslastbilar innan de har en plats där de kan tanka?  I Schweiz bygger vi ut ett vätgas-ekosystem. För ett år sedan började vi med en officiell tankstation och nu har vi sju eller åtta – antalet växer ungefär varannan vecka. Nu när vi har lastbilar, är det vettigt att bygga tankstationer och nu när vi har tankstationer, kan vi sälja lastbilar. Allt hänger samman som ett stort pussel.

quotation left yellow

”Varje dag lär vi oss något nytt och gör något för första gången precis som våra partners.” Daniel Keller, COO på Hyundai Hydrogen Mobility AG

quotation right yellow

Varför bestämde ni er för att starta pilotprojektet i Schweiz?

D.K.: Schweiz införde 2001 en CO2-utsläppsskatt baserad på lastbilsvikt och körda kilometer. Vätgasfordon är undantagna från denna skatt, så kostnadsmässigt var det vettigt att testa vårt ekosystem i Schweiz eftersom det gav oss en prisfördel jämfört med dieselmotorer. Du måste börja där du har de bästa möjligheterna. Nu när vi har bevisat att detta system fungerar kan vi börja lanseringen på andra europeiska marknader. Vi vill förändra sättet på vilket världen använder tunga transporter, och vi kan inte göra det bara från Schweiz.

 

Det låter som ett imponerande mål – är det möjligt

D.K.: Låt mig förklara det här med siffror. Om du vill driva en HRS ekonomiskt, behöver du 700 bilar som tankar regelbundet. Det finns inte ens 700 vätgasfordon i hela Schweiz! Men om tunga lastbilar skulle tanka på samma HRS, skulle du bara behöva 15 lastbilar som tankar regelbundet. Det betyder att lastbilar kan bana vägen till vätgasmobilitet i samhället för alla!
Men allt detta tar tid eftersom vi börjar från noll. Varje dag lär vi oss något nytt och gör något för första gången. Vi räknar med våra partner i ekosystemet och vi arbetar mycket nära dem dagligen.

 

Realistiskt sett, mot bakgrund av detta, när kommer det att bli en seriös möjlighet att köpa en vätgaslastbil för den genomsnittliga flottägaren?

D.K.: Just nu är det redan vettigt för den genomsnittliga flottägaren i Schweiz eftersom ekosystemet redan är på plats. I andra länder behöver vi också bygga infrastrukturen. Troligtvis kommer stora flottor att bana vägen och sedan kommer små åkerier att hänga med under de närmaste åren. Det kommer inte att bli en stor smäll och – PANG, så är hela branschen 100 % med vätgas. Det kommer att ta minst 10 år för en fullständig förändring. Vi kan inte heller förbise den ekonomiska aspekten. Naturligtvis gillar alla att vara gröna, men i slutändan måste dessa framsteg vara ekonomiskt motiverade. Strategiskt måste vi sälja 30–100 lastbilar i ett visst område för att skapa en genomförbar affärsplan och bygga HRS samt hela infrastrukturen. Nätverken måste byggas upp i förväg, hand i hand med alla intressenter för att ge alla möjligheten att komma in i den vätgasmobila framtiden – så att det faktiska nätverket också kan användas av våra konkurrenter. Detta bevisar hur mycket vi tror på framtiden för vätgas.

KÄLLOR

*Alla angivna siffror och värden är från en intervju med Daniel Keller, COO på Hyundai Trucks, den 4 maj 2021.

bloc titre hydrogène

hydrogen table 2

post spotlight hydrogen highlight

MICHELIN X® MULTI ENERGY ™-sortimentet är den optimala lösningen för elektriska lastbilar.

Behöver du däck för att optimera ditt fordon med en enastående balans mellan energieffektivitet/lång livslängd under högt vridmoment/grepp?

X® Multi Energy Z & D får bränslecellsbilar att ”bli verklighet” enklare än någonsin:

•        Förbättrat rullmotstånd -0,7 kg/t (-11 %) jämfört med X Multi på dragfordonet

•        Enastående körsträcka

•        Stark uthållighet i stomme 

•        Allvädersgrepp: 3PMSF-märkning

michelin site section newsletter titre

Genom att ange min e-postadress och klicka på prenumerera, samtycker jag till att ta emot information, erbjudanden och tips från Michelin Nordic AB. Du kan när som helst avregistrerar dig genom att klicka på länken längst ner i varje e-postmeddelande. Nedan kan du läsa om vår behandling av personuppgifter.

_ *
Du är
  • Slutkund
  • distributör
  • annat
0

Information om dataskydd
Michelin Nordic AB (“Michelin”) behandlar dina personuppgifter (dvs. kontaktuppgifter) som personuppgiftsansvarig enbart i syfte att skicka marknadsföringsmeddelande.
Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifterna är ditt samtycke.
Användningen av uppgifter är reserverad för Michelin-anställda.
De uppgifter som samlas in och behandlas inom ramen för detta kommer att lagras tills ditt samtycke återkallas. Detta gäller inte uppgifter som enligt lag behöver lagras under en längre period.
Du har rätt enligt lag att få tillgång till dina uppgifter, korrigera eventuellt felaktiga eller ofullständiga uppgifter, motsätta dig behandling av dina uppgifter och begränsa information som gäller dig. Vidare har du också rätt att begära att uppgifter raderas eller tas bort samt rätt till dataportabilitet. Fullständig information om Michelins behandling av personuppgifter finns på https://www.michelin.se/integritet
Du kan utöva dina rättigheter genom att kontakta Michelin på mailadress legal.general@michelin.com eller brev till Michelin Nordic AB, Box 47 175, 100 74 Stockholm, eller per telefon 020 - 0883976 eller på kontaktformulär på vår webbplats. Om du inte är nöjd med hur Michelin behandlar dina uppgifter, har du möjlighet att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Mer information om rättigheter finns på IMY hemsida: https://www.imy.se/

Populärt i gemenskapen

#TOPTIPS

3 saker du behöver veta om tillträdesregler i städer


#ONTHEROADWITH...

Varför din verksamhet behöver en online-strategi

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+