mag3-kyl-header
Förare av långdistanslastbilar har det bästa jobbet i världen. De gillar friheten, får se världen och möter nya människor när de gör det de gillar mest: att köra! Dock är det en utmaning för företagen att behålla en trofast flotta med duktiga förare*. Och därför vänder sig många till lastbilstillverkarna för en lösning. Möt Bart Van Lotringen, DAFs designdirektör.
mag3 kyl portrait
Bart Van Lotringen, DAFs designdirektör
I decennier har "hyttens utformning sett nästan likadan ut av den enkla anledningen att lagstiftningen begränsar de totala dimensionerna för en lastbil", enligt Bart Van Lotringen, DAFs designdirektör. Lastbilsförare måste köra, arbeta, slappna av och sova i ett utrymme mindre än en students enrummare, ofta under flera dagar i sträck.
Färska regler har dock öppnat dörren för banbrytande design. "Föreskrifter har väsentligen ändrats och skapat ett paradigmskifte", säger han. "Längden för lastning är fortfarande begränsad till 13,5 meter, men den totala längden på lastbilen lämnas nu öppen så länge svängradien följer den vanliga standarden. Designers kan välja hur lång hytten ska vara, på villkor att en förlängning ska förbättra aerodynamiken, bränsleeffektiviteten, säkerheten och förarens komfort." Med denna nya designfrihet gick Van Lotringen och hans team bokstavligen tillbaka till ritbordet och designade en ny hytt från grunden: DAFs nya generation lastbilar.
Säkerheten först
“Vi började med att eliminera påfrestningarna vid körning”, säger Van Lotringen.
"Vår filosofi är: Händerna på ratten och ögonen på vägen. Därför började vi med det intuitiva mänskliga maskingränssnittet, det bästa i sin klass: alla viktiga kontrollknappar för körning finns direkt på ratten, eller logiskt placerade på spakar. Inga pekskärmar. Fysiska knappar. Precis så som förarna vill ha det och som de angett under de omfattande diskussionsrundor som vi arrangerat. Dessutom lade vi till helt ny visibilitet med inte mindre än 33 % större vindrutor. Något alldeles nytt i branschen! Vi ville maximera direkt visibilitet, ju bättre du kan se och ju mer ögonkontakt du kan få med andra på vägen, desto bättre kan du interagera och undvika olyckor."
För att få en perfekt körmiljö koncentrerade sig Van Lotringen på att förbättra ergonomin, särskilt justering av säten och ratten för att uppmuntra optimal körställning med perfekt översikt över instrumenten.
Föraren måste ha kontroll och känna att hen för befälet, som ger en alert sinnesstämning och mindre stress genom att endast ge den information som behövs.
"Samtidigt som vi skapade en helt ny körupplevelse var det lika viktigt att förbättra vilo- och sovmiljön", tillstår Van Lotringen. "Alla funktioner måste fungera tillsammans på ett mycket effektivt sätt så att föraren inte hela tiden måste omstrukturera interiören för att gå från en funktion till en annan."
Funktionerna måste vara i perfekt symbios.
Körställning, rymlighet och komfort är bland de högst uppskattade bekvämligheter som du kan erbjuda.
Bart Van Lotringen, DAFs designdirektör
Hemmets komfort
Andra viktiga förändringar har gjorts i interiören för kör-, vilo- och sovutrymmen i hytten. "Körställning, rymlighet och komfort är bland de högst uppskattade bekvämligheter som du kan erbjuda", förklarar Van Lotringen. Förar- och passagerarsätena i den nya generationens hytter kan svängas så att de vänds inåt och, kombinerat med rymliga horisontella ytor erbjuder de stora arbets- och avslappningsytor. Utdragbara förvaringsfack lades till för att ge plats åt personliga saker och passagerarsätet kan fällas ner till ett nattduksbord. "Det är en ny era för förarkomfort."
En vink mot hållbar mobilitet
Mycket av komforten och säkerheten bidrar även till bränsleeffektivitet och aerodynamik. Först av allt ersattes sidospeglarna med kameror, vilket minskat luftmotstånd och bränsleförbrukning. Den avsmalnande hyttformen ger också en utomordentlig effekt på bränsle och aerodynamik. Så länge det finns en tydlig övergång till konstruktionsegenskaper som gynnar hållbarheten, förmodar Van Lotringen att det branschomfattande införandet av alternativa energilösningar kommer att ta en del tid. “Det första årtiondet kommer att vara en övergångsperiod. Den befinner vi oss i nu, dvs. där elektriska eller vätgasfordon blandas med förbränningsmotorer. Den dagen vi endast har elektriska, vätgas- och andra kraftöverföringssystem kan viss hyttkonstruktion omvärderas."
*Intervju av Bart Van Lotringen den 7 september 2021
Lyssna på vår Trick'n truck-podd#3
mag3 kyl title
1934
mag3 kyl 1934
Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Frankrike
Renault lanserade sin första design där hytten fälls framåt. Innovationen med förarhytten placerad ovanför framaxeln, ökade väsentligt fordonets lastutrymme.
1958
mag3 kyl 1958
Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Frankrike
Berliet drev branschen mot ett fokus på förarkomfort med lanseringen av deras “Relaxe cabin”. Denna rymliga, funktionella hytt erbjöd en komfortnivå som aldrig tidigare setts i tunga lastbilar. Designen omfattade en stor panoramavindruta, lättåtkomlighet samt vidöppnande dörrar. Motorn finns i en förseglad tunnel med varm frånluft som sugs ut till den bakre delen.
1964
mag3 kyl 1964
Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Frankrike
Hotchkiss, en fransk bil- och vapentillverkare, producerade privatbilar från 1904 till 1954 och militärfordon fram till 1969. Företaget designade den första tippbara förarhytten som gav enklare åtkomst till motorn. Hotchkiss PL60/DH60-lastbilar (sex ton GVW) var de första franska lastbilarna med en sådan hytt.
1970
mag3 kyl 1970
Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Frankrike
Berliet fortsatte att designa för ökad komfort och sikt. Deras KB2400-hytt – med Berliet TR 300 – ansågs vara branschstandard i flera år.
1981
mag3 kyl 1981
Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Frankrike
RVI (Renault Véhicule industriel) lanserade Turboleadern. Medan 2480-hytten är mycket lik KB2400, stod denna "Phoenix" ut med sina markanta förbättringar i utformning och utrustning. Turboleaderns hytt var en av de rymligaste på marknaden, med en lågprofilsmotorhuv och mycket högt tak. Med 2,05 meter mellan golv och soltak kunde föraren stå upprätt inne i hytten.
1990
mag3 kyl 1990
Fondation de l'automobile Marius Berliet -Lyon -Frankrike
Med sin AE-hytt revolutionerade Renault Trucks hyttdesignen. Designen hade ett plant golv och ännu en gång höjdes komfortnivån i masstillverkade lastbilar.
2021
mag3 kyl 2021
DAF Trucks var det första märket som antog lagstiftningen om vikter och mått. Ett paradigmskifte inom lastbilsdesign skapades med de 12,3 m3 stora nya generationens hytter som blev den nya normen för rymlighet.
gettyimages 930571046
car going fast on a road by night